Mladá paní - lifestyle magazínReklama

Velký přehled vitamínů jejich užívání a kombinace s dalšími doplňky stravy

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Vitamíny, minerály a stopové prvky najdeme v doplňcích stravy i v běžných potravinách. Pro užívání doplňků stravy i při cílené konzumaci potravin za účelem doplnit minerální látky a vitaminy platí ovšem jedna zásadní věc – užívat a jíst je v pravý čas. Tedy vědět, který vitamín je rozpustný ve vodě, který v tucích, a zda je tedy lepší vzít si ho před či po jídle nebo ráno nalačno. Zároveň vám prozradíme, které vitamíny není dobré kombinovat a proč.

Vitamíny rozpustné v tucích a kdy je užívat

Vitamíny rozpustné v tucích jsou A, D, E a K. Znamená to tedy, že byste je měli jíst s tukem, aby je tělo mohlo absorbovat a maximálně vitamín využilo. Neznamená to ale, že byste museli nutně jít a ke každé tobolce sníst vepřové koleno. Tuk může být zdravý – rostlinný, zakousnout se můžete do avokáda nebo zobat oříšky, ale ani zelenina a chleba s máslem nic nezkazí.

Vitamíny rozpustné ve vodě a kdy je užívat

Vitamíny rozpustné ve vodě jsou C, B1, B2, B3, B9, B12 a H. Kromě vitamínu B12 je můžete všechny užívat i před jídlem na lačný žaludek. B12 se doporučuje užívat po jídle či při jídle, pro lepší vstřebatelnost. Mezi užíváním jednotlivých vitamínů (především v kombinaci B12 s vitamínem C) je dobré udělat alespoň 2 hod pauzu.

Tabulka vitamínů a jejich působení

Tabulka nabitá vitamíny. Najdete v ní všechny informace, které o jednotlivých vitamínech potřebujete vědět.

Tabulka vitamínů
Vitamín Proč je důležitý pro zdraví
Vitamín A – retinol, betakaroten (rozpustný v tucích) Pomáhá udržovat zdraví pokožky, chrupavek,
chrání oči před záněty, vysycháním a zhoršeným viděním. Je využíván k léčbě akné i ekzémů.
Další informace: Tabulka potravin obsahujících vitamín A
Vitamín B1 – thiamin (rozpustný ve vodě) Podporuje zdravou funkci nervové soustavy. V případě, že thiamin v těle chybí, cítíte se unaveně, depresivně, můžete trpět nechutenstvím i nespavostí.
Vitamín B2 – riboflavin, laktoflavin (rozpustný ve vodě) Přeměňuje sacharidy a tuky na energii. Ovlivňuje tvorbu hemoglobinu, je důležitý pro detoxikační funkci jater a zásluhu má i na produkci hormonů nadledvinek. Chrání buňky před oxidačním stresem, pomáhá snížit pocit únavy a harmonizuje nervový systém.
Vitamín B3 – niacin
(rozpustný ve vodě)
Má vliv na správnou funkci jater, nervového i trávicího systému. Při jeho nedostatku můžete pociťovat stavy úzkosti, neschopnosti se soustředit atd.
Vitamín B5 – kyselina pantothenová (rozpustný ve vodě) Vitamín rozpustný ve vodě.
Napomáhá ke správné činnosti nervového systému, ovlivňuje a podporuje činnost enzymů. Zvyšuje imunitu těla a zabraňuje infekcím. Podporuje tvorbu hemoglobinu.
Vitamín B6 – pyridoxin
(rozpustný ve vodě)
Ovlivňuje správné zpracování bílkovin, pomáhá ke zdravé pokožce, podporuje krvetvorbu i zdravý nervový systém a mentální pohodu.
Vitamín B12 – kobalamin
(rozpustný ve vodě)
Podporuje tvorbu hemoglobinu, funkcionalitu nervového systému. Jeho nedostatek způsobuje anémii, úzkosti a mentální nepohodu, zapomínání.
Vitamín B15 – pangamát kalcia (rozpustný ve vodě) Ovlivňuje především absorpci kyslíku, ale říká se mu také antistresový vitamín. Podporuje mentální zdraví a ovlivňuje činnost nervového systému.
Další informace: Potraviny, ve kterých najdete vitamíny skupiny B
Kyselina listová Důležitá především pro těhotné ženy, ovlivňuje růst a správnou činnost nervového systému.
Další informace: Vitamíny pro těhotné ženy
Vitamín C – kyselina askorbová (rozpustný v tucích) Podporuje imunitní systém, pomáhá absorbovat železo, podporuje růst kostí i vazů.
Další zdroj: Vitamín C potraviny
Vitamín D – kalciferol
(rozpustný v tucích)
Ovlivňuje absorpci draslíku a fosforu, má vliv na správné trávení, nervovou soustavu i zdravé kosti.
Další zdroje:

