Guava – kvajáva

Zdroj: Freepik.com

Reklama

Kvajávu běžně v obchodech neseženete. Je to velmi chutné exotické ovoce, které má řadu vitamínů a minerálů. Odkud pochází a co je pro něj typické? Jaký přínos má pro lidské zdraví a lze si tyto plody pro marmelády a sirupy vypěstovat na zahradě?

Kvajáva – latinsky Psidium guajava

Že byste si ze supermarketu přivezli kromě síťky s pomeranči také kilo kvajávy, to není úplně běžné. Kvajáva (označuje se také jako guava nebo guave) se po dozrání velmi rychle kazí a její dovoz je komplikovaný. O chuť tohoto velmi sladkého a aromatického ovoce přijít nemusíte, když si kvajávu vypěstujete doma.

Kvajáva se svým tvarem podobá naší hrušce – odtud také dostala český název kvajáva hrušková. Svůj původ má kvajáva v Jižní Americe, pro její lahodnou chuť se však pěstuje všude v tropech a subtropech. Strom kvajávy je velmi invazivní, dorůstá výšky od 2 do 7 metrů a jeho listy neopadávají.  Kvajáva má měkkou slupku a růžovou dužinu s peckami. Protože však existuje spousta odrůd kvajávy, setkáte se i s plody zbarvenými do žluté, bílé či červené barvy. Věděli jste, že v Latinské Americe jsou kvajávy hned po pomerančích druhým nejrozšířenějším ovocem? Léčivé účinky má nejen plod, nýbrž i listy a kůra stromu.

Jaké minerály a vitamíny najdete v kvajávě?

Kvajáva není jenom chutná, obsahuje také spoustu vitamínů a minerálů. Kvajáva obsahuje až 5x více vitamínu C než citróny, a proto je ideální pro posílení imunity. Plody kvajávy lze využít do různých diet. I přesto, že je ovoce velmi sladké, obsahuje minimum kalorií. Pomocníkem při hubnutí je také díky obsahu vlákniny. Vláknina v kvajávě také udržuje zdravá střeva a pomáhá se správným vyprazdňováním. Extrakt z listů kvajávy dokáže zmírnit intenzitu průjmu a menstruační bolesti.

Díky vysokému obsahu antioxidantů a omega 3 mastných kyselin kvajáva posiluje srdce a je prevencí rakoviny. Kvajáva má spoustu draslíku. Draslík je zodpovědný za správnou funkci buněk v lidském těle, snižuje krevní tlak a odvodňuje organismus.

Vitamíny Minerály
C draslík
A fosfor
B12 vápník
E železo
měď
zinek
mangan
Zdroj: Freepik.com

Lze si strom kvajávy vypěstovat u nás?

Mít vlastní strom u sebe doma nebo ve skleníku je téměř jedinou možností, jak si na chutných plodech kvajávy pochutnávat pravidelně. V běžných obchodech plody kvajávy nejspíš neseženete, paradoxně jich spousty můžete mít u sebe na zahradě, respektive ve skleníku.

Skleník, zimní zahrada nebo pěstování v pokoji, to je základní podmínkou pro to, abyste se dočkali vlastní úrody. Strom kvajávy miluje teplo a dlouhodobé teploty pod 10 °C mu nesvědčí. A protože by s prvními mrazíky venku určitě zahynul, je nutné dopřát v zimě kvajávě teplotu ne nižší než 10 °C. Může se stát, že při takové teplotě listy kvajávy opadnou, na jaře však zase vyrostou nové. Ideální je pěstování ve skleníku, doma v pokoji nebo v zimní zahradě. Přes léto může být kvajáva klidně venku.

Nejčastějším způsobem, jak si strom kvajávy vypěstovat, je vypiplat si ho ze semínka. Kvajáva není náročná na půdu. Vyroste v rašelině, písčité i jílovité půdě. V prvním roce roste strom velmi pomalu. Když ale vydržíte, strom svůj růst zrychlí a za 2-4 roky se dočkáte vlastních plodů. Kvajáva kvete na jaře, květy potřebují opylovat (to můžete nechat na přírodě, nebo si na včelku zahrajte sami). Po odkvětu plody dozrávají za 3 až 6 měsíců. K tomu potřebují přímé slunce, teplotu okolo 25 °C a pravidelnou zálivku. Sem tam můžete strom kvajávy přihnojit. Pravidelný řez rostliny je potřebný k tomu, aby kvajáva dobře a pravidelně plodila.

Recept na sirup z kvajávy

Pokud se úroda povede, můžete si z plodů kvajávy vyrobit sirup. Věřte, že sirup z kvajávy nebude mít jen tak někdo, a proto se můžete před přáteli blýsknout originálním dárkem.

Na sirup z kvajávy potřebujete:

  • zralé plody kvajávy
  • vodu
  • cukr
  • kyselinu citrónovou

Postup:

  • Zralé plody kvajávy omyjte a nakrájejte na kostičky.
  • Zalijte trochou vody a krátce povařte.
  • Svařené ovoce přeceďte přes jemný cedník, přes který mírným tlakem propasírujete i část dužiny. Scezenou šťávu postavte znovu na sporák a přidejte cukr.
  • Na každých 500 ml šťávy přidejte 350 g bílého cukru.
  • Šťávu míchejte, dokud se cukr úplně nerozpustí.
  • Přidejte jednu lžičku kyseliny citrónové, která sirup zakonzervuje.
  • Ještě vařící sirup ihned přelijte do čistých a teplých lahví a zavíčkujte.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Makadamové ořechy
Makadamové ořechy
Kopr
Kopr
Piniové ořechy
Piniové ořechy
Pekanové ořechy
Pekanové ořechy
Dračí ovoce
Dračí ovoce
Zázvor
Zázvor

Relaxin

Reklama

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Více informací: Podrobnosti o cookies.