Moringa olejodárná

Reklama

Pokud se nepohybujete v přírodním léčitelství, pravděpodobně jste ještě neslyšeli o rostlině jménem moringa. Nezoufejte, nejste sami. Ještě pár let nazpět ji neznal téměř nikdo, a to i přesto, že je s námi moringa na planetě už téměř tisíc let. Zdravotní účinky moringy byly odhaleny teprve nedávno. Už nyní ji však řada vědců označuje za jednu z nejvýživnějších rostlin na světě a někteří z nich se dokonce domnívají, že je novou nadějí pro vývoj léku na rakovinu.

Moringa olejodárná – latinsky Moringa oleifera

Nastal čas vám nyní odhalit, co je Moringa Olejodárná – je ve skutečnosti strom podobný například baobabu, který dorůstá do výšky 5 až 12 m. Větve moringy jsou visící a koruna na pohled řidší a neuspořádaná.

Moringa olejodárná

zdroj: Pixabay.com

Moringa původ a pěstování

Moringa má svůj původ v Asii. Odjakživa rostla divoce na úpatí Himalájí, dnes je pro své účinky pěstována již účelově, a to na plantážích v zemích latinské Ameriky, Africe či na Kanárských ostrovech. V našich podmínkách není možné rostlinu pěstovat. Svědčí ji vlhké tropické a subtropické klima a písčitá půda.

Moringa účinky

Možná moringu neznáte, ale i tak byste měli vědět, že je pro své antioxidační vlastnosti a bohatý obsah cenných látek už po mnoho let hojně využívána pro léčebné účely.

Moringa prášek

zdroj: Pixabay.com

Co obsahuje moringa?

Moringa je bohatá především na tyto látky:

  • proteiny
  • železo
  • hořčík
  • draslík
  • vápník
  • vlákninu
  • vitamín A, B2, B6, C

Každá z těchto zmíněných látek a vitamínů má pozitivní vliv na naše tělo. Zatímco vápníku vděčíme za zdraví kostí a zubů, vláknina je důležitá pro správnou funkci střev, kdy předchází problémům s trávením. Železo zabraňuje úbytku kostní hmoty a hořčík je skvělou prevencí proti svalovým křečím.

Vysoký obsah antioxidantů proti stárnutí

Obsahuje až 46 antioxidantů, které zabraňují oxidaci, a tím zpomalují proces stárnutí buněk, a tedy celého organismu. Antioxidanty rovněž zlepšují imunitní systém a pomáhají v boji proti nejrůznějším onemocněním.

Pomáhá v boji proti stresu

Moringa jako jedna z mála rostlin je bohatá také na adaptogeny, což jsou látky, které pomáhají rostlině se přizpůsobovat různým prostředím. Adaptogeny v rostlině moringa jsou natolik silné, že je lze přenést do podoby léčiva a využívat k podpoře léčby depresí. Mimo to osvěžuje mysl a celkově podporuje správnou funkci mozku.

Další zdravotní účinky

Díky četnému množství účinných látek má moringa ještě další zdravotní účinky:

  • tlumí bolest
  • podporuje léčbu osteoporózy
  • napomáhá při redukci hmotnosti
  • působí pozitivně na zdraví očí
  • slouží jako prevence proti břišním parazitům
  • je skvělým zdrojem energie
  • srovnává hladinu cukru v krvi a tím napomáhá proti cukrovce
  • pozitivně působí na zdraví srdce
  • pomáhá se snížením vysokého krevního tlaku

Moringa nežádoucí účinky

Podle četných vědeckých studií má moringa nežádoucí účinky jen velmi nepatrné. Užívat ji tedy mohou i těhotné či kojící ženy. Pouze nadměrná konzumace kořene je riziková. Nepřekračujte proto doporučené dávkování.

I u zbytku rostliny buďte ostražitý, a to především při přímé konzumaci části rostlin. Stejně jako u jiných rostlin je totiž moringa ošetřena pesticidy, které vyvolávají nežádoucí účinky. Vybírejte proto vždy ověřené dodavatele, kteří garantují zdravotní nezávadnost nebo si moringu opatřete v kapslích.

Využití

Moringa je rostlina, která je v léčitelství i kosmetice využívaná úplně celá. Používají se nejen její květy, ale i listy a samozřejmě plody, které jsou také bohaté na výše zmíněné látky. Využívá se dokonce i kořen Moringy, u kterého je ale potřeba striktně dodržet doporučené dávkování, protože ve velkém množství může být jedovatý.

Jaké má využití? Posloužit může kupříkladu jako přísada do omáček, smoothie, pro přípravu polévek nebo si ji můžete jednoduše vychutnat jako čaj. Prozradíme vám recept.

Moringa rostlina

zdroj: Pixabay.com

Čaj

Pro přípravu jednoho šálku moringového čaje je zapotřebí 3 lžičky sušených moringových listů. Ty zalijte horkou vodou (80 °C) a nechte 3-5 minut louhovat v přikrytém šálku. Poté přeceďte a oslaďte dle chuti.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Blumy
Blumy
Petržel
Petržel
Oves
Oves
Pšenice
Pšenice
Višně
Višně
Jahody
Jahody

Relaxin

Reklama

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Více informací: Podrobnosti o cookies.