Kukuřice

Věděli jste, že 100 g kukuřice pokryje téměř polovinu denní potřeby železa? Je to nutričně bohatá zelenina, která by určitě neměla chybět v našem jídelníčku. Pojďme se společně podívat na původ kukuřice a její obsáhlé množství využití.

Kukuřice – latinsky Zea

Jedná se o robustní, většinou jednoletou trávu, dorůstající výšky nejčastěji 0,5 až 3 metrů. Patří mezi nejstarší plodinu světa, její první nálezy se vyskytují z oblasti dnešního Peru a Bolivie. Kukuřice byla hlavní plodinou mnoha indiánských kmenů. Dnes je kukuřice po pšenici a rýži nejpěstovanější obilovinou na světě, na které závisí existence mnoha národů.

Kukuřice se nejvíce konzumuje v USA.

zdroj: Pixabay.com

Pěstování kukuřice

Kukuřice ke svému růstu potřebuje dostatek vláhy a živin, teplotu 22 – 25°C, snáší 30°C a nemá ráda mráz, ten ji ničí. Dělí se na sladkou, supersladkou, pukancovou (ocení zejména milovníci pop cornu) a kukuřici krmnou. Supersladké jsou delikátní pochoutkou, lépe se skladují a zůstávají déle sladké. Rostliny kukuřice jsou vysoké, takže při plánování místa dbáme na to, aby na zahradě nestínily ostatním zeleninám.

  • Prospívá jim sousedství s fazolemi nebo hrachem, protože dodávají kukuřici potřebný dusík.
  • Rané sladké a supersladké odrůdy je možné vysévat až do 20. července.
  • Je vhodné rostliny kukuřice jemně okopávat, mají totiž mělký kořenový systém, a tak k nim průběžně nahrnujeme vrstvu zeminy, abychom zvýšili stabilitu rostliny.
  • Sklízíme v tzv. mléčné zralosti, tedy v době, kdy jsou zrna plná a roní mléčně zbarvenou šťávu.

Cukry ve zrnech se hned po sklizni začnou měnit ve škroby a zrna ztrácejí svou sladkost, proto konzumujeme kukuřičné klasy co nejdřív po sklizni. Kukuřice se dá dobře hned po sklizni zamrazit (celé i pokrájené klasy či jednotlivá zrna) nebo naložit do sladkokyselého a slaného nálevu.

zdroj: Pixabay.com

Pozitivní vliv na naše zdraví

Kukuřice obsahuje hned několik zdraví prospěšných látek a mezi ně patří:

  • Vitamíny skupiny B (thiamin, biotin, niacin, kyselinu pantotenovou, listovou).
  • Glukózu, bílkoviny, vlákninu, nenasycené mastné kyseliny.
  • Hořčík, zinek, selen, železo, mangan.

Kukuřice je díky glukóze skvělý zdroj energie, nejen pro naše tělo, ale i mozek. Stimuluje mozkovou činnost, zvyšuje odolnost vůči stresu a podporuje soustředění.

  • Okysličuje a podporuje růst buněk, posiluje srdce, podporuje krvetvorbu.
  • Udržuje správnou hladinu hormonů, posiluje imunitní systém.
  • Má pozitivní vliv na plodnost, zvyšuje pohlavní výkonnost (potenci).
  • Podporuje látkovou výměnu, udržuje zdravou pleť, kůži, nehty a vlasy.
  • Zlepšuje výkon mozku, soustředění, posiluje nervy, odbourává stres.
  • Omlazuje, zlepšuje náladu.
  • Posiluje svaly, zlepšuje stav vazivových tkání.

zdroj: Pixabay.com

Kukuřice v kuchyni

Kukuřice získává na popularitě nejen díky své lahodné chuti a snadné přípravě, ale také kvůli tomu, že je skoro nezbytná pro bezlepkovou dietu. Z kukuřičného zrna se vyrábí škrob, mouka, krupice, strouhanka, těstoviny a další rozmanité výrobky, je to také surovina na výrobu lihu, kukuřičného sirupu a oleje.

Můžete si jí pořídit předvařenou, sterilovanou v konzervě či sklenici, nebo mraženou. Ve všech podobách ji můžete využít stejným způsobem.

Pokud si přinesete kukuřici z pole, ponechte ji zabalenou v listech až do doby přípravy, ztrácí jinak rychle svou chuť.  Před konzumací odstraňte z kukuřice veškeré nečistoty a zbavte ji všech zbytečných vlásků.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Rajče jedlé
Rajče jedlé
Mrkev obecná
Mrkev obecná
Okurka
Okurka
Brokolice
Brokolice
Dýně Hokkaido
Dýně Hokkaido
Brambor
Brambor