Znáte všechny vitamíny skupiny B? A víte, kde je najdete?

Vitamíny skupiny B, které se souhrnně označují jako B-Komplex jsou pro naše tělo důležité z hlediska správného růstu a vývoje. Vitamíny skupiny B potřebují i krevní buňky, jsou důležité pro hormony a neobejde se bez nich ani nervový systém.

Většina lidí ale neví, z jakých vitamínů se vlastně B-Komplex skládá. A co vy? Znáte všechny vitamíny skupiny B? A víte, kde byste je našli?

B-Komplex aneb osmička béček

B-Komplex je složen z celkem osmi vitamínů rozpustných ve vodě. Najdete mezi nimi:

  • vitamín B1 Thiamin
  • vitamín B2 Riboflavin
  • vitamín B3 Niacin
  • vitamín B5 Kyselinu Pantothenovou
  • vitamín B6 Pyridoxin
  • vitamín B7 Biotin
  • vitamín B9 Folát
  • vitamín B12 Kobalamin

Každý z těchto vitamínů je pro naše tělo svým způsobem důležitý a má jiné účinky na naše zdraví. Pojďme si o nich říci něco více.

Vitamín B1 Thiamin

Přezdívá se mu antistresový vitamín a jeho hlavním úkolem je ochrana imunitního systému.

Vitamín B2 Riboflavin

Jedná se o antioxidant, který naše tělo zbavuje škodlivých volných radikálů.

Vitamín B3 Niacin

Niacin je prospěšný pro krevní oběh, zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu v těle.

Vitamín B5 Kyselina Pantothenova

Vitamín B5 podporuje tvorbu hormonů v těle, její nedostatek způsobuje akné

Vitamín B6 Pyridoxin

Podporuje produkci hormonů, které zlepšují náladu.

Vitamín B7 Biotin

Říká se mu kosmetický vitamín, který podporuje zdraví vlasů, kůže a nehtů.

Vitamín B9 Folát

Známý rovněž jako kyselina listová, která je důležitá pro správnou paměť a vývoj mozku.

Vitamín B12 Kobalamin

Společně s vitamínem B9 napomáhá při tvorbě červených krvinek.

Kde vitamíny skupiny B najdete?

Teď už víte, že jsou všechny vitamíny spadající do skupiny B z nějakého důvodu důležité a že není radno jejich nedostatek v těle brát na lehkou váhu. Určitě se vám bude hodit ještě pár tipů, kde B-Komplex najdete a z jakých zdrojů tyto „béčkové“ vitamíny můžete čerpat.

Mléčné výrobky

V mléčných výrobcích, kam řadíme vše od mléka, jogurtů a sýrů, najdete vitamíny B1, B2 a B12v hojné míře. O něco méně pak mléčné výrobky obsahují vitamíny B3, B5 a B9.

Fazole

Fazole se právem řadí na seznam skvělých zdrojů vitamínů skupiny B. Najdete v nich totiž velké množství vitamínů B1, B2, B3 a B9. Jedna porce fazolí dokonce vydá na 90 % doporučené denní dávky folátu a 10 % doporučené denní dávky vitamínů B1, B3 a B5.

Vejce

Zapomenout nesmíme ani na vejce, protože právě v nich se nachází úplně všechny vitamíny, které společně tvoří B-Komplex. Ve žloutcích pak najdete spoustu vitamínu B12, jenž napomáhá při tvorbě červených krvinek.

Ovesné vločky

Ovesné vločky se možná na první pohled tváří příliš obyčejně, obyčejné ale nejsou v žádném případě. A to nejen z toho důvodu, že v sobě obsahují vitamín B1, B2, B3, B6 a B9, ale i pro další cenné látky, které v nich najdete bohatě zastoupené.

Ovesné vločky

Zdroj: Pixabay.com

Další zdroje vitamínů skupiny B:

  • ořechy
  • semena
  • sójové mléko
  • špenát
  • banány
  • kuřecí maso
  • hovězí játra
  • ryby

Share on facebook
Sdílet na Facebooku