Oves

Oves
Zdroj: Pixabay.com

Reklama

V posledních letech se velké oblibě těší vydatné snídaňové ovesné kaše, které skvěle nastartují začátek dne a zasytí vaše tělo na dlouhé hodiny. Málokdo však ví, že nejen ovesné vločky jsou zdravou a pro lidské tělo obohacující částí této nejmladší kulturní obilniny.

Z vařených ovesných zrn lze připravovat nespočet různých sladkých i slaných pokrmů, z vloček mimo jiné müsli tyčinky a také ne tolik známou ovesnou mouku. Na následujících řádcích se dozvíte nejen recept na zajímavý pokrm, ale především se zaměříme na jeho přínos v oblasti zdraví a povíme si, jak oves pěstovat.

Oves – latinsky Avena

Celková historie ovsa je dodnes opředena tajemstvím. Archeologové se domnívají, že podoba ovsa, kterou známe dnes, vznikla postupným vyšlechtěním ovsa pluchatého, jehož původ spadá do oblasti Malé Asie, odkud se rozvinul nejprve do Číny a Mongolska, později do celé Evropy. U nás se šlechtí až od konce druhé světové války, tedy zhruba od 50. let 20. století.

Dnes je známo hned několik druhů ovsa setého. Za všechny jmenujme 3 nejvýnosnější a nejkvalitnější odrůdy:

  • Ábel
  • Adam
  • Izák

Oves se používá nejen pro potravinářské účely, ale také na výrobu ovesného oleje, který ocení především kosmetické odvětví, neboť výrazně přispívá k omlazení pokožky. V medicíně se můžete občas setkat s doporučením tzv. ovesné diety. Ta v sobě skrývá prevenci proti kardiovaskulárním, zažívacím a onkologickým chorobám.

Zdravotní benefity, vitamíny a minerály

Než se začneme zabývat samotnými vitamíny a minerály, pojďme si představit celkové léčivé účinky ovsa a jeho přínos pro lidské tělo.

  • Jeho hlavním aspektem je, že bezmezně podporuje nervovou soustavu, čímž přispívá k postupnému zmírnění příznaků únavy, nespavosti a depresí.
  • Pokud vám život omezují nepříjemná onemocnění trávicího traktu, tak vězte, že oves napomáhá k léčbě žaludečních vředů i ostatních střevních chorob.
  • Podílí se také na posílení imunitního systému a na snížení hladiny cholesterolu u starších lidí.

Oves patří spolu s pšenicí a ostatními obilninami k opravdu bohatým zdrojům vitamínů a minerálů. Samotný oves je z největší části tvořen sacharidy, díky kterým je schopen rychle a na relativně dlouhou dobu vydatně zasytit své strávníky. Vysoké procento složení je zastoupeno i množstvím vitamínů.

Nejdůležitějším z nich je vitamín B, přesněji vitamín B1, B2 a B6. Oves obsahuje také prospěšnou kyselinu listovou. Z minerálních látek jmenujme mangan, který je důležitý pro správný metabolismus cukrů či hořčík, který napomáhá k uklidnění těla i mysli.

Minerály

Vitamíny

mangan
hořčík
zinek
fosfor
draslík
železo

B1
B2
B6
C
K

Pěstování ovsa

Pokud chcete dosáhnout opravdu vysokých a kvalitních výnosů, tak byste měli oves pěstovat v oblastech, které jsou bohaté na vláhu a dešťové srážky. Oves není náchylný na nižší teploty. Nejvhodnějším měsícem pro jeho vysetí je právě chladnější březen, respektive jeho druhá půlka. Prospívá mu však i teplé červnové a červencové počasí, neboť právě v tomto období dozrávají klasy s drobnými obilkami.

Zdroj: Pixabay.com

Co se týče vhodné půdy, není oves nikterak náročnou obilninou. Spokojí se se středně těžkými půdami s dostatečnou vlhkostí. Samotná sklizeň přichází po dozrání zrn na konci léta.

Recept na slovenské halušky se zeleninovou směsí a ovsem

Možná jste očekávali recept na sytou ovesnou kaši doplněnou o ovoce a javorový sirup. My jsme si však pro vás připravili ne tolik známý pokrm, který se hodí pro rychlý letní oběd i večeři. Jsou jím domácí halušky, které obohacené o zeleninu, hořčičné semínko, a především o oves.

Ingredience na přípravu halušek:

  • 200 g žitné celozrnné mouky
  • 160 g hladké špaldové mouky
  • vodu dle potřeby
  • sůl

Na přípravu ovesno-zeleninové směsi:

  • červenou loupanou čočku
  • oves
  • kadeřávek
  • pekingské zelí
  • černé olivy
  • česnek
  • mrkev
  • cibuli
  • olej
  • vinný ocet
  • petrželovou nať
  • sůl
  • hořčičné semínko

Postup:

  • Nejprve si připravíme halušky.
  • Všechny ingredience smícháme ve větší míse dohromady a z vláčného těsta čajovou lžičkou vytvoříme menší nočky, které vkládáme do vroucí vody.
  • Vaříme asi 5-10 minut. Poté halušky propláchneme ve studené vodě a odložíme na stranu.
  • Následně si zvlášť uvaříme oves, zvlášť červenou čočku.
  • Mezitím si v hlubší pánvi rozehřejeme olej, přidáme prolisovaný česnek, hořčičné semínko a nasekaný kadeřávek spolu s pekingským zelím.
  • Podle chuti osolíme, přidáme pokrájené olivy, zlehka podlijeme vodou, zakápneme vinným octem a celou směs dusíme pod pokličkou doměkka zhruba 15 minut.
  • Než směs změkne, nakrájíme si cibulku najemno a mrkev na kolečka. Tyto dvě přísady pak přidáme do podušené zeleninové směsi a opětovně dusíme až do změknutí mrkve.
  • Poté už jen stačí směs smíchat s haluškami, ovsem a čočkou. Před podáváním ozdobíme nasekanou petrželkou.

Tip: Vyzkoušejte i další zdravé recepty z naší kuchyně.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Dračí ovoce
Dračí ovoce
Zázvor
Zázvor
Pelyněk pravý
Pelyněk pravý
Majoránka
Majoránka
Blumy
Blumy
Petržel
Petržel

Relaxin

Reklama

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Více informací: Podrobnosti o cookies.