Hrušky

Zdroj: Freepik.com

Gynex

Reklama

Už díky jejich sladké chuti patří hrušky mezi nejoblíbenější ovoce. Ta však není jediným jejich plusem. Kromě toho, že skvěle chutnají, obsahují hrušky spoustu cenných látek, které podporují zdraví. Co všechno lze z hrušek v kuchyni vytvořit a jaké podmínky potřebují hrušně pro úspěšné pěstování?

Jaké druhy hrušek existují?

Víte, že na světě existuje zhruba 2500 odrůd hrušek? Hrušky lze rozlišovat nejen podle tvaru, barvy a vzhledu, ale i podle období, kdy dozrávají. Jsou tedy hrušky letní, podzimní a zimní. Dále lze hrušky rozdělit na konzumní, kuchyňské a moštové. Mezi druhy hrušek, se kterými se v obchodě setkáte nejčastěji, určitě patří například hruška Conference. Jedná se o hrušku s velkými podlouhlými plody zelené barvy a bílou dužinou. Je to podzimní odrůda hrušky, která má svůj původ v Anglii. Hruška je chutná a šťavnatá, i proto se hodí jak na přímou konzumaci, tak pro nejrůznější úpravy v kuchyni.

K velmi oblíbeným patří také hrušky Williams. Svou sladkou chutí se hodí pro přímou konzumaci i pro zavařování nebo výrobu pálenky. Slupka těchto hrušek má žluto-zelenou barvu, ale může mít také tóny oranžové a červené. Mezi časté odrůdy hrušek, které můžete běžně koupit v obchodě, patří hrušky Nashi. Ty jsou pěstovány v Asii a svým tvarem a chutí se podobají spíše jablku. Kupují se nejen pro přímou konzumaci, ale i jako příloha k masu. K velmi oblíbeným hruškám patří i odrůdy Alice, Radana, Electra nebo Amfora.

Hruška Nashi

Chuť exotické hrušky nashi připomíná ananas říznutý skořicí. Jedná se o druh hrušky, se kterou se častěji setkáte na pultech obchodů, je však možné hrušku pěstovat i u nás.

Nashi hruška vitamíny:

Hruška obsahuje spoustu cenných látek – vitamín C, vitamíny skupiny B, vitamín E a K. Dále v hrušce najdete pro nervový systém potřebný hořčík, pro kosti přínosný vápník, fosfor, měď a další látky. Kromě nich hruška Nashi obsahuje velké množství vody, vlákniny a bílkovin. Hruška Nashi:

  • posiluje imunitu
  • čistí ledviny a močové cesty
  • detoxikuje organismus
  • snižuje hladinu cukru v krvi
  • ačkoliv je hruška sladká, je vhodná při redukčních dietách

Hrušky a zdraví – vitamíny a minerály

Hrušky byste měli bezesporu zařadit do vašeho jídelníčku, a to kvůli jejich obsahu cenných látek. Jaké vitamíny má hruška? V hruškách najdete hodně vitamínu C, který posiluje imunitu. Také prvek jód, který napomáhá tomu, aby štítná žláza byla v dobré kondici. To má mimo jiné efekt na hubnutí. Zdravá štítná žláza totiž při shazování nadbytečných kil hraje hlavní roli. Díky svému cennému obsahu hrušky:

  • snižují vysoký krevní tlak
  • urychlují hojení ran i modřin
  • díky vysokému obsahu vody jsou ideální při dietě
  • příznivě ovlivňují nervový systém
  • navazují pocit dobré pohody
  • prokrvují mozek

Hrušky by naopak neměli konzumovat lidé s citlivými střevy a poruchami žlučníku, kterým nedělají dobře v dužině obsažená drobná zrníčka. Konzumace hrušek ve větší míře není vhodná ani pro těhotné, protože může způsobit špatné zásobování plodu živinami.

Hruška obsahuje vitamín C, vitamíny skupiny B, vitamín E a K. Dále jód, hořčík, draslík, měď, fosfor a vápník. Dále v hruškách najdete vlákninu, bílkoviny a sacharidy.

Zdroj: Freepik.com

Pěstování hrušek

Věděli jste, že je pěstování hrušní o dost náročnější než pěstování jabloní? I proto se od jejich pěstování jednu dobu hojně ustupovalo. Dnes však mají pěstitelé k dispozici odolnější odrůdy, a tak se k pěstování hrušní navracejí. I tak jsou hrušně na podmínky poměrně náročné. Vyhovují jim oblasti se sušším klimatem. Naopak nesnáší vítr a vysokou hladinu podzemní vody. Nejvhodnější podmínky pro pěstování hrušní nastávají v nadmořské výšce 200 až 350 metrů nad mořem, kde průměrná roční teplota neklesne pod 7,5 °C a průměrné roční srážky se pohybují v rozmezí 550 až 700 mm. Lépe se u nás daří letním a podzimním odrůdám hrušní, které milují propustnou půdu. Abyste se každý rok těšili z bohaté úrody, je potřeba spolu vysazovat vzájemně se opylující odrůdy (kvetou ve stejnou dobu). Tím je dosaženo kvalitnějších a odolnějších plodů.

Recept na přesnídávku z hrušek

Pokud máte k dispozici větší množství sladkých plodů – hrušek, bylo by škoda nechat je podlehnout zkáze. Kromě zavaření hrušek do kompotů nebo jejich zpracování do štrúdlů a koláčů z nich můžete udělat chutnou přesnídávku. Jak na to? Připravte si:

  • 3 kilogramy hrušek
  • 2 balíčky vanilkového cukru
  • 2 vanilkové pudinky
  • koření, které se s hruškami dobře snoubí, jako je badyán nebo hřebíček

Hrušky oloupejte a nakrájejte na kostičky. Dejte je do hrnce a zalijte vodou (asi 1 cm nad jejich okraj). Přidejte vanilkový cukr, koření (to zabalte do čisté gázy, abyste ho později v přesnídávce nemuseli sbírat). Hrušky takto rozvařte, a pak je ponorným mixérem rozmixujte na hladkou kaši (už bez koření).

Do kaše přidejte pudink, míchejte a spolu s pudinkem vařte ještě asi 15 minut. Pak směs plňte do připravených sterilizovaných sklenic a otáčejte dnem vzhůru.

Tip: Podívejte se i na další tipy, jak zpracovat hrušky.

Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Uncooked Hulled millet in clay pot. Yellow grain, wooden spoon.
Jáhly
Black cumin seeds and flowers. Selective focus.
Černucha setá (černý kmín)
Achillea white.
Řebříček obecný
Moriche Palm Fruits
Mauricie převislá (aguaje) a její plody
Black elderberry berries in metal plate
Černý bez
Rowan in early autumn.
Jeřabiny

Viaflorin

Reklama