Rambutan

Zdroj: Freepik.com

Gynex

Reklama

Rambutan patří k vzhledově výraznému exotickému ovoci, které nejspíš nikdy nebudete konzumovat tak často jako banány nebo tuzemská jablka, přesto vás svou chutí může okouzlit. Třeba natolik, že jej budete kupovat, abyste si z něj udělali například džem.

Rambutan – exotické ovoce s „vlasy“

Rambutan je vzhledově i chutí velice atraktivní exotické ovoce. Chutí i svou kožovitou tenkou slupkou je velmi podobné liči. Jeho chuť je však mnohem výraznější. Slupka ovoce je pokryta měkkými trny, které připomínají bodliny ježka nebo vlasy. S jeho transportem do regálů našich obchodů problém není. Zkonzumovat bychom jej měli do pár dní poté, co ho nakoupíme. Ovoce se konzumuje nejčastěji čerstvé. Cena za kus tohoto vlasatého ovoce je vyšší, a proto nejspíš nehrozí, že byste vyhazovali nezkonzumované kusy. Kdybyste přece jen na rambutan v lednici maličko pozapomněli, vyhněte se jeho konzumaci v přezrálé fázi. Toto ovoce pak velice rychle mění svůj cukr na alkohol. 

Původ a zajímavosti

Domovem rambutanu je Malajsie. Toto exotické ovoce je velmi rozšířené po celé jihovýchodní Asii. Úplně zralé má výrazně červenou barvu (nezralé ovoce je zelené). Konce jeho „vlasů“ mohou být i ve zralé fázi pořád nazelenalé. Věděli jste, že kromě šťavnaté dužiny můžete zkonzumovat také jeho semeno? Syrové může být jedovaté, ale upražené nebo vařené může být skvělou netradiční pochoutkou. Přesto se najdou tací, kteří snědí semeno zasyrova. My toto rozhodně nedoporučujeme. Už vůbec ne dětem, těhotným a kojícím ženám.

Strom rambutanu

Strom rambutanu vyrůstá až do výšky 18 metrů a plodí až dvakrát ročně. Největším pěstitelem rambutanu je dnes Thajsko. Ve Vietnamu se ovoci říká chôm chôm, což lze volně přeložit jako rozcuchané vlasy.

Jaké látky obsahuje toto exotické ovoce?

Rambutan je z 80 % tvořen vodou. Obsahuje cenné antioxidanty, vlákninu, kosti podporující mangan, železo, fosfor, draslík, kyselinu nikotinovou, vitamín C a vitamíny skupiny B, především pak thiamin.

Jaký účinek má na zdraví?

Ačkoliv rambutan patří k ovoci, které nejspíš doma nebudete mít běžně, má velký účinek na zdraví.

Například:

  • díky vitamínu C a dalším vitamínům posiluje imunitní systém
  • jeho pravidelná konzumace umí regulovat hladinu cukru v krvi
  • konzumace rambutanu zlepšuje trávení
  • prospívá zdraví a kráse pokožky a vlasů
  • ulevuje od anémie
  • protože má rambutan nízkou energetickou hodnotu a vysoký obsah vody, podporuje hubnutí například i tím, že po jeho konzumaci máte pocit sytosti
  • zmírňuje vysoký krevní tlak (jeho konzumace by ale musela být pravidelná)
  • snižuje hladinu cholesterolu
  • posiluje zdraví srdce, například je prevencí ischemické choroby srdeční
  • díky obsaženému fosforu napomáhá udržení kostí v dobré kondici
  • díky vysokému obsahu antioxidantů může být prevencí rakoviny
  • rambutan působí protizánětlivě
  • má antibakteriální a antiseptické vlastnosti
  • podporuje trávení
  • zajišťuje zdravé a krásné vlasy, například působí i proti jejich předčasnému šedivění
  • zvyšuje energii
  • podporuje dobrou náladu
Zdroj: Freepik.com

Tipy na zpracování rambutanu

Ačkoliv se dá v kuchyni s rambutanem leccos vymyslet, nejčastějším způsobem konzumace rambutanu je jeho čerstvá forma. Není to jako jíst například banán. Chvíli potrvá, než se ke šťavnaté dužině (rambutan je méně šťavnatější než liči) dostanete.

  • Je potřeba jemně nakrojit slupku, ale ne ta moc, abyste nakrojili dužinu.
  • Poté je možné dužinu rambutanu hezky ze slupky vyjmout.
  • Myslet je potřeba na semeno rambutanu. To můžete vyplivnout při konzumaci dužiny nebo jej nejlépe od dužiny oddělit ještě před konzumací.

Kromě přímé konzumace můžete rambutan použít do sorbetů, dezertů nebo smoothie drinků. Pro svou exotickou chuť je rambutan často využíván do sladkokyselých omáček a příloh k masům.

Recept na rambutanový džem

Z rambutanu si můžete vyrobit například netradiční džem. Potřebovat k tomu budete asi půl kilogramu rambutanu. Ovoce zbavte slupky a odpeckujte. Dužinu pak s trochou vody povařte společně se dvěma kousky hřebíčku a kouskem skořice. Do této směsi se nebojte přidat také semena rambutanu a vařte ji s jedním šálkem cukru do zhoustnutí. Ještě horkým džemem naplňte sklenice až po okraj, uzavřete víčkem a otočte vzhůru nohama. Vzhledem k velikosti plodů a jejich vyšší ceně tohle pravděpodobně nebude džem, který budete vařit pravidelně a ve velkém množství. Za zkoušku však stojí.

Smoothie s rambutanem

Rambutan můžete přidat do jakéhokoliv smoothie. Zvolit můžete to, které má základ v kokosové dužině. Na něj potřebujete tři kusy rambutanu (jeho dužinu), jeden šálek kokosové dužiny, banán a ananasový džus. Všechno dobře smíchejte a vychutnejte si jeho osvěžující chuť.

Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

karambola_1
Karambola
Prickly pears in a plate high angle view on pink and picnic cloth background
Opuncie
Wooden bowl with corn salad leaves, lamb's lettuce on gray stone background, side view
Polníček - kozlíček polní
Bulgur in sack with field of wheat on the background
Bulgur
top view of sweet black mission figs on a bowl on a white background
Fíky
Sweet ripe juicy tropical Mangosteen
Mangostan

Viaflorin

Reklama