Chia semínka

Chia semínka se řadí mezi poměrně známé superpotraviny. I přesto se mezi námi najdou tací, kteří je nikdy neochutnali nebo o nich dokonce nevědí. Chia přitom obsahují velké množství prospěšných látek a vlákniny, které znali a oceňovali už staří Aztékové.

Chia semínka – latinsky Salvia Hispanica

Šalvěj hispánská je rostlina, jejíž plody se nazývají chia nebo chia semínka. Díky své kvalitní výživové hodnotě a skvělým účinkům na zdraví chia semínka a jejich účinky na zdraví však samotnou rostlinu upozadily. Bylinka spadá do čeledi hluchavkovitých a kromě pěstování pro chia semena je pro svůj rychlý růst občas využívána také k dekorativním účelům.

Chia semínka

zdroj: Pixabay.com

Původ chia semínek

Šalvěj hispánská dorůstá do výšky více jak jeden metr, její květy jsou zbarvené do bíla či fialova. Rostlina je pěstována v oblastech Střední a Jižní Ameriky, odkud pocházejí i první zmínky o pěstování a využití chia semínek. Za dob Aztéků ji kromě jídla používali také jako platidlo.

Co obsahují chia semínka

Chia semínka v sobě obsahují celou řadu zdraví prospěšných látek. Hlavní roli v nich hrají omega-3 mastné kyseliny. Dále byste v chia semínkách našli vápník, antioxidanty, poměrně dost vlákniny i bílkovin. Nechybí ani železo nebo mangan, hořčík a draslík.

Pokud jde o vitamíny, obsahují chia semínka vitamín A a řadu vitamínů skupiny B – konkrétně vitamín B1, B2, B3, B9 a B12.

Zdravotní účinky

Chia semínka se právem řadí mezi superpotraviny. Čím tedy chia semínka, kterým se často přezdívá jídlo aztéckých běžců a válečníků, našemu zdraví prospívají?

  • posilují imunitní systém
  • jsou zdrojem energie
  • hydratují pokožku zevnitř
  • podporují regeneraci tkání během těhotenství a kojení
  • zkracují dobu regenerace svalů
  • tlumí bolesti svalů a kloubů
  • chrání před dehydratací organismu
  • snižují hladinu cholesterolu v těle
  • podporují růst svalové hmoty
  • podporují hubnutí
  • jsou prevenci vzniku Alzheimerovy choroby
  • snižují krevní tlak
  • stabilizují hladinu cukru v krvi
  • snižují riziko vzniku cévní mozkové příhody
  • zlepšují poruchy pozornosti
  • podporují správný vývoj nervové soustavy
  • pomáhají při problémech s prostatou
  • podporují kvalitu kostí

Chia

zdroj: Pixabay.com

Škodí chia semínka?

Spoustu lidí zajímá, zda chia semínka škodí. Chia semínka nejsou příliš vhodná pro osoby s vysokým tlakem nebo s cukrovkou, nicméně žádné vedlejší účinky nebyly prokázány. Semínka mohou bez výčitek konzumovat i těhotné či kojící ženy. Nejsou známy ani žádné alergie na chia.

Jediný potenciální problém může pramenit z vysokého obsahu vlákniny. Při nadměrném množství může nadbytek vlákniny způsobovat problémy s trávením a vylučováním.

Jaké je dávkování chia semínek?

Je zapotřebí brát na vědomí, že pozitivum chia semínek plyne z jejich schopnosti zvětšit svůj objem, a to až desetinásobně. Odtud ale plyne také doporučení – nepřehánět to s dávkováním.

Jak dlouho namáčet chia semínka?

Chia semínka je možné konzumovat přímo, takováto suchá semena jsou velmi podobná máku. Semínka však dokáži při namočení změnit svou konzistenci na gel podobný pudinku.

Chia semínka lze namáčet ve vodě či mléce v poměru 1 díl chia semínek na 10 dílů tekutiny. Aby semínka dosáhly požadované konzistence, je potřeba je nechat namočené zhruba půl hodiny.

Použití chia semínek

Semínka chia se prodávají v jejich přirozené podobě, narazit ale můžete i na mletá chia semínka. Chia semínka se nejčastěji konzumují v syrové podobě, kdy si je můžete přidávat do kaší, jogurtů nebo si z nich připravit pudink či drink na podporu hubnutí. Můžete je ale použít na pečení, například do muffinů nebo bábovek.

Chia semínka s vodou a citrónem pro hubnutí

Voda s chia semínky a citrónem je ideálním nápojem pro podporu hubnutí. Voda s citrónem zrychluje metabolismus a zažene chuť na sladké, chia semínka pak dodají energii a díky vysokému obsahu vlákniny navozují pocit nasycenosti.

Chia puding

  • 200 ml mléka
  • 10 lžiček chia semínek
  • 1 lžičku medu

Mléko smíchejte s medem a přiveďte k varu. Poté přidejte chia semínka a povařte společně. Vzniklou směs nalijte do skleniček nebo misek a vložte na 10-15 minut do lednice. Chia semínka v kontaktu s tekutinou nabobtnají a vytvoří jakousi rosolovitou hmotu.

Chia puding

zdroj: Pixabay.com

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Rajče jedlé
Rajče jedlé
Mrkev obecná
Mrkev obecná
Kukuřice
Kukuřice
Okurka
Okurka
Brokolice
Brokolice
Dýně Hokkaido
Dýně Hokkaido