Žito seté

Zdroj: Pixabay.com

Gynex

Reklama

Žito je jedna z nejrozšířenějších obilovin. Je zdravější než pšenice, protože obsahuje méně lepku. Kvůli tomu a také pro cenný obsah látek by žito nemělo chybět ve vašem jídelníčku. Jak žito pěstovat a co z něj v kuchyni vytvořit za dobrotu?

Co jste o žitu možná nevěděli?

Na polích působí žito tak obyčejně, přitom se jedná o neobyčejnou surovinu, která může výrazně zpestřit a vyvážit váš jídelníček. Možná jste o žitu nevěděli, že pochází z oblastí střední Asie a do Evropy ho přinesli Slované. Oproti ostatním obilovinám je žito odolnější.

Dobře snáší vyšší polohy a ani méně výživné půdy pro něj nejsou problémem. Oproti pšenici má žito méně lepku a více vlákniny, a proto je zdravější.

Žitná mouka je dobře kombinovatelná s ostatními druhy mouky, pečivo z ní je mnohem hutnější. Věděli jste, že aby mohlo být pečivo označované jako žitné, musí obsahovat 90 % žitné mouky? V kuchyni však nemusíte využívat pouze žitnou mouku, sehnat a upravit se dají i celá žitná zrna. Ta můžete využívat například jako přílohu.

Víte, co je námel a jaká je souvislost mezi ním a žitem? Je to parazitující houba, která se botanicky označuje jako paličkovice nachová. Tato houba ráda parazituje na obilninách, nejčastěji na žitu. Námel se využívá pro lékařské účely, například k výrobě LSD.

Je však vysoce toxická a její požití je nebezpečné. Dnes se námel na žitu prakticky nevyskytuje, protože je žito proti ní ošetřeno a pravidelně kontrolováno. V dřívějších dobách však běžně docházelo k otravám v důsledku požití infikované mouky.

Žito seté (Secale cereale) vitamíny a minerály

Díky vysokému obsahu vlákniny je žito oblíbeným doplněním jídelníčku pokaždé, když vás trápí zácpa či jiné střevní potíže. Žitná zrna mají schopnost vázat na sebe vodu. Tím zvyšují objem stolice a předcházejí zácpě. Také snižují hladinu žlučových kyselin v žaludku, čímž podporují zdravou funkci jater a preventivně působí proti rakovině tlustého střeva.

Žito by měly častěji konzumovat také ženy v menopauze, a to kvůli obsahu fytoestrogenů v žitě, které pomáhají vyrovnávat hladinu hormonů.

Žito také:

  • zasytí lépe než ostatní obiloviny, a proto je pomocníkem v boji s nadbytečnými kily
  • je prevencí rakoviny
  • odstraňuje toxiny z těla
  • zrychluje metabolismus
  • posiluje imunitu
  • příznivě působí na srdce a cévy
  • snižuje záněty v těle

Žito obsahuje celou řadu vitamínů a stopových prvků.

Najdete v něm:

  • sacharidy
  • bílkoviny
  • vlákninu
  • vitamín A
  • vitamíny skupiny B (především pak kyselinu listovou, riboflavin a thiamin)
  • vitamín E a K
  • z minerálů pak hořčík, železo, vápník, fosfor, draslík a zinek
Zdroj: Pixabay.com

Žito a pěstování v ČR

Žito je mladší než pšenice a ječmen. Na rozdíl od ostatních obilovin je odolnější proti mrazu i suchu. V České republice se pěstují pouze ozimé odrůdy žita, které se vysévají na konci léta. Často se žito sází do půdy po bramborách, jeteli nebo luštěninách. Díky tomu, že má žito mohutný kořenový systém, je méně náročné na výživnou půdu, protože si živiny dokáže brát z větší hloubky.

Díky tomu, že snese i chladnější podmínky, pěstuje se žito v horských a podhorských oblastech. Také ho najdete tam, kde jsou písčité půdy. Žito se nesází příliš do hloubky, protože mu to neprospívá. Seje se tak maximálně do hloubky 3 cm. Žito se sklízí tehdy, když zežloutne.

Recept na kaši ze žitného naklíčeného zrna

Žito nemusíte konzumovat jen formou mouky, velice cenná jsou také naklíčená zrna. Z těch můžete připravit chutnou kaši k snídani nebo ke svačině. Připravte si:

  • 150 g žitného zrna
  • 700 ml vody
  • 60 g sójového nápoje
  • čajovou lžičku skořice
  • špetku fenyklu

Na ochucení kaše můžete zvolit:

  • med, datlový sirup, čekankový sirup
  • kaši můžete posypat oříšky nebo kokosem

Jaký je postup?

Žitná zrna nechte naklíčit tak, že je zalijete vodou, kterou dvakrát denně vyměňujete. Třetí den by se na zrnech měly objevit klíčky. Naklíčená zrna propláchněte čistou vodou, dejte do mixéru a zalijte 700 ml vody. Současně do mixéru přidejte také skořici, fenykl a sušený sójový nápoj. Směs pečlivě rozmixujte a přelijte do hrnce, ve kterém ji budete zahřívat.

Pro hustou kaši vařte jen krátce, přibližně dvě minutky. Aby byla kaše více řídká, na plotně ji udržte až 4 minuty. Kaši pak nalijte do misky nebo na talíř, oslaďte a ozdobte podle chuti. Kromě oříšků můžete použít také sušené ovoce. Ke kaši si můžete přidat i bílý jogurt. Dobrou chuť!

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Hrách setý
Hrách setý
Smilax lékařský
Smilax lékařský
Rozmarýn
Rozmarýn
Pažitka pobřežní
Pažitka pobřežní
Reveň kadeřavá – rebarbora
Reveň kadeřavá – rebarbora
Jablko
Jablko

Viaflorin

Reklama