Proč nepodceňovat důležitost hořčíku a v jakých potravinách ho najdete?

Hořčík je pro naše tělo velmi důležitým minerálem, jehož dostatek bychom určitě neměli podceňovat. Je nezbytný pro celou řadu tělesných funkcí – funkce srdce, ledvin, svalů, tvorbu zubů, zdraví kostí. Právě z těchto i dalších důvodů byste hořčík určitě neměli brát na lehkou váhu, ale naopak se soustředit na to, jestli ho ve své stravě přijímáte dostatek.

Doporučená dávka hořčíku roste s věkem

Hořčík potřebujeme již od dětství, postupem času se jeho doporučená denní dávka zvyšuje.

Děti od 1 roku do 3 let: 80 mg chlapci, 80 mg dívky.

Děti od 4 let do 8 let: 130 mg chlapci, 130 mg dívky.

Děti od 9 let do 13 let: 240 mg chlapci, 240 mg dívky.

Dospívající od 14 let do 18 let: 410 mg chlapci, 360 mg dívky.

Dospělí od 19 let do 30 let: 400 mg muži, 310 mg ženy.

Dospělí starší 31 let: 420 mg muži, 320 mg ženy.

Mnoho lidí má nedostatek hořčíku

Není pochyb o tom, že je hořčík pro život velmi důležitý, nicméně i přesto má mnoho lidí jeho nedostatek. Ten může způsobit celou řadu potíží – svalové křeče, bolesti hlavy, deprese, nevysvětlitelnou únavu, stejně tak i problémy se spánkem, nechutenství či dokonce poruchy srdečního rytmu.

Mezi rizikové skupiny lidí, kteří se potýkají s nedostatkem tohoto minerálu v ještě větší míře nežli ostatní, jsou pacienti trpící cukrovkou, lidé s onemocněním gastrointestinálního traktu, alkoholici nebo starší lidé.

Výborné zdroje hořčíku

Dobrou zprávou je, že pro to, abyste svému tělu zajistili dostatečný přísun hořčíku, nemusíte polykat žádné prášky ani pilulky, protože jej můžete doplnit z potravy. Existuje totiž celá řada výborných zdrojů, které můžete zařadit do svého jídelníčku a postarat se tak o to, že vašemu tělu tento životně důležitý minerál chybět nebude.

Špenát

Vesele zelený špenát si neoblíbil jen Pepek námořník. Oblíbíte si ho i vy, jakmile vám řekneme, že jedna porce špenátu v sobě obsahuje cca 80 mg hořčíku, což je zhruba 20 % doporučené denní dávky. Mimo jiné vás špenát zásobí vápníkem, železem, manganem, vitamínem A i vitamínem C.

Avokádo

Dalším skvělým zdrojem hořčíku je avokádo – tomu sice musíte přijít na chuť, nemluvě o tom, že natrefit na dokonale zralý kousek je mnohdy vážně klika, ale jakmile si ho zamilujete, uděláte pro své zdraví jedině dobře. Životně důležitý minerál je totiž obsažen i v tomto ovoci, které v sobě mimo něho obsahuje i vlákninu, draslík, měď, železo nebo třeba vitamín K a vitamíny skupiny B.

Banány

Kdo by nemiloval žluté banány, které jsou příjemně sladké a navíc jsou známé jako výborný zdroj energie. Kromě energie vás také zásobují hořčíkem – jeden středně velký banán ho obsahuje cca 32 mg, což odpovídá zhruba 8 % doporučené denní dávky. Kromě toho jsou banány bohaté na draslík, najdete v nich i vápník, zinek nebo fosfor.

Další zdroje hořčíku:

  • hořká čokoláda
  • slunečnicová semínka
  • černé fazole
  • ovesné vločky
  • tofu
  • quinoa

Share on facebook
Sdílet na Facebooku