Mango

Zdroj: Freepik.com

Gynex

Reklama

Ačkoliv mango pochází z Indie, pro jeho výbornou chuť je běžně k dostání i u nás. Vlastní mangovník si můžete dokonce vypěstovat z pecky manga! Jaké účinky má mango a co dobrého si z něj připravit?

Mango (latinsky Mangifera indica) – ovoce, na které nedal dopustit ani sám Buddha

Původ manga (latinsky Mangifera indica) je poněkud nejasný. Usuzuje se však, že jeho domovinou je Indie. Odtud se mango pro svou chuť i pestré využití rozšířilo také do Afriky, Ameriky, Austrálie nebo do Evropy.

Mango je velice chutné a existuje ho hned několik druhů. Pochutnávat si proto lze na různě velkých i různě zbarvených plodech. Ty největší plody manga mohou klidně vážit i dvě kila! Chutná manga zrají na stromu mangovníku, který dorůstá až 40 metrů a jeho koruna se roztahuje do průměru přibližně 10 metrů.

Podle starých indických pověstí stín mangovníku využil i samotný Buddha, který se jistě občerstvil i jeho chutnými plody.

Plody manga lze různě zpracovávat do džusů, sorbetů, marmelád. Z manga se dělá i čatní. Nezralé mango se pak jí jako příloha upravená na slaný způsob. Do České republiky se mango dováží ještě v nezralém stavu.

Proto se může stát, že si domů přinesete nezralý kousek. V tom případě dejte mangu ještě pár dní, aby samo dozrálo. Pro svou rozšířenost je mango symbolem Indie, Pákistánu nebo Bangladéše. Na jeho počest se připravují různé oslavy, při kterých se jí pokrmy z manga.

Mango vitamíny a minerály

Jedno mango vás přijde zhruba na třicet korun. O skutečnosti, proč ho vkládat do vašeho nákupního košíku opakovaně, svědčí jeho léčivé účinky. Pro svůj obsah vitamínů, minerálů a antioxidantů působí toto ovoce silně detoxikačně. Zbavuje tělo škodlivin a brání působení volných radikálů. Ty mají na svědomí nežádoucí přeměnu buněk, záněty v těle i závažnější onemocnění.

Mango ve velkém obsahuje beta-karoten a řadu dalších látek, které umí být prevencí některých forem rakoviny. Mezi nejčastěji uváděné patří rakovina prostaty, rakovina tlustého střeva nebo rakovina prsu.

V mangu je kromě jiného také antioxidant zeaxantin, který obnovuje oční sítnici a působí preventivně proti zrakovým degeneracím.

Látky obsažené v mangu dále:

  • zajišťují zdraví kosterní tkáně
  • působí protizánětlivě
  • upravují zažívací poruchy
  • jsou prevencí zácpy
  • snižují riziko obezity i diabetu
  • podporují tvorbu vlasového i kožního pigmentu
  • uklidňují nervovou soustavu
  • zlepšují paměť a soustředění
  • upravují krevní tlak
  • posilují imunitu
  • zvyšují plodnost
  • zabraňují vzniku ledvinových kamenů
  • fungují jako afrodiziakum
Zdroj: Freepik.com

 

Vitamíny Minerály
A vápník
B6 hořčík
C sodík
E zinek
mangan
měď
draslík

Jak pěstovat mango

Máte-li trpělivost, můžete si vlastní mango vypěstovat doma a postačí vám k tomu jeho pecka. Pecku důkladně zbavte dužiny a zasaďte do substrátu s neutrálním pH.

Potřebujete k tomu:

  • neporušenou pecku manga
  • kokosový substrát
  • květináč a případně sáček nebo fólii pro urychlení klíčení

Tip: Abyste klíčení uspíšili, ponořte pecku manga do vody na dva dny, a pak ji rozloupněte. Uvnitř se skrývá semínko, které můžete zasít do substrátu nebo nechat vyklíčit v navlhčené vatě. 

Může trvat měsíc až tři měsíce, než mladá rostlinka manga vykoukne na povrch. Pro výsadbu pecky zvolte nejlépe kokosový substrát, protože má příznivé pH. Pravidelně pecku zalévejte, ale zase ji nepřemokřete. Klíčení můžete uspíšit tím, že na květináč umístíte fólii nebo sáček, čímž vytvoříte provizorní pařeniště.

Jakmile vám rostlinka vyklíčí, vzorně se o ni starejte. Mango miluje teploty přes 25 °C. Má rádo světlo, prodyšný substrát a občasné přihnojení. V zimě mango přezimujte s omezenou zálivkou při teplotě 15 až 23 °C.

Mango sázené v domácích podmínkách může poprvé kvést za 7 a více let. Budete-li mít štěstí, může nasadit i plody. Z nich si můžete vyrobit třeba chutné mangové smoothie.

Recept na mangové smoothie s banánem a chia semínky

Pokud nestíháte mango sníst samostatně, neváhejte ho spotřebovat alespoň v rámci smoothie a ovocných koktejlů. Na mangové smoothie s banány a chia semínky si připravte:

  • jedno velké mango
  • jeden zralý banán
  • hrst namočených chia semínek
  • kelímek bílého jogurtu řeckého typu
  • sklenici mléka

Chia semínka si namočte předem klidně přes noc. Ráno pak k nim do mixéru přidejte také banán, oloupané mango, jogurt a podle požadované hustoty také mléko. Vzhledem k tomu, že je mango sladké a banány také, nepotřebujete vaše smoothie už nijak přislazovat. Pokud však chcete, můžete použít například med nebo sirup ze stévie. Přejeme dobrou chuť!

Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Jeřabiny
Jeřabiny
Mangold
Mangold
Sacha Inchi
Sacha Inchi
Datle
Datle
Červený rybíz
Červený rybíz
Sedmikráska obecná
Sedmikráska obecná

Viaflorin

Reklama