Polníček – kozlíček polní

Zdroj: Freepik.com

Gynex

Reklama

Polníček je drobný salátek, který lze díky jeho mrazuvzdornosti pěstovat po celý rok. Jeho listy chutnají po oříšcích. Pro svůj obsah vitamínů a nenáročné zpracování umí zpestřit každý jídelníček.

Polníček je vitamínovou bombou, kterou lze na zahrádce pěstovat i v zimě

Celý název polníčku je kozlíček polníček nebo kozlíček polní (latinsky Valerianella locusta). Jedná se o drobnou jednoletou rostlinu, kterou lze pěstovat v průběhu celého roku, protože odolává až patnáctistupňovým mrazům. A právě tato mrazuvzdornost je u polníčku jedním z hlavních důvodů, proč na něj zaměřit pozornost a zařadit ho do jídelníčku. I v zimě, kdy je čerstvých vitamínů nedostatek, může být polníček jejich zdrojem. Utrhnout si ho můžete ze zahrádky, ale také od místních pěstitelů.

Dalšími důvody, proč polníček konzumovat častěji, jsou obsah jeho vitamínů a skvělé účinky na zdraví, stejně jako četné možnosti jeho zpracování a skvělá chuť.

Jaké látky polníček obsahuje?

V polníčku najdete beta karoten, poměrně vysoký obsah vitamínů C, který je u polníčku vyšší než u citrusových plodů. Polníček vám dodá také vitamíny skupiny B, vitamíny E a K. Salát obsahuje rutin, kyselinu listovou, vysoký obsah železa, draslík, hořčík, vápník, fosfor. Je zdrojem cenné vlákniny, a protože obsahuje velmi malé množství kalorií, je ideálním doplněním každé redukční diety.

Jaké benefity pro zdraví přináší?

Účinky polníčku na lidské zdraví se odrážejí hlavně od obsažených látek.

  • díky vysokému obsahu železa podporuje správnou krvetvorbu a je tak i prevencí chudokrevnosti
  • vitamíny skupiny B blahodárně působí na nervový systém
  • vitamín C podporuje imunitu a tvorbu kolagenu
  • rutin zajišťuje zdraví cév
  • hořčík tělu lépe pomáhá zvládat stres, urychluje regeneraci svalů a předchází svalovým křečím
  • díky draslíku polníček reguluje krevní tlak
  • příznivě ovlivňuje celý kardiovaskulární systém (například může být skvělou prevencí anginy pectoris)
  • podporuje látkovou výměnu
  • snižuje únavu
  • zlepšuje paměť i náladu
  • působí antioxidačně

Jak je to s pěstováním polníčku?

Polníček je skvostný v tom, že ho lze pěstovat celoročně. Protože však existují i jiné druhy listové zeleniny, je jeho nejčastější dobou pro výsev právě období podzimu. Takto se můžeme těšit na zimní sklizeň. Polníček se dá pěstovat i pod sněhem. Mnohem lepší však bude, pokud ho dáme například do skleníku, kde z něj nebudeme muset shrnovat sněhovou pokrývku. Pěstovat ho můžeme i doma v květináči (podobně jako řeřichu).

Zdroj: Freepik.com

Jak polníček nejlépe využít v kuchyni?

Než s polníčkem začneme v kuchyni cokoliv tvořit, je potřeba ho pořádně umýt. Většinou to bude potřeba. Jelikož salátek roste těsně nad zemí, má listy špinavé od hlíny. Dalším důležitým krokem je zpracovat polníček co nejrychleji. V lednici na místě určeném pro zeleninu vydrží čerstvý opravdu pouze pár dní. Povadlým listům polníčku můžete jejich čerstvost navrátit tím, že je na chvíli ponoříte do studené vody, a pak ihned zpracujete.

Polníček pak lze využít všude tam, kde byste využili jiné typy salátů a listové zeleniny. Pro svou oříškovou chuť je výborným doplněním nejrůznějších studených i teplých salátů. Na talíři poslouží jako pestrá obloha. Dát si ho můžete do obložené housky, nasekaný ho můžete přidat do polévek i pomazánek.

Tipy na zdravé recepty s polníčkem

Polníček má jemnou chuť, a proto se skvěle hodí do řady receptů. Pohostit návštěvu můžete teplým bramborovým salátem s polníčkem. Jak už jsme výše uvedli, lze polníček použít i do teplých pokrmů. A právě to je tento případ.

Na salát budete potřebovat:

  • brambory uvařené ve slupce 700 g
  • čerstvý polníček 100 g
  • slaninu 50 g
  • masový vývar 150 ml
  • cherry rajčátka
  • cibuli
  • na dochucení využijete olej (2 lžíce), ocet (dvě lžíce), dijonskou hořčici (půl lžíce), po špetkách sůl, pepř, cukr a mletou sladkou papriku.

Základem receptu jsou ve slupce uvařené brambory. Pokud zvolíte menší odrůdu, klidně můžete brambory do salátu použít v celku. Jinak je překrojte alespoň na půlku. Uvařené brambory ve slupce rozložte na plech, potřete olejem, posypte paprikou a nechte v troubě opéct do růžova asi 15 minut.

Masový vývar smíchejte s olejem, octem, cukrem, hořčicí a cibulí, kterou předtím nasekáte nadrobno.

Slaninu na pánvi vyškvařte. Těsně před podáváním opečené brambory smíchejte s vývarem. Přidejte polníček, rajčátka, případně to, co máte rádi, a posypte slaninou. Salát podávejte teplý.

Tipy na recepty s polníčkem: Dále můžete vyzkoušet salát z polníčku a červené čekanky, kari rýži s cizrnou a polníčkem nebo salát se zelenými fazolkami a polníčkem.

Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Bulgur in sack with field of wheat on the background
Bulgur
top view of sweet black mission figs on a bowl on a white background
Fíky
Sweet ripe juicy tropical Mangosteen
Mangostan
Green papyrus flower
Šáchor jedlý
Fresh ripe organic cauliflower on wooden background. Healthy eating concert
Květák
mirik_celer_1
Miřík celer

Viaflorin

Reklama