Vitamín E – tokoferol
(rozpustný v tucích)
Ovlivňuje činnost srdce, pohlavních žláz, napomáhá při růstu svalové hmoty a zpomaluje stárnutí.
Další zdroj: Potraviny a působení vitamínu E
Vitamín K
(rozpustný v tucích)
Je účinným pomocníkem proti kornatění tepen, rozpouští usazeniny vápníku v cévách a má vliv na srážlivost krve.
Další informace: Vitamín K v potravinách
Vitamín H – biotin (B7)
(rozpustný ve vodě)
Je důležitý pro tvorbu energie, ovlivňuje tvorbu mastných kyselin a podílí se na metabolismu bílkovin a tuků. Nazývá se také vitamín krásy, protože přispívá ke krásné a zdravé pleti i vlasům.
Vitamín P – rutin Ovlivňuje pružnost cév, pomáhá v boji s křečovými žílami, hemoroidy, snižuje krvácení z dásní.

Minerální látky, jejich užívání a kombinace

A jak je to s minerálními látkami a stopovými látkami, jako je železo, hořčík, zinek, vápník, fosfor, chrom, selen, fluor, měď, jód atd.? Jak je užívat a jaké zdravotní benefity nabízí? U minerálních látek také platí, že si mohou navzájem konkurovat. Tedy to znamená, že byste mezi užívání jednotlivých doplňků měli dělat alespoň 2 hodinovou pauzu. Především kombinace vápníku, železa, hořčíku a zinku je „vražedná“. Vstřebání těchto látek je snazší při konzumaci s jídlem či po jídle. U všech minerálních látek platí, že by neměly být nikdy užívány najednou. V případě, že užíváte léky, poraďte se nejprve se svým lékařem, zda jsou doplňky stravy, a především v jaké míře, pro vás vhodné.

Zdroj: Freepik.com

Tabulka minerálních látek a stopových prvků a jejich působení

Minerální látky
Minerální látka Působení
Jód
stopový prvek
Stopový prvek. Ovlivňuje růst a vývoj jedince, správné fungování štítné žlázy. Tělo si ho neumí vytvořit samo, a proto je potřeba ho získávat ze stravy.
Další informace: Nedostatek jódu – zdravotní komplikace a Jód v potravinách
Vápník
minerální látka
Ovlivňuje správný růst, kvalitu a pevnost kostí, zubů, nehtů, působí na srdeční činnost a pomáhá při absorpci železa.
Hořčík
minerální látka
Ovlivňuje funkce srdce, ledvin, svalů, tvorbu zubů, zdraví kostí. Projevem jeho nedostatku jsou např. noční křeče do nohou, proto jeho denní příjem nepodceňujte.
Další informace: Jaká je doporučená denní dávka hořčíku a zdroje hořčíku
Zinek
stopový prvek
Stopový prvek. Podporuje správné fungování imunitního i nervového systému, sexuální vývoj, má vliv na zdraví vlasů.
Další informace: Zinek v potravinách a jeho doporučená denní dávka
Měď
stopový prvek
Ovlivňuje tvorbu kostí, krvetvorbu a absorpci železa v těle. Přírodním zdrojem jsou např. švestky, oříšky, luštěniny.
Selen
stopový prvek
Ovlivňuje tvorbu spermií, pomáhá chránit buňky před oxidačním stresem, má vliv na správnou funkci štítné žlázy a na růst vlasů i zdraví nehtů.
Další informace: Selen v potravinách
Fluor
stopový prvek
Pomáhá chránit naše zuby, brání kazivosti a posiluje sklovinu i kosti. Zdrojem fluoru jsou např. luštěniny, černý čaj, víno atd.
Fosfor
minerální látka
Pomáhá snižovat míru únavy, podílí se na přenosu energie, vytváří fosfáty. Prospívá tím zdraví zubů a kostí.
Draslík
minerální látka
Správné fungování nervové i trávicí soustavy snižuje riziko kardiovaskulárních chorob, chrání zdraví ledvin a kostí.
Další informace: Jak poznat nedostatek draslíku v těle a Draslík v potravinách
Železo
minerální látka
Má na starosti přenos kyslíku v dýchacím řetězci, jeho nedostatek je hlavní příčinou anémie, proto byste neměli zanedbávat jeho doporučenou denní dávku. Další informace: Jak rychle doplnit železo

Týmovou práci nabízí železo a vitamín C

Železo je ideální užívat ráno nalačno, aby se vstřebalo co nejvíce látky. Ovšem pozor, může vyvolat i nevolnost a zvracení. Pak se doporučuje užívat ho hned po snídani. Ideální je zapít pomerančovým, jahodovým či jablečným džusem. Vitamín C a železo jsou totiž parťáci a jeden bez druhého jsou mnohem slabší a méně výkonní. Ovšem pozor. Pokud by vás napadlo vzít si železo a vápník, pak zastavte. Zde se naopak jedná o nepřátele. Vápník může narušit vstřebávání železa. Není tedy žádoucí železo zapít např. mlékem či kakaem.

Zdroj: zde

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama