Správná kombinace potravin je základ. Umíte to?

Umět správně poskládat pestrý a vyvážený jídelníček na první pohled nevypadá až tak složitě. Mnoho lidí si myslí, že pokud je jejich strava bohatá na důležité minerály a vitamíny a pokud v sobě obsahuje dostatečné zastoupení bílkovin, tuků a sacharidů, pak pro své tělo udělali maximum. Zaměřit se pouze na obsah těchto pro tělo nezbytných látek je jedna věc. Druhá věc je, naučit se k sobě správně poskládat jednotlivé potraviny – a to už může být docela oříšek.

Co může způsobit špatná kombinace potravin?

Možná si teď říkáte, že něco jako špatná kombinace potravin přece vůbec neexistuje. Jste si tím ale opravdu jistí? Věřte nebo ne, ale když se potraviny poskládají špatně, mohou způsobit nejen přibývání na váze, ale i zažívací problémy nebo zanesení těla toxiny a dalšími škodlivými látkami. A to všechno jsou věci, kterým bychom se měli snažit vyvarovat.

Pakliže budete kombinovat spolu neslučitelné potraviny, zapříčiníte se o to, že je vaše tělo nebude schopné správně strávit a tím si můžete zadělat na další problémy. Opravdu to chcete riskovat jen díky nevědomosti?

Rozdělení potravin do tří základních skupin

Na začátek byste měli vědět, že je možné potraviny rozdělit do tří základních skupin:

  • Skupina 1: bílkovinné potraviny
  • Skupina 2: živé potraviny
  • Skupina 3: sacharidy

Mějte na paměti, že je lze kombinovat takto:

  • skupina 1 + skupina 2
  • skupina 2 + skupina 3

Co patří do jednotlivých skupin?

Skupina 1

  1. maso
  2. vejce
  3. ořechy
  4. fazole
  5. lilek
  6. ryby

Skupina 2

  1. bylinky
  2. ovoce
  3. zelenina
  4. suché víno
  5. jahody

Skupina 3

  1. cukr
  2. med
  3. chléb
  4. brambory
  5. džem

Jak potraviny správně kombinovat?

Nyní již máte (alespoň základní) představu o tom, jaké potraviny si spolu rozumí a jaké naopak vůbec. Abyste v tom měli ještě větší pořádek, dále vám poradíme, co se hodí například k rybám a s čím zkombinovat brambory.

Brambory

Brambory jsou skvělá příloha a dají se připravit na mnoho chutných způsobů. Velmi častá chyba je, že je většina lidí páruje s masem. A to se nedoporučuje z toho důvodu, že kombinace masa a brambor brání správnému vstřebávání živin a prvků, které v sobě tyto potraviny zvlášť obsahují.

Maso a ryby

Další výraznou skupinou je maso a ryby. Pakliže si chcete pochutnat na těchto potravinách, dopřejte si k nim jako přílohu třeba zeleninu, přičemž se v jejím výběru vůbec nemusíte omezovat. Vhodná je třeba cuketa, dýně, okurky nebo chřest.

Mléko

I mléko byste měli v ideálním případě konzumovat odděleně, protože mléko netráví žaludek, ale dvanáctník – a to mnoho lidí netuší. Pakliže mléko přijmete společně s jinou potravinou, dojde k tomu, že mléko změní svou konzistenci a stane se z něho tvaroh, který obklopí ostatní přijaté jídlo a znemožní tak tělu, aby vstřebalo vitamíny a jiné živiny, které v sobě dané potraviny obsahují.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku