Špenát

Špenát
Zdroj: Pixabay.com

Gynex

Reklama

Špenát si většina z nás pamatuje ze školních jídelen v podání s bramborovým knedlíkem a uzeným. Málokdo však ví, odkud k nám tato superpotravina doputovala a jaké přínosné látky pro naše zdraví obsahuje. Zařaďte tento skvost českých zahrádek do vašich jídelníčků. Poradíme vám, jak si doma špenát jednoduše vypěstujete a také, jak si z něj připravíte výborný a lehký jarní špenátový salát.

Špenát – Spinacia oleracea

Biologům určitě postačí definice špenátu jako druh krytosemenné rostliny z čeledi laskavcovitých. Pro laiky se jedná o listovou, jednoletou zeleninu, která k nám přijela z Asie a Blízkého východu. Tato zelenina má za sebou spoustu let historie a procestovaný pořádný kus světa. V tamější Persii byl špenát kultivován a odtud také pochází jeho název. Z Asie se špenát dostal do severní Afriky, odkud jeho semínka následně doplula do Španělska a koncem 14. století se konzumace špenátu rozšířila po celé Evropě.

Špenát jako zdroj vitamínů a minerálů

Špenát je bohatým zdrojem beta-karotenu, vitamínu C, B a K, lecitinu, kyseliny listové a vlákniny. Je nízkokalorický a z 90% je tvořen z vody. V případě, že držíte dietu, rozhodně ho zařaďte do svého dietního jídelníčku. Dále snižuje krevní tlak, pozitivně ovlivňuje činnost srdce a posiluje svaly. Pojďme se na jednotlivé látky podívat konkrétněji.

Minerály

  • Železo – špenát je sice bohatý na železo, bohužel lidský organismus není schopen tuto látku zužitkovat v plné míře. Dostatečný přísun železa pomáhá při bolestech hlavy, dýchacích obtížích a chudokrevnosti
  • Vápník – obsahuje malé množství, proto je dobré špenát kombinovat s různými mléčnými výrobky (smetanové omáčky); podporuje růst kostí a řádný vývin zubů
  • Draslík – snižuje vysoký krevní tlak a pomáhá při anémii a zácpě
  • Hořčík – působí příznivě na metabolismus a nervovou soustavu

Vitamíny

  • Karotenoidy – beta-karoten, lutein a karotenový pigment, který je velice známý antioxidant; významně působí na náš zrak, především při prevenci onemocnění sítnice a šedého zákalu
  • Vitamín A – Vitamín A se řadí k antioxidantům a snižuje například riziko infarktu a napomáhá udržovat dobrý stav kardiovaskulárního aparátu
  • Vitamíny B – niacin, kyselina listová, biotin; podporují růst vlasů a nehtů
  • Vitamín E – pomáhá chránit před karcinogenními onemocněními, potlačuje únavu
  • Vitamín C – zvyšuje imunitu, působí příznivě na růst svalové hmoty a kostí
Zdroj: Pixabay.com

Pěstování špenátu v pohodlí domova

Pěstování špenátu není nikterak náročné, a i bez zahrádky si tuto zázračnou superpotravinu snadno vypěstujete třeba na balkoně. Stačí dodržovat pár jednoduchých pravidel a na čerstvém, domácím špenátu si můžete pochutnat i v zimě. 

K pěstování špenátu budete potřebovat:

  • prostorný květináč
  • semínka špenátu
  • zásaditou kyprou půdu (nesmí být příliš hnojená)

Postup:

Špenát se vysévá na jaře nebo začátkem podzimu a snese i nižší teploty. Připravte si hlínu do květináče. Semínka do půdy lehce zatlačte a zakryjte tenkou vrstvou. Špenát má poměrně krátkou vegetační dobu a po důkladném zalévání by měl vzklíčit již do 3 týdnů. Sklízet jej pak můžete přibližně po osmi týdnech od výsevu. Pro jeho rychlejší růst umístěte květináč na slunné místo, nejlépe u okna. Abyste jednu rostlinu využili vícekrát, sklízejte pouze špenátové listy. Pokud vám rostlina začne kvést, je to signál, že by se již neměl spotřebovávat a měl by se zasadit nový.

Recept na jarní špenátový salát

Ze špenátu se dá udělat nespočet chutných pokrmů, naším nejoblíbenějším je recept na jarní špenátový salát, jehož příprava je snadná a bude vám chutnat jak v zimě, tak i v létě.

Ingredience:

  • 250 g špenátu
  • 1/4 červené cibule
  • 100 g cherry rajčátek
  • 100 g kvalitního tuňáka
  • 50 g ředkviček

Příprava:

  • Tuňákový steak nejprve osolte a opepřete, z obou stran opečte krátce na pánvi a nechte vychladnout.
  • Zeleninu očistěte a na malé kousky nakrájejte cherry rajčátka, ředkvičky, červenou cibuli. Špenát stačí natrhat rukama na menší kousky.
  • Vše smíchejte v míse a přidejte na kousky nakrájeného tuňáka.
  • Vegetariáni mohou nahradit tuňáka balkánským sýrem.
  • Vše dochuťte solí, pepřem, bylinkami a lehce zakápněte jablečným octem a olivovým olejem
  • Podávat můžete s rozpečenou rustikální bagetkou namazanou máslem a s bylinkami či česnekem.

Vyzkoušejte i další zdravé recepty nejen se špenátem, které zachutnají celé rodině.

Dobrou chuť!

Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Maliník obecný
Maliník obecný
Konopná semínka
Konopná semínka
Ašvaganda – indický ženšen
Ašvaganda - indický ženšen
Dýňová semínka
Dýňová semínka
Hrách setý
Hrách setý
Smilax lékařský
Smilax lékařský

Viaflorin

Reklama