Špenát

Špenát
Zdroj: Pixabay.com

Reklama

Špenát si většina z nás pamatuje ze školních jídelen v podání s bramborovým knedlíkem a uzeným. Málokdo však ví, odkud k nám tato superpotravina doputovala a jaké přínosné látky pro naše zdraví obsahuje. Zařaďte tento skvost českých zahrádek do vašich jídelníčků. Poradíme vám, jak si doma špenát jednoduše vypěstujete a také, jak si z něj připravíte výborný a lehký jarní špenátový salát.

Špenát – Spinacia oleracea

Biologům určitě postačí definice špenátu jako druh krytosemenné rostliny z čeledi laskavcovitých. Pro laiky se jedná o listovou, jednoletou zeleninu, která k nám přijela z Asie a Blízkého východu. Tato zelenina má za sebou spoustu let historie a procestovaný pořádný kus světa. V tamější Persii byl špenát kultivován a odtud také pochází jeho název. Z Asie se špenát dostal do severní Afriky, odkud jeho semínka následně doplula do Španělska a koncem 14. století se konzumace špenátu rozšířila po celé Evropě.

Špenát jako zdroj vitamínů a minerálů

Špenát je bohatým zdrojem beta-karotenu, vitamínu C, B a K, lecitinu, kyseliny listové a vlákniny. Je nízkokalorický a z 90% je tvořen z vody. V případě, že držíte dietu, rozhodně ho zařaďte do svého dietního jídelníčku. Dále snižuje krevní tlak, pozitivně ovlivňuje činnost srdce a posiluje svaly. Pojďme se na jednotlivé látky podívat konkrétněji.

Minerály

  • Železo – špenát je sice bohatý na železo, bohužel lidský organismus není schopen tuto látku zužitkovat v plné míře. Dostatečný přísun železa pomáhá při bolestech hlavy, dýchacích obtížích a chudokrevnosti
  • Vápník – obsahuje malé množství, proto je dobré špenát kombinovat s různými mléčnými výrobky (smetanové omáčky); podporuje růst kostí a řádný vývin zubů
  • Draslík – snižuje vysoký krevní tlak a pomáhá při anémii a zácpě
  • Hořčík – působí příznivě na metabolismus a nervovou soustavu

Vitamíny

  • Karotenoidy – beta-karoten, lutein a karotenový pigment, který je velice známý antioxidant; významně působí na náš zrak, především při prevenci onemocnění sítnice a šedého zákalu
  • Vitamín A – Vitamín A se řadí k antioxidantům a snižuje například riziko infarktu a napomáhá udržovat dobrý stav kardiovaskulárního aparátu
  • Vitamíny B – niacin, kyselina listová, biotin; podporují růst vlasů a nehtů
  • Vitamín E – pomáhá chránit před karcinogenními onemocněními, potlačuje únavu
  • Vitamín C – zvyšuje imunitu, působí příznivě na růst svalové hmoty a kostí
Zdroj: Pixabay.com

Pěstování špenátu v pohodlí domova

Pěstování špenátu není nikterak náročné, a i bez zahrádky si tuto zázračnou superpotravinu snadno vypěstujete třeba na balkoně. Stačí dodržovat pár jednoduchých pravidel a na čerstvém, domácím špenátu si můžete pochutnat i v zimě. 

K pěstování špenátu budete potřebovat:

  • prostorný květináč
  • semínka špenátu
  • zásaditou kyprou půdu (nesmí být příliš hnojená)

Postup:

Špenát se vysévá na jaře nebo začátkem podzimu a snese i nižší teploty. Připravte si hlínu do květináče. Semínka do půdy lehce zatlačte a zakryjte tenkou vrstvou. Špenát má poměrně krátkou vegetační dobu a po důkladném zalévání by měl vzklíčit již do 3 týdnů. Sklízet jej pak můžete přibližně po osmi týdnech od výsevu. Pro jeho rychlejší růst umístěte květináč na slunné místo, nejlépe u okna. Abyste jednu rostlinu využili vícekrát, sklízejte pouze špenátové listy. Pokud vám rostlina začne kvést, je to signál, že by se již neměl spotřebovávat a měl by se zasadit nový.

Recept na jarní špenátový salát

Ze špenátu se dá udělat nespočet chutných pokrmů, naším nejoblíbenějším je recept na jarní špenátový salát, jehož příprava je snadná a bude vám chutnat jak v zimě, tak i v létě.

Ingredience:

  • 250 g špenátu
  • 1/4 červené cibule
  • 100 g cherry rajčátek
  • 100 g kvalitního tuňáka
  • 50 g ředkviček

Příprava:

  • Tuňákový steak nejprve osolte a opepřete, z obou stran opečte krátce na pánvi a nechte vychladnout.
  • Zeleninu očistěte a na malé kousky nakrájejte cherry rajčátka, ředkvičky, červenou cibuli. Špenát stačí natrhat rukama na menší kousky.
  • Vše smíchejte v míse a přidejte na kousky nakrájeného tuňáka.
  • Vegetariáni mohou nahradit tuňáka balkánským sýrem.
  • Vše dochuťte solí, pepřem, bylinkami a lehce zakápněte jablečným octem a olivovým olejem
  • Podávat můžete s rozpečenou rustikální bagetkou namazanou máslem a s bylinkami či česnekem.

Vyzkoušejte i další zdravé recepty nejen se špenátem, které zachutnají celé rodině.

Dobrou chuť!

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Blumy
Blumy
Petržel
Petržel
Oves
Oves
Pšenice
Pšenice
Višně
Višně
Jahody
Jahody

Relaxin

Reklama

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Více informací: Podrobnosti o cookies.