Kešu

Ořechy kešu (jinak také Ledvinovník západní) jsou nejenom skvělou pochoutkou pro mlsání, ale jsou i unikátní přísadou do řady jídel. Navíc s jistotou široké škály vitamínů a minerálů.

Co si představíte pod názvem rostliny ledvinovník západní? Málokoho napadne, že pod tímto názvem se skrývá pochoutka známá pod tržním názvem ořechy kešu. Proč pod tržním názvem? I v tomto dochází k mýlce, protože plody nejsou skutečnými ořechy. To však neubírá ořechům kešu na přitažlivosti a chutnosti. Kešu jsou totiž nejen oblíbenou pochoutkou a ingrediencí při vaření, ale také nadmíru zdravé a doslova nabité vitamíny a minerály.

Původ kešu

Odkud kešu pochází? Stromy ledvinovníku pochází z oblasti severovýchodní Brazílie, odkud je přivezli v 16. století portugalští mořeplavci do Afriky, kde se podařilo rozvinout kešu pěstování do té míry, že Nigérie patří mezi druhého největšího producenta kešu na světě. Kromě Afriky se dostaly stromy během mořeplaveckých výprav také do jižní a jihovýchodní Asie, nejprve do pobřežních částí Indie, pak do zbytku Asie, proto nepřekvapí, že největším producentem těchto ořechů je v dnešní době Vietnam.

Z tropické oblasti do misky u televize

Ledvinovníkům se daří hlavně v tropickém a subtropickém prostředí, proto se kešu pěstování ujalo nejen v Brazílii, Indii, zmiňované Nigérii nebo ve Vietnamu, ale také v Tanzánii, Indonésii nebo v Pobřeží slonoviny. Zajímavostí je, že podle vědců rostly ledvinovníky také v Evropě v období třetihor. Dnes existuje asi 20 druhů ledvinovníků, kromě západního mají jedlá jádra také další druhy, ale západní je hospodářsky nejvyužívanější. Ledvinovníky nacházejí také užitek u domorodých kmenů, které je využívají v lidovém a domorodém léčitelství. Všechny druhy ledvinovníků jsou původem z jihoamerických tropických oblastí.

Žádné ořechy, ale nažky

Ledvinovník západní je stálezelený strom dorůstající výšky 10-12 metrů, jehož plodem je oválná peckovice (ani to však není z botanického hlediska správně), která je známá pod pojmem kešu jablko. Ani v tomto případě se nejedná o jablko, jak ho známe, ale tento nepravý plod skrývá nažky, které jsou známé pod pojmem kešu ořechy. Z jednoho stromu je běžná výnosnost okolo 50 kg, přičemž sklizeň probíhá ručně. Při kešu pěstování najdou kromě nažek využití také kešu jablka, která se zpracovávají na ovocné džemy, šťávy nebo sirupy, ale vyrábí se z nich také ocet, víno nebo pravá pálenka.

Kešu plod

zdroj: Pixabay.com

Kešu jablka pro zdraví, kůra pro dobytek

V tropických oblastech jsou kešu jablka velmi populární, dokonce se jedná o pochoutku, která se dostává na slavnostní stůl. Chuť kešu jablka je však trpká a specifická natolik, že jedni tato jablka milují, druzí bytostně nenávidí. Svíravá chuť je zaviněná velkým zastoupením taninů a kardol oleje, ten nachází uplatnění i v jiných oblastech, protože má dezinfekční účinky, ale je také toxický. Kromě toho se přidává do insekticidů a různých barviv, dokonce se jím lakuje a konzervuje nábytek proti termitům. Kromě toho se využívá také kůra a větve na krmení dobytka, dřevo nachází odbytiště v nábytkářském průmyslu, který si ho cení pro jeho tvrdost, přezdívá se mu také „bílý mahagon“. Větve a zbytky dřeva se současně používají na otop.

Přinášejí také kešu ořechy zdraví?

Kešu ořechy jsou bohaté na vitamíny řady B (předně B2, B5, B6 a B7), A, C, E a K a minerálů, jako jsou měď, fosfor, hořčík, železo, jód, vápník a selen. Mimo to obsahuje kyselinu listovou a omega-3 a omega-5 polynenasycené mastné kyseliny. Vzhledem k vysoké kalorické hodnotě, 100 gramů kešu ořechů má průměrně 584 kcal (2443 kJ), by to neměli s kešu ořechy přehánět lidi s nadváhou nebo ti, co se snaží nějaké kilo shodit. V malých dávkách však kešu paradoxně s hubnutím pomáhají díky obsaženým aminokyselinám.

Složení kešu

Ve 100 g kešu je průměrně:

  • 46 g tuků, z toho 26 g mononenasycených kyselin,
  • 17 g bílkovin,
  • 26 g sacharidů
  • a 2 g vlákniny.

