Lilek

Zdroj: Freepik.com

Gynex

Reklama

S lilkem, který má svůj původ v Indii, se v kuchyni budete cítit jako ryba ve vodě. Jak lze lilek upravovat, co o něm možná nevíte a jaké přínosy má na naše zdraví? Lze ho vůbec pěstovat na zahradě? A na závěr, jak jste již zvyklí, máme pro vás připravený zdravý a výborný recept z lilku.

Lilek (latinsky solanum melongena) je potřeba tepelně upravit

I když je lákavé nakrájet krásný plod lilku do čerstvého zeleninového salátu, rozhodně bychom se o to neměli pokoušet. Nejenže vám v syrovém stavu lilek nebude kvůli své hořké chuti chutnat, nýbrž z něj budete mít i halucinace, protože obsahuje jedovaté látky. Ty z lilku zmizí po jeho tepelné úpravě. Jedovatost lilku na vlastní kůži vyzkoušeli naši předkové. Například ve Španělsku se mu říkalo jablko bláznů, protože po konzumaci v syrovém stavu měli lidé psychické potíže. Až později se přišlo na to, že je lilek potřeba napřed tepelně upravit, aby mohl být v kuchyni užitečný.

Avšak nemusí vás rmoutit to, že si čerstvý lilek neužijete. Za použití tepla ho lze upravovat na všechny možné způsoby. Můžete ho péct, dusit, zapékat, grilovat… Svůj původ má lilek v Indii, odtud se rozšířil na Balkán a do dalších zemí Evropy. Věděli jste, že ačkoliv lilek nazýváme zeleninou, z botanického hlediska se řadí mezi ovoce?

Lilek vitamíny a minerály

Díky vysokému obsahu vlákniny lilek upravuje zažívání. Lilek je z velké části tvořen vodou a obsahuje jen velmi málo kalorií, a proto je vhodným doplňkem stravy při hubnutí.

V lilku najdete také vápník, železo a fosfor, což vede k silnějším kostem. Lilek obsahuje také kyselinu chlorogenovou, která příznivě ovlivňuje duševní zdraví.

Lilek také:

  • odstraňuje toxiny z těla
  • působí antioxidačně
  • může být prevencí některých druhů rakoviny
  • reguluje hladinu cholesterolu v krvi
  • pomáhá předcházet kardiovaskulárním nemocem
  • dokáže tlumit bolest
  • posiluje paměť
  • čistí játra
  • má močopudné účinky
  • předchází ledvinovým kamenům
  • snižuje lámavost drobných krevních kapilár

Lilek obsahuje vitamín A, C, E, vitamíny skupiny B (B3, B5, B6, B9), z minerálů obsahuje draslík, železo, zinek, mangan.

Zdroj: Freepik.com

Lilek a jeho pěstování na zahradě

Dobrou zprávou je, že co se lilku týče, nemusíte se spoléhat jen na nabídku obchodů. Lilek si dost dobře můžete vypěstovat také na zahrádce či na balkóně.

Malé sazeničky lilku, které si předpěstujete či koupíte v zahradnictví, můžete sázet do skleníku už v polovině dubna. Pokud budete lilek sázet ven, musíte si počkat až na polovinu května, kdy už nebudou hrozit ranní mrazíky, na které jsou lilky náchylné.

Dá se říct, že lilku se daří všude tam, kde se dobře daří například rajčatům nebo paprikám. Lilek miluje lehkou hlinitopísčitou půdu bohatou na živiny i vydatnou zálivku. Při tvorbě plodů je důležité jedné rostlině ponechat pět, maximálně sedm plodů a zbylé odstranit. Rostlina nebude tolik vysílená, což prospěje plodům. Plody lilku lze sklízet v období od druhé poloviny července do druhé poloviny srpna.

Recept na lilkový kaviár

Kdo říká, že kaviár si nemůžete dopřávat každý den? Pokud bude z lilku, můžete se jím cpát den co den, aniž byste měli výčitky svědomí. Skvělý je k pečivu.

Asi na 6 porcí kaviáru z lilku potřebujete:  

  • jeden velký lilek
  • jednu střední cibuli
  • 3 polévkové lžíce olivového oleje
  • 2 polévkové lžíce nasekané petrželky
  • 2 čajové lžičky mořské soli
  • 1 čajovou lžičku čerstvě namletého pepře
  • asi 10 kousků černých oliv
  • 5 kusů sušených rajčat

Nejdříve si upečte lilek v troubě. Rozehřejte troubu na maximum a nastavte funkci grilu (pokud máte možnost). Lilek rozkrojte na dvě poloviny, propíchejte ho vidličkou a dejte na plech. Lilek opékejte z jedné strany 10 minut, pak ho otočte a opečte i z druhé strany. Po upečení nechte lilek trošku vychladnout a vyjměte z něj dužinu.

K dužině přimíchejte na kostičky nakrájenou cibuli, větší kousky oliv i sušených rajčat, sůl, olej i koření. Pořádně směs promíchejte a podávejte s pečivem buď za tepla, nebo za studena. Přejeme dobrou chuť!

Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Jeřabiny
Jeřabiny
Mangold
Mangold
Sacha Inchi
Sacha Inchi
Datle
Datle
Červený rybíz
Červený rybíz
Sedmikráska obecná
Sedmikráska obecná

Viaflorin

Reklama