Okurka

Okurky bezesporu patří mezi nejoblíbenější českou zeleninu. Jsou zdravé, dobré a osvěžující, a proto se právem staly nekorunovanými královnami letní zeleninové zahrady. Má minimum kalorií a díky obsahu draslíku skvěle odvodňuje, což ocení každý, kdo chce zhubnout.

Okurka setá – latinsky Cucumis sativus

Okurka setá pochází z vlhkých a teplých krajů Indie a Číny. Její tmavě zelený plod je nazýván okurka. Mezi základní druhy okurky patří okurka polní a okurka salátová.

Více než 90 % složení okurek tvoří voda. Jde tedy o zeleninu, která by se mohla rovnou započítávat i do pitného režimu. Ale ani těch zbylých pár procent není zanedbatelných. Můžeme z nich mít užitek díky vitamínům A, B a C a hlavně díky přítomnosti vysoce zásaditých minerálů – draslíku, vápníku, fosforu, hořčíku a železa. Za zmínku stojí i obsah síry.

zdroj: Pixabay.com

Pěstování

Okurky jsou čtvrté v pořadí nejvíce pěstovaných kulturních plodin na Zemi. Jsou opravdu velmi náročné na živiny, vyžadují bohaté hnojení uleželým chlévským hnojem. Mokré a těžké půdy jsou pro ně nevhodné, protože kořeny rostlin pak trpí houbovými chorobami a uhnívají, což má negativní vliv i na tvorbu květů.

  • Pro okurky nejsou jako předplodina vhodné brambory, které trpí podobnými chorobami. Naopak jim svědčí sousedství hrachu, fazolí, hlávkového salátu, celeru, mrkve, červené řepy a cibule.
  • Okurky jsou původně tropické a subtropické liány, které jsou zvyklé na vyšší teploty.
  • Okurka zasetá do teplé a vlhké půdy a přikrytá kvalitním kompostem vzejde za týden, a často pak předběhne v růstu i vývoji okurky předpěstované.
  • Jestli pěstujeme okurky volně na záhonu, v případě avizovaného poklesu nočních teplot záhon přikryjte fólií nebo rostlinky obložte slámou.
  • Protože okurka je popínavá liána, svědčí jí vertikální pěstování.
  • Během vegetace musíme záhon udržovat bez plevelů a kolem rostlin půdu kypříme. Zaléváme pravidelně každý den, nejlépe ráno ke kořenům.

Na podzim je třeba šlahouny vytrhat ze země a nemocné rostliny raději spálit. Ty zdravé můžete použít do kompostu.

zdroj: Pixabay.com

Blahodárné účinky

Jako zdraví prospěšný druh zeleniny jsou známé a oblíbené prakticky všude na světě. Jejich každoroční produkce se pohybuje kolem pětačtyřiceti milionů tun.

  •  Jsou bohatým zdrojem vitamínů – B, C, E, K, a provitamin A (beta-karoten) a minerálních látek – draslík, hořčík, fosfor, měď, zinek, mangan, křemík a síru.
  • Okurka je nejúčinnějším přírodním diuretikem – Podporuje vylučování moči a omezuje ukládání kyseliny močové v těle. Vyplavuje písek z ledvin a pomáhá při rozpouštění ledvinových a žlučových kamenů.
  • Pomáhají pokožce a vlasům – Díky obsahu křemíku a síry povzbuzuje okurková šťáva zdravý růst, pružnost a lesk vlasů. Obklady z plátků okurky čistí, zjasňují a zjemňují pleť, zklidňují záněty a otoky kolem očí. Působí silně detoxikačně, čistí kůži při akné a ekzému. Pomáhá také při celulitidě.
  • Působí proti vzniku onkologických onemocnění – vědci dokázali, že chrání prostatu, prsa, vaječníky, plíce i dělohu.
  • Okurková šťáva zabíjí baktérie dutiny ústní způsobující nevábný odér dechu.
  • Voda a hojnost vlákniny pomáhají detoxikaci a čištění organismu a normalizují metabolický rytmus.
  • Udržují hladinu krevního cukru, snižují cholesterol, normalizují tlak.
  • Posilují vazivové tkáně a klouby, brání zhoršování stavu při dně a artritidě.

zdroj: Pixabay.com

Okurka v kuchyni

Bez problémů je seženete prakticky po celý rok – a to jak čerstvé, tak i nakládané. Vybírejte kusy, které jsou svěží, čerstvé a pevné. Staré okurky totiž rychle hořknou a vysychají. Nejlepší je okurku naporcovat až těsně před jejich servírováním. Oloupané nebo nakrájené rychle ztrácejí své vitamíny.

Zatímco okurku salátovou konzumujeme nejčastěji za syrova, okurku polní zase nakládáme do kyselých nálevů. Okurky nám mohou nahradit pečivo, pokud bychom chtěli dietnější verzi jednohubek, jednoduše potřeme tlustá kolečka okurky pomazánkou a přidáme sýr nebo šunku.

Okurka se také výborně hodí k přípravě nápojů. Určitě všichni známe vodu s citronem a mátou, ale co takto zkusit vodu s okurkou? Kousky okurky krásně obzvláštní tuto letní limonádu.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Rajče jedlé
Rajče jedlé
Mrkev obecná
Mrkev obecná
Kukuřice
Kukuřice
Brokolice
Brokolice
Dýně Hokkaido
Dýně Hokkaido
Brambor
Brambor