Energyfood. Gaja essence a Buddha essence. Reklama

Zdravé náhražky cukru nejen pro vegany a vegetariány

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Sladkou chuť cukru nelze jen tak dostat z hlavy. A kvůli tomu, že se všude píše, jaký je cukr zabiják, hledá řada lidí jeho zdravější alternativu. Avšak existuje něco zdravějšího, co chutná jako cukr?

Ne vždy jsou alternativy vhodnější než klasický cukr

Dříve, než začneme některou alternativu cukru upřednostňovat před jinou, je potřeba říct, že ani klasický bílý cukr nemusí v jídelníčku představovat problém, pokud je konzumován s mírou. Ostatně vhodnou míru budete potřebovat i pro ony „zdravé náhražky“ cukru. Ačkoliv mají méně kalorií a nezvyšují hladinu krevního cukru, od běžného cukru se liší chutí nebo mají vedlejší účinky. Pro srovnání s alternativami uvedenými níže je potřeba říct, že 100 g cukru má 406 kalorií. Glykemický index klasického bílého cukru = 70.

1. Stévie sladká

Stévie sladká je přibližně 300x sladší než klasický bílý cukr, přesto neobsahuje žádné kalorie a její glykemický index = 0. Jedná se o přírodní sladidlo, které je vhodné i pro diabetiky a často se přidává do žvýkaček a bonbónů bez cukru. Její nevýhodou může být mírně nahořklá chuť.

2. Erythritol

V erythritolu najdete pouze 0,2 kalorií na gram (tedy téměř žádné kalorie). Glykemický index erythritolu = 0. V porovnání s cukrem má tento cukerný alkohol, který se přirozeně vyskytuje také v některém ovoci, sladivost asi 60 %. Jeho nevýhodou může být mírná pachuť. Vysoké dávky erythritolu mohou způsobovat plynatost, průjem nebo zažívací potíže. V malém množství se erythritol přirozeně vyskytuje v hruškách, hroznech, některých houbách, pivu nebo víně.

3. Javorový sirup

I javorový sirup může být zdravější verzí běžného cukru. 100 gramů javorového sirupu obsahuje 270 kalorií, jeho glykemický index = 54. Javorový sirup také obsahuje malé množství vitamínů a minerálů. Ačkoliv je tento obsah zanedbatelný, nad cukrem javorový sirup jednoznačně vítězí. Jeho nevýhodou je fakt, že si ho kvůli odlišné chuti řada lidí do čaje nebo do kávy nepřidá. Je vhodnější spíše pro dezerty.

4. Čekankový sirup

Sto gramů čekankového sirupu obsahuje 169 kalorií. Jeho glykemický index = 5. Čekankový sirup vyniká vysokým množstvím inulinu (jedná se o druh vlákniny) a svými mírnými probiotickými účinky. Díky svému profilu je vhodný i pro diabetiky, ale má nižší sladivost než cukr (asi poloviční).

5. Datlový sirup

Datlový sirup netěží z pozitivních vlastností datlí. Ačkoliv obsahuje malé množství vitamínů a minerálů (především draslík a hořčík), je to velmi zanedbatelné množství. Zdravějším slazením ho lze nazývat především díky nižšímu obsahu kalorií a také nižšímu glykemickému indexu, proto je datlový sirup vhodnější například pro diabetiky. Nicméně má specifickou chuť a do čaje nebo kávy si ho nejspíš nepřidáte nebo proti tomu budete mít výhrady. Oblíbenější je do dezertů a koktejlů.

6. Třtinový cukr

Porovnat bílý cukr je potřeba také s jeho hnědým kolegou, o kterém se řada lidí mylně domnívá, že je zdravější. Není tomu tak, oba cukry jsou velmi porovnatelné. Glykemický index třtinového cukru je 60, obsah kalorií ve 100 gramech je 402.

Tip: Vyzkoušejte recept na sušenky z červené řepy s třtinovým cukrem.

Zdroj: Freepik.com

7. Agávový sirup

Ačkoliv má agávový sirup nižší glykemický index než klasický cukr (15) a ve 100 gramech najdete přibližně 317 kalorií, nelze ho označit jako zdravější variantu. Agávový sirup totiž obsahuje vysoké množství fruktózy a ve vyšších dávkách může způsobovat ztukovatění jater nebo nárůst viscerálního tuku.

8. Kokosový cukr

Chuť kokosového cukru připomíná karamel. Vyrábí se z květů kokosových palem a kvůli svému nižšímu glykemickému indexu (35) je považován za zdravější variantu cukru. Sto gramů obsahuje 379 kalorií. Kokosový cukr sladí úplně stejně jako běžný cukr a obsahuje minerál vápník.

9. Xylitol

Zatímco pro psy je xylitol vysoce toxický, pro lidi může být zdravější alternativou klasického cukru. Jedná se o cukerný alkohol, který je asi o 40 % méně kalorický než běžný cukr. Na rozdíl od něj však nezvyšuje hladinu krevního cukru v krvi, a proto je vhodný i pro diabetiky. Podle některých studií má na svědomí nižší kazivost zubů a také pomáhá zlepšit hustotu kostí. Může způsobovat plynatost a další zažívací potíže (stejně jako erythritol).

10. Sukralóza

Sukralóza je umělým sladidlem se sladivostí až 600x vyšší než cukr. Neobsahuje žádné kalorie a její glykemický index = 0. Díky tomu, že v ústech nezanechává žádnou nelibou pachuť ani svou chuť nemění při tepelném zpracování, zůstává její jedinou nevýhodou fakt, že se jedná o umělé sladidlo.

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama