Mladá paní - lifestyle magazínReklama

Syndrom vyhoření – příznaky a léčba

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Nechuť k práci, nízká motivace, únava, deprese, pocit, že nic nedává smysl. Tak by se dal popsat syndrom vyhoření (angl. burnout). Již v roce 1974 byl tento syndrom poprvé popsán americkým psychoanalytikem Herbertem Freudenbergerem a až v roce 2019 oficiálně zařazen mezi nemoci jako tzv. doplňková diagnóza. Bohužel, do této doby není syndrom vyhoření klasifikován jako nemoc z povolání. Ačkoliv oficiální statistiky neexistují, obecně se ví, že syndromem vyhoření trpí nemalá část populace.

Jak poznám syndrom vyhoření

Těžko se vám ráno vstává z postele? Pak to nemusí nutně znamenat, že už trpíte syndromem vyhoření. Každý máme občas těžké ráno. Jenže co když ihned po probuzení začnete trpět myšlenkami, že vaše práce vám nedává smysl. Zatímco ještě před týdnem jste měli jasně připravený plán, věděli jste, kde se dařilo, kde nikoliv a dokázali jste si nastavit aktivity, které povedou ke zlepšení, najednou nevidíte důvod, proč to dělat? Nic nedává smysl a vy se cítíte jak zpráskaní psi a nejraději byste v té posteli zůstali až do večera. Pak si můžete být jisti, že syndrom vyhoření dolehl i na vás.

Hlavní příznaky:

  • Vyčerpanost a nechuť cokoliv dělat
  • Pocit, že každý den je k ničemu
  • Vše, co uděláte, je k ničemu
  • Cítíte se unavení, bolí vás hlava a svaly
  • Snižuje se vám imunita a vy se cítíte slabí
  • Pochybujete o sobě
  • Máte pocit, že vám nikdo nerozumí
  • Práce vám nedává smysl
  • Ztrácíte sebedůvěru, jste podráždění, cítíte se uvnitř „prázdní“
Zdroj: Pixabay.com

Fáze:

Syndrom vyhoření přichází velmi pomalu a je závislý na pracovním nasazení a vámi očekávaných výsledcích, nebo na splnění požadovaných výsledků od vedení společnosti a přiměřené motivaci.

  • 1. fáze – zjištění, že očekáváné výsledky nejste schopni plnit

Představte si, že pracujete jako vedoucí týmu a váš tým opakovaně neplní očekáváné výsledky, ačkoliv vy ze své pozice pro to děláte maximum a z vedení se vám nedostává ani podpory ani uklidnění, syndrom vyhoření je na spadnutí.

  • 2. fáze – stres, nemožnost plnit úkoly v termínu

Ve druhé fázi se tento člověk cítí ve stresu a nedokáže plnit zadané úkoly v termínech, které přislíbil. Připadá si k ničemu a najednou má pocit, že své práci ani moc nerozumí.

  • 3. fáze – chaos, úzkost, pocit nezvladatelnosti

Ve třetí fázi nastává chaos. Pocit úzkosti je na denním pořádku a provází ho časté pocení a nervozita. Náš virtuální vedoucí se v této fázi stává pro svůj tým naprosto nekompetentním a neschopným řešit úkoly logicky a strategicky s klidnou hlavou. Má pocit, že nic nezvládá a podle toho také vypadají výsledky.

  • 4. fáze – averze k povinnostem, pocit, že nic nemá smysl, a proto nic nebudu dělat

V poslední fázi pak přichází absolutní averze k zadaným úkolům. To, co dřív bylo zřejmé a jasné, nyní nedává smysl. Všechno je zbytečné a žádná cesta k očekáváným výsledkům není reálná.

Terapie je nezbytným krokem k léčbě

Ačkoliv existuje spousta bylinek, které vám pomohou k lepšímu spánku nebo utiší nervozitu, co se týče syndromu vyhoření, není žádná bylinná léčba, která by vám tento syndrom pomohla vyléčit natolik, abyste se dostali opět do formy.

Pokud pociťujete příznaky syndromu vyhoření, pak neváhejte a vyhledejte terapeuta. Pocit vyhoření není chvilkovou záležitostí, a proto léčba u každého může mít jiný průběh i délku. Ovšem bez toho, aniž byste svou situaci probrali s někým nezávislým a zároveň kompetentním, se dál z místa nepohnete.

Velmi důležité je uvědomit si, že práce není jediný smysl života a dokázat skloubit volný čas a práci tak, aby život dostal zase smysl.

Zdroj: wikipedie

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama