Mladá paní - lifestyle magazínReklama

Co jste (možná) nevěděli o minerálech a vitamínech

Vitamíny a minerály

Probiosan Inovum

Reklama

Každý jistě moc dobře ví, že jsou vitamíny a minerály hodně důležité pro naše zdraví. Správně bychom se měli snažit, aby jich bylo v naší stravě co možná nejbohatší zastoupení – zdravá a pestrá strava je pro naše zdraví to nejlepší, co mu můžeme dopřát.

Ačkoli drtivá většina lidí ví, že jsou vitamíny a minerály pro lidské zdraví důležité a nezbytné, je toho ještě tolik, co o nich třeba ani netuší.

Tak schválně: tohle všechno jste o minerálech a vitamínech věděli?

Zajímavosti o minerálech a vitamínech – kolik toho víte?

Níže pro vás máme výčet několika zajímavostí, které o vitamínech či minerálech možná vůbec nevíte. Je toho hodně, čím nás tyto důležité a pro zdraví nezbytné látky dokážou překvapit.

  • Položte banány na přímé sluníčko a nechte je nějakou dobu „opalovat“. Zvýšíte tak jejich obsah vitamínu D neboli slunečního vitamínu, který je pro naše tělo důležitý a prospěšný.
  • Játra ledního medvěda obsahují opravdu hodně vysoké množství vitamínu A a jejich konzumace by mohla být pro člověka smrtelná.
  • Ačkoli se velmi často říká, že pro naše kosti je tím úplně nejlepším vápník, není to tak úplně pravda. Podle proběhlých studií je pro zdraví kostí daleko užitečnější vitamín K.
  • Nedostatek jódu může zapříčinit zpomalený růst dítěte.
  • V jedné porci chilli najdete až 400 x větší množství vitamínu C nežli v jedné porci pomerančů. Co si ale budeme povídat: sníst pomeranče je přeci jen daleko chutnější.
  • Když se pojmenovávaly vitamíny, nepoužívala se písmena od E do K a to z toho důvodu, že se těmito písmeny označují vitamíny, které jsou buď podtypem vitamínu B, nebo byly objeveny chybně.
  • Ačkoli je vitamín C často označován jako nepostradatelný pomocník pro ochranu proti nachlazení a chřipkám, je to spíše reklamní trik. Četné studie totiž potvrdily, že tento vitamín nedokáže snížit riziko nachlazení nebo chřipky.
  • Koncept vitamínů byl pod latinským názvem Vital Amines neboli aminy života představen polským biochemikem Casimirem Funkem.
  • Pakliže je v těle dlouhodobý nedostatek jódu, může tento stav způsobit onemocnění štítné žlázy, při kterém dochází k otékání hrdla.
  • Vitamín D se v mužském organismu pojí s testosteronem. Funguje zde jednoduchá rovnice: čím více vitamínu D muž přijímá, tím vyšší je u něho hladina hormonu testosteronu.

Kde vitamíny a minerály najdete?

Abyste svému tělu zajistili dostatek vitamínů a minerálů, nemusíte se spoléhat na doplňky stravy. Tyhle důležité látky je totiž možné tělu zajistit i prostřednictvím potravy:

Vitamíny a minerály V kterých potravinách je najdete
Vitamín A krůtí játra, sušené meruňky, syrové pistácie
Vitamín C sušená pažitka, syrové kaštany, vařená kuřecí játra
Vitamín E mandle, sušené meruňky, sardinky v oleji
Vitamín K čerstvá petrželka, kiwi, piniové ořechy
Železo kachní játra, kešu ořechy, sušené broskve
Vápník parmezán, sušené fíky, pražené mandle
Hořčík brazilské ořechy, pečená makrela, sušený kokos
Draslík sušená rajčata, sušené meruňky, pečený losos

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Relaxin

Reklama

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Více informací: Podrobnosti o cookies.