Třešně

Třešně
Zdroj: Freepik.com

Gynex

Reklama

Pravděpodobně si nikdo z nás neumí představit léto bez šťavnatých, sladce chutnajících třešní, které se rozplývají na jazyku. Nejsou jen chutné, ale také velice zdravé a pro naše tělo prospěšné. Třešně obsahují totiž celou řadu vitamínů a minerálů, se kterými se v článku blíže seznámíme. A to není vše. Zaměříme se i na správné pěstování a využití třešní v kuchyni.

Třešně (Prunus avium)

Dodnes není zcela objasněn přesný původ třešní. Archeologové se domnívají, že plané třešně, jinak také zvané jako ptáčnice, pocházejí již z doby bronzové. V dobové literatuře římského přírodovědce Plinia se dozvídáme, že plané třešně se do Evropy dostaly pravděpodobně z Malé Asie kolem 1. století př.n.l. Nejspíše se však jednalo již o vyšlechtěný druh třešně plané – tzv. kultivar. První zmínka o pěstování třešní na území České republiky spadá do 12. století.

Je až neuvěřitelné, kolik druhů třešní postupným šlechtěním vzniklo. Dnes je známo více než tisíc druhů třešní různých barev i chutí.

Třešně
Zdroj: Freepik.com

 

Za zmínku jistě stojí česká odrůda Tamara, která patří k jedněm z nejkvalitnějších třešní na světě. Oblíbená je také třešeň ptačí tmavá, která v létě plodí malé černé plody s výraznou aromatickou chutí. Možná jste se někdy setkali i s třešní chrupkou, jejíž plody mají podmanivou sladkou chuť, a hodí se tak pro zavařování kompotů.

Minerály a vitamíny obsažené v třešních

Jak už bylo řečeno, třešně jsou pro naše tělo velmi blahodárné. Díky hormonu melatoninu a hořčíku zvyšují kvalitu našeho spánku a celkově čistí mysl. Třešně obsahují dále antokyany, které trvale zlepšují paměť a posilují soustředění. Jejich konzumací si zároveň čistíte játra, ledviny a krev. Stranou nezůstávají ani kosti, veškerá vaziva a zuby, neboť třešně obsahují vysoké procento vápníku, které podporuje jejich růst i obnovu po úrazech. Draslík napomáhá správné funkci nervů, svalů a srdce.

Velkou roli zde hraje vitamín C, který zpevňuje cévní stěny vlásečnic, čímž přispívá ke správnému prokrvování celého organismu. Posiluje také vazivový aparát zubů, a předchází tak jejich viklání a vypadávání. Je také zásadní pro správný vývoj kostí, svalů i vazů nejen u dětí.

 

Minerály Vitamíny
draslík
hořčík
vápník
zinek
železo
křemík
B
C
E

 

Pěstování třešní

Pokud se rozhodnete třešně pěstovat, nezapomeňte, že pro svůj růst potřebují teplé a slunné prostředí, které je chráněno před větrem a jarními mrazíky. Dařit se jim bude spíše v lehčích, dobře propustných, hlinitých půdách. Záleží zde však na daném druhu třešní. Rané odrůdy se hodí do sušších půd, pozdější do půd vlhčích.

Stromky lze vysazovat na jaře i na podzim. Před samotným zasazením do půdy doporučujeme kořeny stromku namočit na 2 až 6 hodin do vody, čímž podpoříte následné zakořenění. Po zasazení stromku do půdy nasypte zeminu či rozležený kompost nejprve kolem kořenů, a teprve poté pokračujte v jejich úplném zasypávání. Důležité je také důkladné ušlapání zeminy kolem stromku a jeho řádné zalití. Jednotlivé stromky hnojte nejdříve po odkvětu či po sklizni plodů. První třešně dozrávají již koncem května, nejčastěji však v červnu a červenci.

Recept na třešňové smoothie

Třešně se hodí nejen pro tvorbu marmelád a kompotů, ale také pro přípravu jednoduchých a zdravých smoothie.

Ingredience:

  • 300 ml kokosového mléka
  • 100 g mandlí
  • 2 čajové lžičky medu
  • 5-6 čajových lžiček chia semínek
  • 4 plné hrsti třešní
  • led
  • mátu na ozdobu

Postup:

Třešně nejprve vypeckujte a spolu s dalšími surovinami rozmixujte. Nalijte do vyšší sklenice, přisypte led, ozdobte si vaše dílo mátou a užijte si krásný letní den!

Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Uncooked Hulled millet in clay pot. Yellow grain, wooden spoon.
Jáhly
Black cumin seeds and flowers. Selective focus.
Černucha setá (černý kmín)
Achillea white.
Řebříček obecný
Moriche Palm Fruits
Mauricie převislá (aguaje) a její plody
Black elderberry berries in metal plate
Černý bez
hrusky_1
Hrušky

Viaflorin

Reklama