Proč jíst papriky a jsou lepší žluté, zelené nebo červené?

Papriky určitě patří do zdravého a vyváženého jídelníčku. Jsou oblíbené nejen díky své šťavnaté chuti či díky různorodému způsobu použití, ale i proto, že jsou pokladem pro naše zdraví. A kdo z nás by odolal příležitosti udělat něco dobrého pro své zdraví, který má každý z nás jen jedno?

Logicky se nabízí otázka, proč jíst papriky? Důvodů je hned několik. Pakliže jste někdy sami sobě pokládali otázku, jestli je daleko lepší zařadit do jídelníčku papriky žluté, nebo dát naopak přednost paprikám zeleným, či se snad rozhodnout pro ty zelené, pak jste tady správně!

Odkud se vzaly?

Tahle oblíbená zelenina, kterou si můžete připravit na sto různých způsobů, je původem ze Střední Ameriky, odkud se do Evropy dostala cca v šestnáctém století – poté se postupně rozšířila do celého světa. V mnoha zemích představují papriky neodmyslitelnou součást kuchyně (obdobně jako u nás cibule) a není se čemu divit – paprika totiž dokáže dokonale změnit chuť i říz naprosto obyčejného pokrmu.

Hraje jejich barva roli?

V první řadě bychom měli zmínit, že bez ohledu na konkrétní barvu, jsou papriky pro naše zdraví jednoznačně přínosem. Obsahují v sobě cenné a důležité látky, které naše tělo potřebuje a o které bychom jej neměli ochuzovat.

V paprikách najdete:

  • vitamíny B
  • vitamín C
  • vitamín A
  • vitamín K
  • vápník
  • železo
  • draslík
  • hořčík
  • vlákninu

Jak je to ale s tou barvou? Má na zdravotní přínosy paprik vůbec nějaký vliv? Zde bychom se měli zmínit o tom, že každá barva papriky má trochu jiné přínosy pro naše zdraví. Určitě nebude na škodu, když se jim budeme věnovat trochu blíže.

Žluté papriky

Papriky žluté jsou nadupané vitamínem E, dále v nich najdete karotenoidy zeaxanthin a lutein, které jsou nesmírně důležité a blahodárné pro naše oči – ochraňují je před působením škodlivých volných radikálů a tím pádem snižují riziko vzniku šedého zákalu.

Zelené papriky

Jako druhé v pořadí zmíníme zelené papriky, které jsou známé tím, že obsahují velké množství kyseliny listové – ta je důležitá především pro těhotné ženy, protože pozitivně působí na nervovou soustavu miminka. Mimo jiné se zeleným paprikám připisují účinky na zlepšení krvetvorby.

Červené papriky

Sice jsme si je nechali až nakonec, na důležitosti jim to ale neubírá. Červené papriky obsahují především velké množství beta karotenu, dále v nich najdete vitamín A a vitamín C, kteří společně blahodárně působí na stav a vzhled naší pleti. Nejenže je naše pokožka díky nim krásnější, ale zároveň dokážou oddálit i vznik nechtěných vrásek, kterých se většina žen děsí.

Další přínosy na naše zdraví:

  • prevence vzniku nádorových onemocnění
  • posílení imunitního systému
  • podpora tvorby žaludečních šťáv
  • podpora trávení
  • ochrana zubů a dásní

Share on facebook
Sdílet na Facebooku