Fíky

Zdroj: Freepik.com

Gynex

Reklama

Kdo by neznal fíky? Díky jejich sladké chuti a širokému využití už nejsou pouze exotickým ovocem typickým pro Vánoce. Naopak, díky možnosti fíky pěstovat na zahradě, jsou tyto plody čím dál tím známější. Podíl na jejich „slávě“ má i vysoký obsah cenných látek.

Jaká je historie fíků?

Mezi velkopěstitele fíků dnes patří Španělsko, Itálie i Řecko. Jejich původním domovem je jihozápadní Asie, poté se fíkovník rozšířil na další kontinenty. Ačkoliv jsou fíky označovány jako ovoce, jedná se o uzavřené plodenství – takzvaný květ naruby (odborně sykonium) nebo také zdužnatělé květenství. Historie fíků je o to zajímavější po studii, která proběhla před několika lety. Vědci díky ní zjistili, že si lidé fíkovník domestikovali o 1000 let dříve než obilí. Fíkovník je tedy nejstarší záměrně pěstovanou plodinou vůbec.

Co fíky obsahují?

Fíky obsahují řadu prospěšných látek, a to jak ve své čerstvé, tak v sušené formě. Najdete v nich vitamíny A, B, C, pro střeva prospěšná probiotika, vlákninu, pro kosti a zuby důležitý vápník, dále draslík, hořčík, železo, fluor a zinek. Fíky neobsahují tuk, zato však mají velké množství cukru, a proto slouží jako rychlý, zdravý a zcela přírodní zdroj energie (podobně jako datle). Fíky působí jako antioxidant.

Zdravotní účinky fíků

Fíky jsou pro zdraví přínosem v mnoha směrech. Obsahují celou škálu vitamínů a minerálů, díky čemuž posilují imunitu.

Mají antioxidační a protizánětlivé účinky, tudíž:

  • ochraňují organismus před působením volných radikálů
  • jsou vhodnou prevencí při zvýšeném stresu
  • dokážou předcházet mnoha zánětlivým onemocněním

Konzumace fíků dále:

  • vzhledem k vysokému obsahu vlákniny zlepšuje trávení
  • podporuje zdravý střevní mikrobiom
  • díky obsaženým probiotikům působí projímavě
  • díky draslíku snižuje vysoký krevní tlak
  • díky vápníku podporuje hustotu kostí a je prevencí i vhodnou léčbou osteoporózy
  • může být prevencí rakoviny
  • podporuje kardiovaskulární zdraví
  • snižuje chuť na sladké
  • dokáže zahnat únavu (jsou zdrojem zdravé a rychlé energie)

Jak pěstovat fíkovník?

Pěstování fíkovníku v našich podmínkách dnes není extra náročné. S vlastnoručně vypěstovanými fíky jste se možná už setkali u vašich známých nebo sousedů. Prakticky neexistuje důvod, proč si také nezkusit fíky vypěstovat. Doporučujeme proto volit vhodné mrazuvzdorné odrůdy, na které vás v zahradnictví rádi odkážou. Tyto odrůdy vynikají tím, že dokážou přečkat mrazy – 15 až – 20 °C.

Fíkovník můžete pěstovat v květináči i přímo v zemi na zahrádce (na zahradu vysazujeme rostliny, jejichž kmen má minimálně dva centimetry). Snadné je jeho pěstování také v květináči, který snadno v zimě přenesete například do sklepa a omezíte mu zálivku. V případě venkovního pěstování je potřeba fíkovník na zimu přikrýt chvojím a případně i bublinkovou fólií.

Fíkovník miluje lehčí písčitou půdu, slunné a před větrem chráněné stanoviště. Je docela náročný na zálivku a hnojení – především pak fíkovník pěstovaný v květináči. Pro lepší růst fíkovníku je vhodné na jaře provádět ozdravný a prosvětlovací řez.

Zdroj: Freepik.com

Jak fíky konzumovat?

U fíků máte hned několik možností způsobů jejich konzumace, a to se slupkou, bez slupky, čerstvé nebo sušené. Jsou častou přísadou různých dezertů, lze je zapékat, a dokonce upravovat na slaný způsob. Nejběžnější dobou pro čerstvé fíky je období Vánoc, kdy se ve velkém objevují v regálech obchodů. Dalším způsobem, jak se k čerstvým fíkům dostat, je domácí pěstování.

Fíky opravdu můžete sníst i se slupkou. Stačí je omýt a zbavit tvrdé stopky. Komu by tvrdší slupka vadila, ten může z fíku dostat pouze dužinu (podobně jako z kiwi). Častá je konzumace sušených plodů, které jsou v obchodech neustále k dispozici a které vám ve spíži vydrží podstatně déle, nutné je zde počítat s jejich vyšším obsahem cukrů. Fíky jsou samy o sobě velmi sladké, nejsou tedy vhodné pro diabetiky ani jiná dietní opatření.

Tipy na zdravé recepty s fíky

Jak už jsme zmínili výše, fíky lze jíst nejen samostatně, ale dají se také zužitkovat do řady zdravých receptů. Při jejich nákupu dbejte na jejich čerstvost a následně na rychlou konzumaci. Fíky vybírejte tak, aby byly už zralé – měkké, ale aby nejevily známky hniloby a otlačení. U fíků si také dejte pozor na jejich vůni. Ta by měla být nasládlá a ne nakyslá. Po nákupu byste měli fíky zkonzumovat do dvou dnů.

Rychlý těstovinový salát s čerstvými fíky

Potřebujete na něj:

  • těstoviny dle vlastního výběru (pro zdravější verzi volte celozrnné těstoviny)
  • 3 až 4 kusy fíků
  • parmezán
  • slaninu
  • sůl
  • pepř
  • čerstvé oregáno

Fíky oloupejte a z jejich dužiny si pomocí vidličky vytvořte ovocnou pastu. Slaninu nakrájejte a vyškvařte v pánvi. Poté uvařte těstoviny na skus. Přidejte je na pánev ke slanině, přimíchejte nastrouhaný parmezán dle chuti a ovocnou fíkovou pastu. Osolte a opepřete dle chuti. Přejeme dobrou chuť!

Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Bulgur in sack with field of wheat on the background
Bulgur
Sweet ripe juicy tropical Mangosteen
Mangostan
Green papyrus flower
Šáchor jedlý
Fresh ripe organic cauliflower on wooden background. Healthy eating concert
Květák
mirik_celer_1
Miřík celer
Bouquet  Colts Foot or Tussilago on a white background
Podběl lékařský

Viaflorin

Reklama