Draslík je klíčový pro fungování nervů i správné trávení. Máte ho dostatek?

Draslík společně s vápníkem, hořčíkem a sodíkem tvoří čtveřici hlavních elektrotylů v lidském těle. Jeho hlavním úkolem je udržovat správnou rovnováhu vody v těle a regulovat krevní tlak. Je důležitý pro fungování nervů, svalovou sílu, zdravý kardiovaskulární systém i správné trávení. Nedostatek draslíku ale i jeho nadbytek může být škodlivý. Poznáte ideální dávku draslíku a znáte zdravotní účinky draslíku?

Zdroj drasliku

zdroj: Pixabay.com

Jaká je doporučená denní dávka draslíku?

  • Děti od 1 roku do 3 let: 3000 mg denně.
  • Děti od 4 let do 8 let: 3800 mg denně.
  • Děti od 9 let do 14 let: 4500 mg denně.
  • Dospívající a dospělí od 15 let výše: 4700 mg denně.

Jaké má draslík účinky

Draslík má hned několik velmi důležitých účinků pro zdraví člověka.

Pomáhá udržet rovnováhu tekutin v těle

Zdravé tělo je z 80 % tvořeno vodou. Právě koncentrace draslíku ovlivňuje množství vody uvnitř buněk a tím zajišťuje jejich správnou funkci. Správný pitný režim v kombinaci s konzumací potravin bohatých na draslík pomáhá udržet rovnováhu tekutin v těle. Dehydratace organismu by naopak vedla k poruchám funkce srdce a ledvin.

Draslík pro správnou funkci nervové soustavy

Draslík společně se sodíkem hrají velmi důležitou roli při šíření nervových vzruchů, které pomáhají regulovat svalové kontrakce, srdeční činnost, reflexy a celou řadu dalších důležitých procesů v lidském těle.

Snižuje riziko kardiovaskulárních chorob

Konzumace potravin bohatých na draslík napomáhá ke snížení krevního tlaku (hypertenze) a celkově má příznivý vliv na prevenci kardiovaskulárních chorob, zejména pak mozkové mrtvice.

Draslík pro zdravé kosti

Draslík v těle zabraňuje nadměrnému vylučování vápníku a tím pomáhá v prevenci osteoporózy, tedy nemoci, při které dochází k úbytku kostní hmoty a k řídnutí kostí.

Ochrana před zadržováním vody a ledvinovými kameny

Draslík má prokazatelné diuretické účinky, kdy zvyšuje produkci moči. Tím zabraňuje nadměrnému zadržování vody v těle. Protože draslík dokáže také snižovat hladinu vápníku v moči, je považován za užitečného pomocníka v boji proti vzniku ledvinových kamenů.

Nedostatek draslíku neboli hypokalemie

Množství draslíku ve stravě je dobré si pohlídat. Nedostatek draslíku totiž vede ke stavu zvaném hypokalemie.

Co způsobuje nedostatek draslíku?

Nízkou úroveň draslíku v těle tedy můžeme pozorovat spíše při nestandardních stavech metabolismu, kterými jsou například:

  • průjem,
  • zvracení,
  • nadměrná konzumace alkoholu,
  • nadměrné pocení,
  • chronické onemocnění ledvin,
  • užívání antibiotik a
  • porucha příjmu potravy.

Kontrola draslíku

Hladinu draslíku v těle je možné zkontrolovat pouze klasickým krevním testem. Než se však vydáte na odběr krve, zamyslete se nad tím, zda na sobě pozorujete některý z následujících příznaků. Ty totiž napovídají, že je hladina draslíku nízká a vy si koledujete o zdravotní potíže.

Jak poznáte, když chybí draslík v těle?

  • Nadměrná únava – občasná únava je normální a potká snad úplně každého. Pokud ale s pocity únavy bojujete příliš často, může za tím stát nedostatek tohoto minerálu.
  • Pocity divokého srdce – nízká hladina draslíku může mít negativní dopad i na vaše srdce. Pokud hladina draslíku v těle klesne až příliš nízko, může způsobit nepravidelný srdeční rytmus, kdy můžete začít pociťovat silné bušení srdce v nepravidelném rytmu, a to bez zjevného důvodu (např. i v klidovém režimu).
  • Problémy s tlakem – jedním z úkolů draslíku je uvolňování cév, z čehož logicky plyne, že pakliže tělo dlouhodobě zaznamenává jeho nedostatek, dojde naopak k jejich zúžení, což může mít za následek růst krevního tlaku.
  • Svalové křeče – svalové křeče jsou jedním z nejčastějších a nejlépe rozpoznatelných příznaků nedostatku draslíku. Křeče se mohou objevovat v chodidlech, lýtkách i rukou. Kromě svalových křečí na sobě můžete pozorovat i celkovou svalovou slabost.

Nadbytek draslíku – hyperkalemie

Nejen nedostatek draslíku, ale také jeho nadbytek může v těle škodit. Za normálních okolností tělo draslík vylučuje v moči. U osob s poruchami ledvin nebo při opravdovém předávkování draslíkem, kdy tělo není schopné draslík přirozeně vyloučit, se hyperkalemie projevuje zvracením a průjmy, kdy se tělo snaží zbavit velkého množství draslíku jinými způsoby. Tento stav velmi zatěžuje ledviny a je potřeba jej řešit s lékařem.

Předávkování draslíkem

Odborníci se však shodují, že pokud draslík přijímáte pouze přirozeně (ze stravy), je velmi nízké riziko, že byste si přivodili hyperkalemii. Je potřeba si hlídat pouze umělý příjem draslíku ve formě výživových doplňků. Problém tkví v tom, že miniaturní tablety obsahují velkou koncentraci draslíku. Takto jednorázově vysoké dávky draslíku mohou kromě předávkování způsobovat i poškození sliznice trávicího traktu. Z toho důvodu byla před lety zavedena maximální hranice 99 mg v jedné tabletě.

Bylinky na snížení draslíku v krvi

Snížení hladiny draslíku v krvi je lepší nechat na lékařském posouzení. Nic však nezkazíte, pokud budete užívat trubkovec tyčinkový, přesličku či truskavec. Naopak se vyhněte kopřivě či pampelišce, které mají velmi vysoký obsah draslíku.

Přeslička

zdroj: Pixabay.com

V čem je draslík

Draslík je nejvíce zastoupen v ovoci, zelenině a v rybách. Níže přinášíme přehled základních potravin, kde jich naleznete nejvíce:

  • fazole, hrášek,
  • brambory a batáty,
  • červená řepa,
  • sušená rajčata,
  • sušené meruňky, broskve a fíky,
  • pomeranče,
  • banány,
  • avokádo,
  • špenát a kapusta,
  • losos a sardinky,
  • červené a bílé maso a
  • kokosová voda.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku