Zelený ječmen

Zelený ječmen je opěvován nejedním odborníkem na zdravou výživu. Nejedná se však o žádnou exotickou rostlinu. Naopak, jako ječmen zelený je označován obyčejný mladý výhonek ječmene setého, se kterým se běžně potkáváme na našich polích. Na rozdíl od dospělé rostliny je ale mladý zelený ječmen bohatý na spoustu biologicky aktivních látek, které mu zajistily označení „superpotravina“. Jaké má zelený ječmen účinky na zdraví a jaké je využití zeleného ječmene. To vše se dozvíte na následujících řádcích.

Zelený ječmen – latinsky Hordeum Vulgare

Ječmen zelený se řadí do čeledi lipnicovitých a spadá mezi tzv. zelené potraviny, což je souhrnné označení pro mladé rostliny v raném období růstu. V tomto období jsou totiž bohaté na spoustu významných živin potřebných pro vývoj a ochranu.

Původ a pěstování

Historie pěstování sahá až do období starého antického Říma. Tehdy, před 8 tisíci lety, se jednalo o jedinou zelenou potravinu vůbec. Díky tomu je zelený ječmen považován za nejstarší doplněk stravy v historii.

Na našich polích se ječmen pěstuje zhruba 5000 let. Po pšenici se jedná o nejpěstovanější obilninu u nás. Třetina produkce je využívána pro výrobu pivovarnického sladu a další část slouží ke krmným účelům. Ve fázi mladého výhonku se u nás zelený ječmen sklízí jen výjimečně. Většinou je dovážen ze zahraničí. Za nejkvalitnější druh je považován zelený ječmen z Austrálie. Naopak čínskému zelenému ječmenu se raději vyhněte.

Zelený ječmen pěstování

zdroj: Pixabay.com

Pěstování zeleného ječmene doma

Ječmen si však poměrně snadno zvládnete vypěstovat doma. Pokud nemáte zahrádku, vystačíte si s truhlíky. Ječmen potřebuje lehký vzdušný substrát, před setím se proto doporučuje zeminu prosít. Poté do substrátu nasypte nahusto semena ječmene a jemně je vmáčkněte. Posypejte jemnou vrstvou dalšího substrátu a mírně zavlažte. Sklízení mladého ječmene je možné už za 10 dní od výsadby. Pokud chcete sklízet průběžně, rozvrhněte si setí do více intervalů.

Zdravotní účinky ječmene zeleného

Nyní si prozradíme, jaké má zelený ječmen účinky. Na úvod je potřeba říci, že nejdůležitější roli hrají v tomto případě minerální látky a vitamíny. V zeleném ječmenu totiž najdete zastoupení draslíku, vápníku, hořčíku, fosforu, mědi, železa i manganu. Mezi vitamíny pak můžeme zařadit vitamín A, vitamín B1, vitamín B2 nebo vitamín B6. Opomenout nesmíme přítomnost kyseliny listové či kyseliny pantotenové.

Zelený ječmen pro hubnutí a očistu metabolismu

K zelenému ječmeni se řada lidí uchyluje pro jeho schopnost pomáhat nastartovat samočistící procesy. Díky tomu tělo lépe funguje, zrychluje se metabolismus a dochází k rychlejším úbytkům tuků. Kromě toho udržuje v těle zásadité pH, které je často narušeno špatnou životosprávou.

Zelený ječmen pro dobrou náladu

Užívání zeleného ječmene má také vliv na naši psychiku. Je prokázáno, že látky obsažené v zeleném ječmeni snižují pocity únavy a vyčerpanosti a povzbuzují dobrou náladu.

Zelený ječmen pro krásu i plodnost

Zelený ječmen je oblíbený zejména u žen. Kromě výše zmíněných účinků na hubnutí a dobrou náladu totiž zelený ječmen udržuje zdravé vlasy, nehty, pokožku i zuby. K tomu navíc podporuje ženskou plodnost.

Další zdravotní účinky zeleného ječmene

Pokud jsme vás ještě nepřesvědčili, můžeme přidat další benefity užívání zeleného ječmene:

  • podporuje tvorbu červených krvinek
  • podporuje zrak
  • přispívá k normální srážlivosti krve
  • podporuje činnost svalů
  • posiluje imunitní systém
  • podporuje okysličování krve
  • zvyšuje vstřebávání železa

Zelený ječmen nápoj

zdroj: Pixabay.com

Použití zeleného ječmene

Zelený ječmen je nejčastěji dostupný ve formě jemného prášku anebo kapslí a pilulek jako doplněk stravy. V podobě prášku si ho můžete přidávat třeba do kaší nebo smoothie, nebo je možné jej rozmíchat s vodou či jiným nápojem a zpestřit si tak pitný režim.

Zelený ječmen je prodáván také v tekuté podobě ve formě šťávy. Tu si můžete ze zeleného ječmene udělat i sami, a to jednoduše za pomocí odšťavňovače.

Tři důležité věci, které byste měli vědět před použitím zeleného ječmene

  1. Chuť zeleného ječmene není příliš vábná, a proto, pokud s užíváním zeleného ječmene teprve začínáte, zkoušejte jej přidávat postupně, abyste si vy i vaše tělo zvykli
  2. Pokud je to možné, nepoužívejte na zelený ječmen kovové předměty, jako jsou lžičky či mixér. Kov urychluje oxidaci chlorofylu v ječmenu a šťáva nebo jiný produkt z ječmene se vám rychleji zkazí.
  3. Pro zlepšení celkového účinku kombinujte ječmen s dalšími potravinami. V kombinaci s chlorelou nebo spirulinou se rostliny navzájem podpoří a jejich účinek se násobí.

Na závěr přinášíme ještě recept na 2 smoothie ze zeleného ječmene.

Osvěžující smoothie se zeleným ječmenem, špenátem a mátou

  • dva banány
  • hrst baby špenátu
  • čajovou lžičku čerstvé máty
  • zelený ječmen
  • půl sklenice vody
  • půl sklenice vámi vybraného džusu

Zelené smoothie se zeleným ječmenem a avokádem

  • zelený ječmen
  • 1 banán
  • ½ avokáda
  • 500 ml ovesného mléka

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Chlorella
Chlorella
Grepfruit
Grepfruit
Fazol obecný
Fazol obecný
Quinoa
Quinoa
Slunečnicová semínka
Slunečnicová semínka
Cibule kuchyňská
Cibule kuchyňská