Jaké mají kešu účinky na organismus?

Vzhledem k množství vitamínů a minerálů jsou pochoutkou pro doplnění těchto životně důležitých prvků. Mimo to přinášejí kešu ořechy zdraví, protože:

  • blahodárně působí na nervovou soustavu;
  • jsou přírodním antidepresivem;
  • přinášejí uvolnění vzhledem k obsaženému hořčíku;
  • uklidňují při stresu a náročném povolání;
  • snižují cholesterol;
  • snižují krevní tlak;
  • jsou vhodné při trávicích obtížích;
  • regulují trávení a pomáhají od zácpy;
  • pomáhají při anémii;
  • snižují riziko vzniku žlučových kamenů;
  • při žvýkání neutralizují bakterie rodu streptokok;
  • prospívají cévám a zpevňují cévní stěny;
  • zlepšují kvalitu vlasů, nehtů a celkově rozjasňují pokožku;
  • zkracují dobu regenerace po zvýšeném fyzickém výkonu;
  • vyživují šlachy a kosti;
  • zajišťují mineralizaci kostí, díky tomu se předchází zlomeninám a osteoporóze.

Syrové nebo pražené?

A jak kešu ořechy konzumovat? Samozřejmě nejvhodnější formou jsou přírodní a syrové. Pro lehčí stravitelnost je vhodné je přes noc namočit do studené vody, je možné je také opražit na pánvi na sucho. Kešu účinky mají nejvíce ořechy naturální, které jsou vhodné i pro přípravu dalších pokrmů nebo dezertů, jednoduše si také můžete připravit kešu máslo. Kešu máslo se používá k přípravě sladkých dezertů, raw dortů nebo se hodí na palačinky či lívance s ovocem.

Kešu pražené

zdroj: Pixabay.com

Jak často jíst kešu ořechy?

Naturální kešu ořechy můžete jíst každý den pro doplnění potřebných látek, minerálů a vitamínů. V solené variantě nebo s čokoládovou polevou nejsou vhodné pro každodenní mlsání. Kešu se používají ve studené i teplé kuchyni, dokonce i v nápojích, koktejlech nebo likérech. V teplé kuchyni se dají vhodně kombinovat s rýží, do zeleninových nebo ovocných salátů. Výborné jsou však také pečené kešu na pikantní způsob nebo v pečených dezertech.

Jsou kešu ořechy jedovaté?

Někteří lidé se obávají, že jsou kešu ořechy jedovaté nebo případně některé jejich části. Vyplývá to z povědomí o nebezpečnosti skořápek, které obsahují fenolové pryskyřice a kyselinu salicylovou, obě látky působí dráždivě na pokožku, kromě toho je ve skořápce také obsažený olej kardol známý svou toxicitou. Z toho důvodu se prodávají kešu ořechy vždy oloupané a pražené při vysokých teplotách. Kromě toho si musí dát pozor na kešu ořechy také alergici, hlavně menší děti bývají alergické na kyselinu, která je také v pistáciích a způsobuje kopřivku, bolení břicha, ale v horším případě také dýchací problémy nebo zvracení. Zajímavostí je, že případná alergie na ořechy nemusí být také na kešu a obráceně. Podle různých studií jsou dokonce Evropané vůči této kyselině více imunní, naopak děti a ženy z Asie mnohem citlivější.

Domácí kešu máslo

Co byste rozhodně měli z kešu ořechů vyzkoušet? Připravte si domácí kešu máslo, protože jeho výroba je nadmíru snadná a nezabere více než půl hodiny. Uvidíte, že kešu máslo bude od nynějška patřit k oblíbeným rodinným pochoutkám! Použít jej však můžete také při přípravě dalších pokrmů nebo nápojů, namazat jej lze také na pečivo. Nahradit může i olej na smažení a může být zdravou alternativou másla při pečení sladkých dezertů a domácích laskomin, protože neobsahuje žádné přidané látky včetně cukrů. K přípravě budete potřebovat pouze dostatečné množství naturálních kešu ořechů a mixér. Doba přípravy bude záležet na výkonnosti používaného mixéru.

Kešu ořechy nasypte do dostatečně výkonného mixéru a mixujte, dokud nevznikne máslo. Je nutná trpělivost, protože jemné máslové konzistence se dosáhne cca po půl hodině mixování. Nejprve se totiž ořechy nasekají najemno a vznikne jemný prášek, který se po dalším mixování změní v jemnou máslovou pastu a následně máslo. Při používání dávejte pozor na možné přehřívání mixéru. Máslo uložte do čisté skleněné nádoby a uložte do chladničky.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Paprika
Paprika
Rajče jedlé
Rajče jedlé
Mrkev obecná
Mrkev obecná
Kukuřice
Kukuřice
Okurka
Okurka
Brokolice
Brokolice