Jáhly

Zdroj: Freepik.com

Gynex

Reklama

Shodou okolností byly jáhly před časem vytlačeny z polí i běžných jídelníčků lidí. To je však škoda, protože obsahují cenné látky. Víte, jak jáhly vařit a co znamenají pro vaše zdraví?

Co jsou to jáhly a jak je lze v kuchyni využít?

Jáhly jsou druhým označením pro loupané proso. Jedná se o pseudoobilninu, kterou pěstovali už naši předkové. Zmínky o pěstování prosa pocházejí už z roku 2800 př. n. l. a ačkoliv je proso velmi chutné a výživné, postupem času ho začaly vytlačovat dnes hojněji pěstované obilniny jako pšenice a žito. Jáhly v jídelníčku našich předků začaly postupně nahrazovat brambory a rýže, a proto se stalo, že z běžného jídelníčku téměř vymizely.

Tedy alespoň u těch, kteří se jáhly rozhodli nevyzkoušet. U všech ostatních (a snad také i u vás) existuje šance na oživení jejich potenciálu v kuchyni. Díky jejich neutrální chuti jsou totiž jáhly vhodné do slané i sladké kuchyně. Vytvoříte z nich skvělé kaše, přidat je lze do polévek a beze všeho zastoupí přílohovou roli. Používat je můžete místo rýže nebo kuskusu. Dokonce je můžete s běžnými přílohami míchat, to znamená, že vytvoříte směs kuskusu a jáhel nebo směs rýže a jáhel. Váš talíř bude nejen nápaditější, ale také nutričně bohatší. Jaké cenné látky jáhly obsahují?

Jaké cenné látky jáhly obsahují a jaký vliv mají na naše zdraví?

Jáhly jsou nutričně naprosto geniální surovinou, se kterou v kuchyni vykouzlíte velké věci. Jáhly obsahují velké množství vlákniny, bílkovin a komplexních sacharidů, díky čemuž mají dobrou sytící schopnost. Díky tomuto obsahu jáhly také upravují trávení a pomáhají redukovat váhu. Kromě vlákniny a bílkovin najdete v jáhlách vitamíny skupiny B a minerály zinek, draslík, železo fosfor a hořčík.

Konzumace jáhel:

  • příznivě působí na nervový systém
  • pomáhá lépe zvládat stres
  • pomáhá proti únavě a depresi
  • léčí překyselený organismus
  • předchází chudokrevnosti
  • pozitivně ovlivňuje fungování střev
  • má dobrý vliv na postupné vstřebávání cukru do krve
  • celkově posiluje organismus

Jáhly mají nízký glykemický index, a proto jsou vhodné pro redukční diety. Protože jsou přirozeně bezlepkové, jsou vhodné pro celiaky a pro ty, kteří se rozhodli stravovat bez lepku z jiných příčin.

Zdroj: Freepik.com

Jak uvařit jáhly?

Jáhly jsou chutné a velmi výživné. Co by vás od jejich konzumace mohlo odradit, to je jejich případná hořkost a mírný (pro jáhly typický) zápach. Těchto znaků se však velmi rychle zbavíte tím, že jáhly před přípravou spaříte horkou vodou.

Pak už na přípravě jáhel nic těžkého není – vaří se jako rýže. Na jeden díl jáhel použijte dva díly vody a vařte pod pokličkou 15 až 20 minut do doby, než se voda nevyvaří a jáhly nejsou měkké. Jáhly jsou po uvaření chuťově i pachově neutrální, a proto je můžete dětem lehce skrýt do omáček a polévek, ve kterých po rozmixování budou neviditelné.

Recept na jednoduchou jáhlovou kaši vám zpříjemní rána

Pro jejich schopnost zahřát organismus a zasytit na dlouhou dobu doporučujeme zařadit jáhlové kaše do vašich pravidelných snídaní. Příprava jáhlové kaše je velice jednoduchá, potřebovat budete pouze jáhly, mléko nebo vodu, kousek másla (klidně i rostlinného oříškového), a pak ovoce a oříšky na ozdobení a chuť. Na jáhlovou kaši pro vegany si připravte:

  • 1 šálek nevařených jáhel
  • 2 šálky mandlového mléka
  • 2 čajové lžičky rostlinného másla
  • špetku soli
  • na ozdobení libovolné ovoce, oříšky, konopná semínka, oříškové máslo atd.

Postup je velmi rychlý, a proto si jáhlovou kaši zvládnete připravit i během hektických rán.

  • ze všeho nejdříve jáhly spařte vodou
  • na pánvi si rozpusťte máslo a jáhly na něm asi 3 minuty opékejte
  • po této době jáhly zalijte rostlinným mlékem
  • promíchejte, přidejte špetku soli, přiveďte k varu a zakryjte poklicí
  • vařte 15 až 20 minut, přitom průběžně hlídejte konzistenci kaše
  • po uvaření jáhly servírujte do misky a doplňte vším, co máte rádi. Tato část přitom může být každý den jiná. Jáhlová kaše je důkazem toho, že rána mohou být nejen plná energie, ale i chuťově velmi pestrá.

Pravidelná snídaně teplé jáhlové kaše s ovocem bude mít vliv nejen na vaše chuťové buňky, které rozmazlíte, a na vaše bříško a zdraví, které potěšíte, ale i na kvalitu pracovního dne. Jelikož vás kaše na dlouho a kvalitně zasytí, nebudete mít chuť se ráno zastavit do kantýny pro nezdravou čokoládovou tyčinku a možná shodíte nějaké to kilo navíc. Díky tomu, že se energie z kaše bude do vašeho těla uvolňovat postupně, budete v práci soustředěnější a méně nervózní. A to přece stojí za to, abyste jáhly představili vašemu jídelníčku.

Zdroj: https://naturallyella.com/creamy-millet-porridge/

Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Black cumin seeds and flowers. Selective focus.
Černucha setá (černý kmín)
Achillea white.
Řebříček obecný
Moriche Palm Fruits
Mauricie převislá (aguaje) a její plody
Black elderberry berries in metal plate
Černý bez
hrusky_1
Hrušky
Rowan in early autumn.
Jeřabiny

Viaflorin

Reklama