Mladá paní - lifestyle magazínReklama

Podle jakých příznaků poznáte, že vám chybí železo a jak ho doplnit?

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Cítíte se unavení, vaše pleť vypadá bledě, zadýcháváte se a buší vám srdce více než je obvyklé? Pravděpodobně vám chybí železo. Příznaků, které na sobě můžete pozorovat, je mnohem více.  Zjistěte, které to jsou, jak železo rychle doplnit a které potraviny železo obsahují.

Proč potřebujeme železo?

Železo je nepostradatelným prvkem v lidském těle. Má na starosti přenos kyslíku či přenos elektronů v dýchacím řetězci. Pokud bychom šli více do detailu, tělo potřebuje železo k výrobě hemoglobinu. Ten má za úkol přenášet kyslík do celého lidského těla. Nedostatek železa je primární příčinou anémie, která podle světové zdravotnické organizace WHO  celosvětově postihuje 40% těhotných žen, 42% dětí a 33% žen, které nejsou těhotné. U dětí mladších 2 let může mít nedostatek železa velmi negativní dopad na vývoj mozku. Díky tomu mohou mít ve školním věku problémy s učením a dalšími školními povinnostmi.

Příznaky nedostatku železa

Nedostatkem železa trpí nejvíce ženy, nicméně i muži (například vegani či vegetariáni) mohou mít s nedostatkem železa problémy, pokud jejich strava není bohatá na potraviny obsahující železo. Během období dospívání je ztráta železa nejčastější. Tělo má zvýšené požadavky na příjem železa, a proto je nutné ho doplňovat – ať už formou stravy, nebo doplňků stravy. Pojďme se podívat na nejčastější příznaky nedostatku železa v těle.

  • Únava
  • Bledost
  • Dušnost
  • Bolest hlavy až závratě
  • Neobvyklé bušení srdce, nepravidelný srdeční rytmus
  • Suché vlasy
  • Otoky jazyka, afty, suchá ústa, pálení v ústech
  • Svědění nohou nebo potřebu s nimi stále hýbat (může způsobovat problémy se spaním)
  • Porucha nehtů – lžícové nehty

Dalšími příznaky mohou také být chladné ruce a nohy či pocity deprese.

Jak rychle doplnit železo a v jakých potravinách ho najdeme

Pokud se ptáte, jak rychle doplnit železo, rozhodně se zaměřte na stravu, kterou jíte a upravte svůj jídelníček tak, aby obsahoval co nejvíce potravin, které železo obsahují. Existují 2 typy železa, které najdete v potravinách. Rozdíl je ve vstřebávání železa organismem.

Typ železa Popis Vstřebávání železa
Hemové železo Vyskytuje se v živočišných potravinách. Váže se na živočišné bílkoviny, lépe se vstřebává. 10% – 20%
Nehemové železo Vyskytuje se v rostlinných i živočišných potravinách. Efektivita absorpce je nižší. 8% -10%

Doporučená denní dávka příjmu železa je 7-18 mg pro muže i ženy, které nejsou těhotné. Těhotné ženy by měly denně přijmout až 27 gramů (zdroj).

Zdroj: Freepik.com

Zdroje hemového železa v potravinách

V jakých potravinách najdeme hemové železo? Nejlepším zdrojem jsou živočišné potraviny: červené maso nebo játra, ale najdeme ho také v těchto potravinách:

  • Hovězí maso
  • Vepřové maso
  • Kuře
  • Telecí maso
  • Ryby – treska, okoun, losos, tuňák
  • Škeble, ústřice

Zdroje nehemového železa v potravinách

Nehemové železo se vyskytuje v rostlinných i živočišných potravinách. Ačkoliv se hůře vstřebává, studie potvrzují, že 85% – 90% celkového příjmu železa pochází z nehemové formy. Najdete ho v těchto potravinách:

  • Rýže, pšenice, oves
  • Špenát
  • Sušené ovoce – rozinky, meruňky
  • Čočka
  • Sója

Co jíst pro lepší vstřebávání železa

Vstřebávání železa můžete podpořit, pokud zapojíte do svého jídelníčku potraviny s vitamínem C a vitamínem A, například formou ovocného či zeleninového salátu k jídlu. Díky tomu podpoříte rychlejší vstřebávání železa do těla.

Pokud pociťujete zmíněné příznaky, doporučujeme zajít k lékaři pro změření železa v těle. Na základě krevního obrazu budete během chvíle vědět, jak na tom skutečně jste, a lékař vám předepíše vhodné doplňky stravy. Ty se většinou užívají ráno nalačno, aby tělo vstřebalo co největší množství.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Relaxin

Reklama

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Více informací: Podrobnosti o cookies.