Co jste (možná) nevěděli o minerálech a vitamínech

Každý jistě moc dobře ví, že jsou minerály a vitamíny hodně důležité pro naše zdraví. Správně bychom se měli snažit, aby jich bylo v naší stravě co možná nejbohatší zastoupení – zdravá a pestrá strava je pro naše zdraví to nejlepší, co mu můžeme dopřát.

Ačkoli drtivá většina lidí ví, že jsou vitamíny a minerály pro lidské zdraví důležité a nezbytné, je toho ještě tolik, co o nich třeba ani netuší.

Tak schválně: tohle všechno jste o minerálech a vitamínech věděli?

Zajímavosti o minerálech a vitamínech – kolik toho víte?

Níže pro vás máme výčet několika zajímavostí, které o vitamínech či minerálech možná vůbec nevíte. Je toho hodně, čím nás tyto důležité a pro zdraví nezbytné látky dokážou překvapit.

  • Položte banány na přímé sluníčko a nechte je nějakou dobu „opalovat“. Zvýšíte tak jejich obsah vitamínu D neboli slunečního vitamínu, který je pro naše tělo důležitý a prospěšný.
  • Játra ledního medvěda obsahují opravdu hodně vysoké množství vitamínu A a jejich konzumace by mohla být pro člověka smrtelná.
  • Ačkoli se velmi často říká, že pro naše kosti je tím úplně nejlepším vápník, není to tak úplně pravda. Podle proběhlých studií je pro zdraví kostí daleko užitečnější vitamín K.
  • Nedostatek jódu může zapříčinit zpomalený růst dítěte.
  • V jedné porci chilli najdete až 400 x větší množství vitamínu C nežli v jedné porci pomerančů. Co si ale budeme povídat: sníst pomeranče je přeci jen daleko chutnější.
  • Když se pojmenovávaly vitamíny, nepoužívala se písmena od E do K a to z toho důvodu, že se těmito písmeny označují vitamíny, které jsou buď podtypem vitamínu B, nebo byly objeveny chybně.
  • Ačkoli je vitamín C často označován jako nepostradatelný pomocník pro ochranu proti nachlazení a chřipkám, je to spíše reklamní trik. Četné studie totiž potvrdily, že tento vitamín nedokáže snížit riziko nachlazení nebo chřipky.
  • Koncept vitamínů byl pod latinským názvem Vital Amines neboli aminy života představen polským biochemikem Casimirem Funkem.
  • Pakliže je v těle dlouhodobý nedostatek jódu, může tento stav způsobit onemocnění štítné žlázy, při kterém dochází k otékání hrdla.
  • Vitamín D se v mužském organismu pojí s testosteronem. Funguje zde jednoduchá rovnice: čím více vitamínu D muž přijímá, tím vyšší je u něho hladina hormonu testosteronu.

Kde vitamíny a minerály najdete?

Abyste svému tělu zajistili dostatek vitamínů a minerálů, nemusíte se spoléhat na doplňky stravy. Tyhle důležité látky je totiž možné tělu zajistit i prostřednictvím potravy:

  • Vitamín A: krůtí játra, sušené meruňky, syrové pistácie
  • Vitamín C: sušená pažitka, syrové kaštany, vařená kuřecí játra
  • Vitamín E: mandle, sušené meruňky, sardinky v oleji
  • Vitamín K: čerstvá petrželka, kiwi, piniové ořechy
  • Železo: kachní játra, kešu ořechy, sušené broskve
  • Vápník: parmezán, sušené fíky, pražené mandle
  • Hořčík: brazilské ořechy, pečená makrela, sušený kokos
  • Draslík: sušená rajčata, sušené meruňky, pečený losos

Share on facebook
Sdílet na Facebooku