Mladá paní - lifestyle magazínReklama

Laktogenní potraviny aneb jak zvýšit tvorbu mateřského mléka

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Laktogenní potraviny jsou takové potraviny, díky kterým můžete zvýšit tvorbu mateřského mléka a získat z nich potřebné minerály a vitamíny. Mnoho maminek si v době kojení stěžuje na častý hlad, což je pochopitelné. Tvorba mateřského mléka je pro ženský organismus velmi náročná, a proto je důležité zařadit vyváženou stravu, která bude obsahovat dostatek nutričních látek a podpoří nejen tvorbu mléka, ale zároveň dodá potřebné vitamíny a minerály vám i vašemu miminku. Které potraviny to jsou a jak zvýšit tvorbu mateřského mléka?

Co může ovlivnit produkci mateřského mléka

Produkce mateřského mléka je ovlivněna hned několika faktory. Začneme tou dobrou zprávou – a to je, že čím více miminko budete přikládat k prsu, tím více se vám mateřské mléko bude tvořit. Ale pak tu mohou být další negativní faktory, které naopak produkci mléka omezují.

  • Bylinky – některé byliny zvyšují tvorbu mateřského mléka, jiné naopak snižují. Kojícím maminkám se nedoporučují ve velkých dávkách tyto bylinky: šalvěj, máta peprná, oregano, meduňka, petržel a tymián. Ovšem v malém množství vám neublíží. Jen to s nimi nepřehánějte.
  • Léky na alergii a nachlazení – volně prodejné léky na alergii a nachlazení (jako např. Panadol Plus Grift atd.) obsahují látku zvanou pseudoefedrin, který může omezit produkci mléka především v prvních týdnech a měsících po porodu, kdy se mléko začíná vytvářet. Pokud trpíte sezónními alergiemi, pak je důležité zmínit, že pokud na chvilku léky vysadíte a spustí se laktace, po pár týdnech až měsících můžete léky opět nasadit. Nemělo by to již mít vliv na tvorbu mléka.

Tip: Trpíte sezónními alergiemi a přemýšlíte o alternativním způsobu léčby? Přečtěte si zajímavé informace o pohledu čínské medicíny na alergie a ekzémy, příčiny i léčbu.

  • Poporodní krvácení – naštěstí toto se neděje často, tak se nelekejte. Ovšem stres při porodu může ovlivnit následnou tvorbu mléka.
  • Dlouhá noční pauza při kojení – pokud budete dítě v noci odstavovat a mít více času na spánek, pak se může stát, že se vám bude tvořit méně mléka. Doporučuje se proto v noci kojit co nejdéle. Není to napořád a vy budete mít jistotu, že vaše miminko bude mít dostatek mléka po celou dobu období kojení.
Zdroj: Freepik.com

Laktogenní potraviny aneb jak zvýšit tvorbu mateřského mléka

A pojďme se podívat na potraviny, které vám pomohou s tvorbou mateřského mléka. Vybrali jsme takové potraviny, které jsou běžně dostupné v českých obchodech, a nejenže pomohou s tvorbou mateřského mléka, ale také jsou plné vitamínů a minerálů.

1) Avokádo

Avokádo je prvním ovocem, které vám s produkcí mléka pomůže, a navíc zažene hlad na delší dobu. Obsahuje totiž 80 % zdravých tuků, které posílí vaše srdce a zasytí váš žaludek. Navíc je plné vitamínů – B, K, C, E a z minerálů je bohaté na draslík.

Tip: Vyzkoušejte výbornou pomazánku z avokáda a zpestřete si jídelníček novou zdravou pochoutkou.

2) Fazole a luštěniny

Mnoho maminek se ptá, zda fazole a luštěniny je vhodné konzumovat, když kojí a zda nebude miminko trpět plynatostí. Zajímavé je, že na různých webech se dočtete všelijaké informace. Ovšem neexistují aktuálně žádné vědecké podklady, že by tomu tak skutečně bylo. Navíc fazole a luštěniny jsou velmi žádaným zdrojem bílkovin, vitamínů a minerálů. Již od starověkého Egypta se např. cizrna využívala jako galaktogoga (něco, co zvyšuje tvorbu mateřského mléka), proto se nedoporučuje tyto potraviny z jídelníčku v období kojení odstranit.

3) Chia semínka

Chia semínka obsahují vlákninu, bílkoviny, vápník, hořčík a také omega-3 mastné kyseliny. Tudíž je podíl nutričních látek opravdu vysoký. Pokud je zapojíte do stravy, budete se cítit spokojenější, a především také zasycené na dlouhou dobu.

Tip: Vyzkoušejte recept na smoothie z ananasu, mrkve, zázvoru, kokosu a chia semínek, který vás po ránu zasytí a dodá energii.

4) Ovesné vločky

Ovesné vločky mají spoustu zdravotních benefitů. Fungují jako prevence proti zácpě, jsou bohaté na železo a všeobecně jsou známé jako laktogenní potravina, kterou můžete konzumovat jak na snídani, tak přes den na svačinu.

Tip: Vyzkoušejte pohankovo-ovesnou kaši s mákem a kiwi a podpořte tvorbu mléka chutnou svačinkou.

5) Zelená listová zelenina

Ze zelené listové zeleniny můžeme doporučit špenát, brokolici i zelí, které obsahuje tzv. fytoestrogeny – ty podporují tvorbu mateřského mléka. Pokud máte strach z konzumace zelí z důvodu plynatosti kojených dětí, můžeme vás uklidnit, je prokázáno, že tato zelenina plynatost u dětí nezvyšuje.

Tip: Vyzkoušejte špenátovo-borůvkové smoothie a zabijte dvě mouchy jednou ranou. Kombinace špenátu a borůvek je pro kojící matky vyloženě vitamínová bomba. Borůvky působí jako antioxidanty a pomohou ke zdravému vývoji vašeho miminka.

 

Zdroje:

https://www.parents.com/baby/breastfeeding/breast-milk/surprising-things-that-can-affect-your-breast-milk-supply/, https://www.parents.com/baby/breastfeeding/breast-milk/12-superfoods-for-breastfeeding-moms/

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama