Mladá paní - lifestyle magazínReklama

Selen v potravinách a jeho přínos pro zdraví

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Selen je minerál nacházející se v půdě, který možná není až tak moc známý, ovšem je velmi důležitý pro lidský organismus. Získat se dá pouze z potravin nebo doplňků stravy. Nedostatek i přebytek selenu v lidském těle je pro zdraví nebezpečný.

Připravili jsme pro vás přehled potravin, ve kterých je tento minerál obsažen, jaká je jeho doporučená denní dávka a příznaky předávkování selenem.

K čemu slouží selen v lidském organismu

Selen napomáhá ke snížení poškození DNA a oxidačního stresu v organismu. Posiluje imunitní systém a pomáhá ničit rakovinotvorné buňky. Pokud jste kuřák, užíváte v nadměrné míře alkohol nebo jste denně vystaveni stresovým situacím, pak riziko poškození zdravých buněk v těle je mnohem vyšší.

V těle se začnou tvořit volné radikály, které vedou k oxidačnímu stresu a následně tedy k riziku chronických nemocí jako jsou: srdeční choroby, Alzheimerova choroba, předčasné stárnutí i riziko mrtvice. Selen má kromě výše zmíněného také vliv na správnou funkci a produkci hormonů štítné žlázy, zrání a pohyblivost spermií i na zdravý růst vlasů a nehtů.

Příznaky nedostatku selenu v organismu

Selen má v podstatě vliv na správné fungování celého organismu. Při jeho nedostatku vám hrozí tyto zdravotní potíže:

  • Únava
  • Porucha štítné žlázy
  • Bolest kloubů
  • Svalová slabost
  • Porucha tvoření spermií a jejich pohyblivost
  • Úzkost, deprese, výkyvy nálad
  • Srdeční nemoci
  • Poruchy jater
  • Špatná imunita

Jaká je doporučená denní dávka selenu?

Doporučená denní dávka selenu se liší podle pohlaví i věku a není problém ji získat ze stravy a potravin, které jsou běžně dostupné.

Skupina Doporučená denní dávka
Děti 1-3 20 mikrogramů/den
Děti 4-8 30 mikrogramů/den
Děti 9-13 40 mikrogramů/den
Dospělí a děti od 14 let 55 mikrogramů/den
Těhotné ženy 60 mikrogramů/den
Kojící ženy 70 mikrogramů/den

(Zdroj: zde)

Zdroj: Freepik.com

Potraviny obsahující selen

A konečně se pojďme podívat na potraviny, které selen obsahují, a proto bychom je měli zařadit na naše denní menu.

Para ořechy

Největším zdrojem selenu jsou para ořechy, nazývané také jako brazilské ořechy. V 5 g para ořechů je obsaženo 1,9 mikrogramů selenu, což je více než požadovaná denní dávka. (Zdroj: zde)

Tuňák žlutoploutvý

Dalším skvělým zdrojem selenu je tuňák žlutoploutvý. 30 g tuňáka obsahuje kolem 92 mikrogramů selenu.

Halibut, sardinky, losos

Halibut je název 3 druhů platýsů, které jsou k dostání např. v Makru, ale i v dalších obchodních centrech. 100 g halibutu, sardinek nebo lososa obsahuje 45,6 – 55,4 mikrogramů selenu, podle vámi zvoleného druhu. (zdroj: zde)

Slunečnicová semínka

Slunečnicová semínka se řadí mezi superpotraviny, obsahují totiž nejen selen, ale i další významné minerály a vitamíny. Pokud sníte ¼ šálku slunečnicových semínek, obohatíte svůj organismus o 19 mikrogramů selenu.

Houby

Pokud jste vášniví houbaři a v létě – na podzim si nosíte plné košíky hub, pak byste měli vědět, že 100 g hub obsahuje 12 mikrogramů selenu. Ať už si pochutnáváte na kulajdě, bramboračce nebo jiné houbové dobrotě, rozhodně tím svému organismu dopřáváte jen to nejlepší.

Další potraviny, které obsahují menší množství selenu, jsou kešu oříšky, banány, čočka, špenát nebo ovesné vločky. Vyzkoušejte skvělý recept na ovesné sušenky a dopřejte si dávku selenu a zároveň zdravou a chutnou svačinku.

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama