Energyfood. Gaja essence a Buddha essence. Reklama

Vitamin H – biotin není jen vitamínem krásy

Fotografie: Vitamin H v potravinách
Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Vitamín B7 nebo také vitamin H – biotin je často označován za „vitamín krásy”. Tento vitamín však nemá vliv pouze na váš zářivější vzhled, ale je zodpovědný za správné fungování celého vašeho organismu. K čemu ho tělo potřebuje a jaké potraviny ho obsahují?

K čemu naše tělo potřebuje vitamín H?

Vitamín H je pro tělo velmi důležitým vitamínem. Je součástí skupiny vitamínů B, kde se označuje jako vitamín B7 – biotin. Vitamín H najdete v živočišných i rostlinných zdrojích, a dokonce si určitou část biotinu umí vyrobit naše střevní bakterie. Bez tohoto vitamínu by fungování organismu nebylo kompletní, a proto je v rámci novorozeneckého screeningu zjišťováno, zda novorozenec netrpí deficitem biotinidázy. Jedná se o onemocnění, při kterém dochází ke snížené aktivitě enzymu biotinidáza, který má na fungování těla důležitý vliv. Postižený touto nemocí trpí nedostatkem biotinu v těle a tento vitamín musí uměle doplňovat, aby předešel různým zdravotním problémům, které s nedostatkem biotinu v těle souvisí. Mezi ně mohou patřit neurologické problémy, poruchy vidění, dýchání, kožní onemocnění (například alopecie) a jiné.

Biotin je vnímán jako vitamín krásy

Vitamín biotin úzce souvisí s krásou, a to zejména s hezkými vlasy, pokožkou a nehty. Koneckonců označení H získal tento vitamín díky německému označení pro vlasy a pokožku „Haar und Haut“. Biotin si oblíbili výrobci vlasové kosmetiky, kteří ho do svých produktů rádi přidávají. Vitamín H se proto doporučuje používat při zvýšeném stresu, který může mít vliv na kvalitu pokožky a vlasů. Doporučeno je užívání biotinu také při zvýšeném vypadávání vlasů nebo při problémy s pokožkou nebo oslabenými nehty.

Vitamín H – biotin:

  • ovlivňuje metabolismus cukrů, tuků a aminokyselin v těle
  • spolu s ostatními vitamíny skupiny B přispívá biotin k přeměně jídla v energii, kterou následně tělo využívá
  • posiluje správnou činnost nervové soustavy
  • navozuje psychickou pohodu
  • posiluje psychickou činnost mozku
  • přispívá k normálnímu stavu sliznic
  • podporuje růst a kvalitu vlasů
  • přispívá k pevnějším a zdravějším nehtům
  • má podstatný vliv na kvalitu pokožky
  • buduje svaly a zlepšuje jejich regeneraci, například po zátěži
  • snižuje hladinu cukru v krvi
  • posiluje imunitní systém

Jak poznat, že tělu chybí vitamín H?

Při pestré stravě se nedostatek vitamínu H objevuje velmi zřídka. Ale když se objeví, často souvisí s nadměrnou konzumací syrových vajec (o tom později). Nedostatek vitamínu H v těle může souviset se syndromem krátkého střeva nebo nastává při výživě, která je podávána infuzemi do žil. Nedostatek vitamínu H může být způsoben i již zmíněným deficitem biotinidázy, na který se přichází v prvních měsících života dítěte. Děti, které trpí deficitem biotinidázy, mají problémy s dýcháním, trpí záchvaty i hypotonií. Pokud se tento nedostatek neléčí, může u dětí docházet ke ztrátě sluchu. Při nedostatku biotinu v těle (mimo deficitu biotinidázy) se objevuje:

  • vyrážka v obličeji
  • mravenčení končetin
  • vypadávání vlasů
  • nerovnoměrné rozvrstvení obličejového tuku
  • halucinace
  • deprese
  • u dětí je pak ovlivněn jejich vývoj
Zdroj: Freepik.com

Proč nedostatek biotinu v těle způsobuje nadměrná konzumace syrových vajec?

V medicíně bylo dokázáno, že za nedostatkem biotinu v těle může nadměrná konzumace syrových vajec. Pro toto zjištění se pak zažil pojem „syndrom vaječného bílku“. Ukázalo se, že jeden vaječný protein, konkrétně bazický glykoproteid zvaný avidin, způsobuje, že je biotinu v těle nedostatek. A to zejména proto, že na sebe avidin váže biotin vyprodukovaný střevními bakteriemi i biotin přijímaný běžnou stravou, a tím z vitamínu H vytvoří biologicky neúčinnou látku, která odchází pryč stolicí, aniž by ji tělo jakkoliv využilo.

Lze se biotinem předávkovat?

Biotin je jako ostatní vitamíny skupiny B rozpustný ve vodě a jeho případný nadbytek v organismu je vylučován z těla ven močí. Doporučená denní dávka biotinu je stanovena na 150 až 300 mikrogramů. Pokud chcete biotin do těla doplňovat pomocí doplňku stravy, pak je dávka 50 mikrogramů biotinu na den dostatečná.

Potraviny, ve kterých je biotin obsažen

Biotin najdete v rostlinných i živočišných zdrojích potravin. Obsahují ho žloutky, hovězí maso, játra i ledviny. Velký obsah biotinu mají i ořechy, mléko, obilniny, sója nebo kvasnice. Obecně platí, že pestrá strava by vám měla zajistit dostatek tohoto blahodárného vitamínu. Doplňování biotinu je pak vhodné, pokud se u vás objeví zvýšené vypadávání vlasů, zhoršená kvalita pleti nebo lámavé nehty. Biotin v doplňcích stravy nejčastěji najdete také v kombinaci s dalšími vitamíny skupiny B.

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama