Mladá paní - lifestyle magazínReklama

Jaké vitamíny by ženám v těhotenství rozhodně neměly chybět?

Zdroj: Unsplash.com

Probiosan Inovum

Reklama

Těhotenství je jedno z nejkrásnějších období v životě ženy. Vitamíny pro těhotné ženy a jejich doplňování je v tomto krásném období zásadní. Jaké minerální látky a vitamíny v těhotenství doplňovat a které potraviny jich obsahují nejvíce, to si řekneme v tomto článku.

Vitamíny pro těhotné ženy – prenatální doplňky stravy

Pokud čekáte miminko, pak vám váš ošetřující gynekolog určitě při návštěvě doporučil prenatální doplňky stravy. Jedná se o takové doplňky, které jsou určeny pouze pro těhotné ženy. Obsahují oproti klasickým doplňkům stravy více vitamínů a živin potřebných pro zdravý růst plodu i zdraví ženy.

Nejdůležitější těhotenské vitamíny a živiny

Pojďme se podívat na nejdůležitější živiny a vitamíny pro těhotné ženy, které nejvíce podporují zdravý růst dítěte.

1) Kyselina listová

Kyselina listová patří mezi vitamíny skupiny B. V případě nedostatku kyseliny listové v raném těhotenství hrozí plodu vývojové vrozené vady (vrozené mozkové vady, srdeční vady, rozštěp rtu atd.). Doplňování kyseliny listové je pro těhotné ženy opravdu důležité. Prenatální vitamíny pro těhotné ženy kyselinu listovou obsahují. V těhotenství je doporučené množství kyseliny listové 600 mikrogramů.

Také v potravinách či ovoci a zelenině je kyselina listová (folát) obsažena. Do některých potravin se uměle přidává, proto je dobré kontrolovat štítky na potravinách, kde bude napsáno „obohaceno o foláty či kyselinu listovou“. Pojďme se podívat, které potraviny v těhotenství zapojit do denních jídelníčků.

  • Chléb
  • Cereálie
  • Kukuřičná mouka
  • Těstoviny
  • Bílá rýže
  • Špenát
  • Brokolice
  • Pomerančový džus

2) Železo

Železo je minerál, jehož hlavní funkcí je tvorba hemoglobinu. Proteinu, který má za úkol přenášet kyslík z plic do zbytku těla. V těhotenství je navíc železo potřebné k tvorbě krve a transportu kyslíku k dítěti. Během těhotenství byste měly dodat tělu 27 miligramů železa denně, což je cca dvojnásobek doporučeného denního příjmu pro netěhotné ženy. Které potraviny železo obsahují a jaké jsou příznaky nedostatku železa, to se dočtete v článku Podle jakých příznaků poznáte, že vám chybí železo a jak ho doplnit?

3) Vápník

Dostatek vápníku je důležitý pro zdravý vývin kostí, zubů, srdce, svalů i nervů vašeho dítěte. Doporučená denní dávka vápníku je 1000 miligramů denně pro těhotné ženy. Nedostatek vápníku v těhotenství se může projevit později v životě a způsobit např. osteoporózu (řídnutí a lámavost kostí).

Vápník obsahují potraviny, jako jsou:

  • Mléko
  • Sýr
  • Jogurt
  • Brokolice
  • Kapusta

Také ho můžete najít v pomerančové šťávě, do které je často přidáván.

Zdroj: Freepik.com

4) Vitamín D

Pro naše tělo je vitamín D nepostradatelný nejen v těhotenství. Je potřebný pro náš imunitní systém, chrání tělo před infekcemi, pomáhá také vstřebávat vápník. Přečtěte si, jak poznat nedostatek vitamínu D v těle. V těhotenství je důležitý pro zdravý vývin kostí a zubů vašeho potomka. Mezi nejlepší zdroje vitamínu D patří tyto potraviny:

  • Tučné ryby (losos)
  • Mléko
  • Obiloviny

Ale také sluneční záření je ideální zdroj vitaminu D. Proto doporučujeme trávit na slunci 10 – 15 min. denně. Více času na slunci vám může uškodit. Ihned po opalování se nedoporučuje chodit do sprchy a otírat si pokožku žínkou. Vydržte alespoň 30 min, aby vaše tělo dokázalo sluneční záření zpracovat a vytvořit vitamín D.

5) DHA – kyselina dokosahexaenová

Kyselinu dokosahexaenovou řadíme do skupiny látek odborně nazývaných omega-3 mastné kyseliny. DHA je potřebná především pro růst a vývoj plodu. Doporučené denní množství je 200 miligramů pro správný vývoj mozku i zraku vašeho dítěte.

Potraviny obsahující DHA:

  • Ryby s nízkým obsahem rtuti – sledi, lososi, pstruzi, ančovičky
  • Pomerančová šťáva
  • Mléko
  • Vejce

6) Jód

Poslední nejdůležitější minerál, který by těhotné ženy měly doplňovat, je jód. Jód je nezbytný pro tvorbu hormonů štítné žlázy. Během těhotenství je jeho funkce ještě rozšířena o správný vývoj mozku a nervový systém vašeho miminka. Doporučené denní množství je 220 mikrogramů jódu každý den. Stačí zapojit vhodné potraviny do vašeho jídelníčku, a získat tak potřebnou denní dávku.

Mezi potraviny, které jód obsahují, patří:

  • Ryby
  • Mléko
  • Sýr
  • Jogurty
  • Jodizovaná sůl

Každá těhotná žena by měla chodit na pravidelné kontrolní prohlídky ke svému ošetřujícímu gynekologovi. Poraďte se s ním na nejvhodnějších prenatálních doplňcích stravy, které těchto 6 živin obsahují a nechte si doporučit to nejlepší pro vás a vaše dítě.

Zdroj: https://www.marchofdimes.org

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Relaxin

Reklama

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Více informací: Podrobnosti o cookies.