Quinoa

Quinoa nebo taktéž merlík čilský je dnes součástí každého zdravého jídelníčku. Na pultech supermarketů je dostupná především v bílé, červené a černé podobě. Její zdravotní účinky se pomalu ale jistě začínají dostávat do povědomí lidí, přesto však nad touto superpotravinou visí několik otazníků. Co vlastně quinoa je a kde se tato botanicky neklasifikovaná obilovina vzala?

Quinoa (merlík čilský) – Chenopodium quinoa

Jak již bylo zmíněno, český název botanicky neklasifikované quinoy je merlík čilský. Své české jméno obilovina dostala poměrně pozdě, doputovala k nám z daleké Jižní Ameriky, kde se dodnes aktivně pěstuje. V Jižní Americe, konkrétně v Peru, Chile a Bolívii, se obilovina pěstuje už déle jak pět tisíc let. Ví se o ní, že byla jednou z nejdůležitějších potravin Inků a starověkých Aztéků.

Quinoa

zdroj: Pixabay.com

Quinoa a její pěstování

S pěstováním quinoy se začíná zpravidla koncem dubna, respektive z počátku května. To proto, aby rostlinu neohrožovaly poslední zimní mrazíky. Semena se sejí rovnou do země, která je z jara opravdu velice lehká. Volí se ideálně slunné stanoviště, kde se rostlina zalévá vždy z rána.

Skladování quinoy

Quinoa plodí malá zrníčka – ta je nutné později vymlátit. Při sklizni se tedy rostlina nejdříve poseče do řádků a po jejím zaschnutí se semínka vymlátí. Poté se skladují na chladnějším a zároveň suchém místě, a to v pytli nebo v nádobě s přirozeným větráním.

Quinoa a její účinky na zdraví

Jak již bylo zmíněno, quinoa se řadí mezi obiloviny, i když jí není v pravém slova smyslu. Je to tedy skvělý zdroj potřebné vlákniny. Kromě vlákniny obsahuje i velkou spoustu vitaminu E a nepostrádá ani vitaminy skupiny B. Co se týče minerálů, obsahuje v sobě dostatek zinku, draslíku, fosforu, dále také mědi, železa nebo manganu a hořčíku.

Snižuje vysoký krevní cukr

Quinou by do svého jídelníčku měli zakomponovat především diabetici. Skvělou vlastností obiloviny je totiž snižovat vysoký krevní cukr, respektive udržovat správnou hladinu cukru v krvi. Quinoa díky svému nevšednímu složení zajišťuje postupný vzestup inzulinu.

Proti silným migrénám

Zejména ženy vědí, co jsou migrény zač. Dostavují se především v době menstruace a projevují se pulzující bolestí na spáncích, také nevolností. Místo farmaceutických produktů bychom však ve chvíli, kdy se migréna ohlásí měli sáhnout po tolikrát zmiňované quinoe, která uleví od neutichající bolesti.

Pro zdravé kosti

Díky obsažené mědi a manganu umí quinoa také udržovat kosti zdravé a pevné. Efektivně bojuje také proti škodlivým volným radikálům v těle.

Další účinky quinoy:

  • proti vysokému špatnému cholesterolu
  • pro rychlejší hojení bolestivých svalů
  • proti trávicím problémům
  • proti infekci močových cest

Nežádoucí účinky

Všechno má svá pro i proti, ani v případě quinoy tomu není jinak. Co se týče nežádoucích účinků, po konzumaci této pseudoobiloviny se výjimečně mohou vyskytnout žaludeční bolesti, kopřivka nebo alergické reakce. Nežádoucí účinky se však objevují jenom u hrstky lidí, kteří pak musí s problémy zamířit ke svému obvodnímu lékaři.

Využití quinoy

Protože se jedná o pseudoobilovinu, má podobné využití jako obiloviny. Quinoa je proto chutnou součástí salátů, ovesných kaší nebo také takzvané quinoa bowl. Je možné z ní vyrobit také quinoa mouku, ze které upečete dezerty nebo pečivo.

Jedná se o bezlepkovou potravinu, proto je to společníkem lidí žijících s celiakií. Quiona je vhodná také pro redukci hmotnosti. Quiona totiž v sobě ukrývá jen minimum kalorií.

Na závěr vám prozradíme recept na oblíbený a velmi sytý pokrm zvaný quinoa bowl.

Quinoa superpotravina

zdroj: Pixabay.com

Quinoa bowl recept

Suroviny:

  • 100 g quinoi (třeba mix bílé a červené)
  • 160 g uzeného tofu
  • avokádo
  • rajčata
  • salátové listy (rukola nebo polníček)
  • koriandr

Na omáčku:

  • avokádo, česnek, olivový olej, citronová šťáva, chilli, sůl a pepř

Na 2 porce je zapotřebí uvařit doměkka 100 g quinoy v dostatečném množství osolené vody. Poté propláchneme vodou. Tofu nakrájíme na kostičky a opečeme na pánvi dozlatova. Rajčata a avokádo nakrájíme a naskládáme spolu s opečeným tofu do misek společně s bylinkami.

Nyní si připravíme omáčku. Zralé avokádo spolu s 1 vyloupaným stroužkem česneku a olivovým olejem umixujeme dohladka. Dle potřeby dochutíme citronovou šťávou, chilli, solí a pepřem a nalijeme do misky k připravené quinoe s tofu.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Chlorella
Chlorella
Grepfruit
Grepfruit
Fazol obecný
Fazol obecný
Slunečnicová semínka
Slunečnicová semínka
Cibule kuchyňská
Cibule kuchyňská
Kešu
Kešu