Dýně Hokkaido

Přikutálejí se vždy na konci léta a na podzim pak doslova zaplaví trhy. Dýně jsou zdravou podzimní ingrediencí. Jsou velmi výživné a navíc i nízkokalorické. Využití najde ve slané i sladké kuchyni. 

Tykev obecná – latinsky Cucurbita pepo

Jedná se o jednoletou rostlinu keříčkového vzrůstu, jsou příbuzné s cuketami a melouny. Pochází ze Střední Ameriky a patří mezi nejstarší kulturní plodiny, protože dochovaná semena pocházejí z období 5000 př. n. l. Dýně pod slupkou ukrývají nasládlou dužinu, která má podle druhu různý obsah vody a škrobu i různou paletu chutí. Obsahují i karotenoidy, které zbarví omáčky s máslem do oranžova.

Pěstování a skladování

Dýně není na pěstování složitá, zvládne to i úplný začátečník. Je možné zakoupit dýňová semínka, ale nejjednodušší je zakoupit přímo sazenice jednotlivých rostlin. Pozor si dejte na slimáky, jako i pro jiné druhy zeleniny jsou obzvlášť nebezpeční.

Jak poznám nejlepší dýni?

  • Sytá barva napoví – čím tmavší barva hokkaido, tím lépe.
  • Zvuk při zaklepání by měl být dunivý a těžký.
  • Stopka ukáže zralost – měla by být hnědá, pevná a úplně vyschlá. Dýni bez stopky nekupujte, rychleji se kazí.
  • Váha – čím těžší, tím lepší.
  • Povrch dýně by měl být matný.
  • Bez měkkých míst! Značí začínající plíseň nebo otlačeniny.

Celou dýni skladujte na suchém a chladném místě (okolo 15 °C, ne v lednici) tak, aby kolem ní mohl volně proudit vzduch. Nakrojená dýně zabalená do fólie vydrží v lednici asi týden. Uchovávat dýni můžete i mražením, stačí nakrájet na kostky a zmrazit v dobře uzavřeném mikrotenovém sáčku,

zdroj: Pixabay.com

Využití v kuchyni

Dýni Hokkaidó oceníte především pro její jemnou, sladkou až jemně oříškovou chuť. Při přípravě dýni rozřízneme a odstraníme semínka, které neloupeme a dále je můžeme opražená využít. Slupku na dýni necháváme, protože při tepelné úpravě změkne a navíc ukrývá největší množství vitamínů.

Hokkaidové zajímavosti a léčivé účinky

  • Jediná dýně, která se před tepelnou úpravou nemusí loupat.
  • Je bohatá na hořčík, fosfor, draslík, vápník a vitaminy A, B, i C.
  • Pomáhá léčit onemocnění srdce, žaludku, ledvin, sleziny, slinivky a prostaty.
  • V 100 gramech obsahuje jen 38 kalorií.
  • Doporučuje se také při léčení kožních onemocnění, či hojení ran.

Pro získání co nejvíce zdravotních výhod z dýně byste ji však měli konzumovat především jako zeleninu, ne v dezertech.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Další zdravé potraviny

Rajče jedlé
Rajče jedlé
Mrkev obecná
Mrkev obecná
Kukuřice
Kukuřice
Okurka
Okurka
Brokolice
Brokolice
Brambor
Brambor