Energyfood. Gaja essence a Buddha essence. Reklama

Rajčata a ketogenní dieta pod lupou

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Ketogenní dieta či strava není výmyslem dnešní doby. Už začátkem 19. století a následně opět koncem 20. století se tato léčebná metoda využívala a využívá dodnes k léčbě farmakorezistentní epilepsie hlavně u dětských pacientů. Ovšem právě ke konci 20. století se dostala také do hledáčku žen i mužů s cílem nikoliv léčebným, ale především s potřebou shodit nějaké to kilo.

Jak se dodržuje keto dieta a zda jsou rajčata vhodná pro zařazení do keto jídelníčku, to se dozvíte v následujících odstavcích.

Co to je ketogenní dieta (keto dieta)

Ketogenní dieta neboli keto dieta je způsob stravování, jehož cílem je dosáhnou stavu zvaného ketóza. Princip spočívá v radikálním omezení sacharidů (cukrů) ve stravě pod 20-50 gramů denně. Jednoduše řečeno – tělu ubíráme sacharidy a nahrazujeme je tuky a proteiny. Při ketóze tedy začne tělo místo sacharidů hojněji využívat tuky jako hlavní zdroj energie.

Rizika a jak začít

Ketogenní dieta je primárně považována za léčebnou metodu, proto zde nehrozí riziko, že by mohla být tělu škodlivá, pokud se ovšem drží pouze krátkodobě! V případě, že budete tělu ubírat cukry dlouhodobě, pak to samozřejmě může mít negativní dopad na váš zdravotní stav. Pokud se rozhodnete přejít na keto dietu, určitě ne ze dne na den. Přechod by měl být postupný, aby si organismus na nový způsob výživy zvykl. Je důležité dopřát si dostatek času na adaptaci a soustředit se na kvalitní a vyvážený jídelníček. Cílem by neměla být příliš radikální redukce hmotnosti, ale spíše její postupné snižování a zlepšení celkového fyzického i psychického stavu.

Zdroj: zde

A jak je to s těmi rajčaty?

Rajčata jsou často označována za nevhodnou potravinu při ketogenní dietě kvůli svému ovocnému charakteru. Protože obsahují karotenoid lykopen, mohou být v určitém množství do keto jídelníčku zařazena. Rajčata obsahují cca 4 g sacharidů na 100 g, tyto sacharidy jsou tvořeny především komplexními uhlohydráty a vlákninou. Příjem max. 100-150 g denně by proto metabolismus neměl narušit.

Zdroj: Freepik.com

Nejlepší jsou syrová

Nejvhodnější je konzumovat rajčata syrová či zbavená slupky a semen. Přestože rajčata obsahují minimum cukrů, mohou v nadměrném množství metabolismus zpomalit. Přínos pro zdraví spočívá především v obsahu lykopenu jako silného antioxidantu. Přiměřená konzumace rajčat při keto dietě tak může posílit imunitu i celkovou pohodu.

Zelenina s nízkým obsahem sacharidů

I při keto dietě si můžeme dopřát pestrou škálu zeleniny, a přesto udržet minimální příjem sacharidů.

  • Vhodnou náhradou rajčat jsou například okurky, papriky, cukety či zelí. Ty mají ještě nižší obsah sacharidů, zato obsahují více vlákniny a vody.
  • Dále lze sáhnout po hrášku, špenátu, ředkvi či brokolici.
  • Pro doplnění vitaminu C či lykopenu z rajčat můžeme využít domácí sušená rajčata. S jejich konzumací to ale nepřehánějte, obsahují totiž větší množství cukrů.
  • Mezi další potraviny keto diety patří např.: ořechy a semínka, avokádo, zelenina a ryby.

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama