Přírodní sacharidy, které nesmí v jídelníčku chybět

Sacharidy jsou základními stavebními kameny pro uchovávání dostatku rychle dostupné energie pro tělo. Zásobárnou jsou i tuky, ale na rozdíl od nich sacharidy nepotřebují tak vysokou termogenezi (přeměnu za použití zvýšené tělesné teploty při fyzické zátěži) a celkově se štěpí mnohem jednodušeji.

Sacharid ovšem neznamená cukr, a to je velký omyl, kteří si mnozí pletou! V dnešním článku se zaměříme na přírodní sacharidy, které by vám v jídelníčku chybět neměly.

Proč se vyhýbat rafinovanému cukru?

Než si představíme základní prospěšné sacharidy z přírodních zdrojů, tak si velice rychle objasníme, proč se vyhnout bílému cukru. Bílý cukr je zdroj rychlých sacharidů a pro tělo působí jako kalorická bomba. Zkráceně nás to okamžitě nakopne, ale jen co se tento cukr vypotřebuje, tak naopak upadneme do únavy a postupného psychického i fyzického úpadku.

To vše je způsobené hormonem inzulin, který se právě v závislosti na vysoké koncentraci cukru produkuje v těle a při konzumaci toho rafinovaného pak zachází do krizových hodnot. U mnohých lidí tak například potkáváme změny nálad, kdy nás tabulka čokolády okamžitě uklidní. Například u dam v rámci menstruačního cyklu, kdy je produkce hormonů silně ovlivněná.

Fruktóza a její výhody

Jedním z nejoblíbenějších přírodních sacharidů je fruktóza. Jak už samotný název napovídá, její původ je v ovoci. Ovoce a občas i některá zelenina jako například rajčata, fruktózu obsahují v různém množství. Například obsah v jablcích či hruškách je mnohem nižší, než ve většině exotických plodů v čele s banány a hroznovým vínem.

Fruktóza pro tělo představuje zdroj velice rychlé a zdravé energie, která nepůsobí takzvanou intoleranci na inzulin. Malinkou nevýhodou je, že fruktóza potřebuje fyzický pohyb, aby docházelo k jejímu spalování. Pokud tedy ovoce, tak ideálně kdykoli v průběhu aktivního dne.

Obiloviny, rýže a brambory

Všechny zmíněné suroviny obsahují poměrně velké množství sacharidů a s nimi také specifické vlákniny, která podporuje zažívání. Jedním z nejaktivnějších a nejdostupnějších zdrojů jsou například ovesné vločky, které mají opravdu vysoký obsah zmíněných látek.

Pro všechny tyto sacharidy platí, že se řadí mezi takzvané pomalé. Jejich spotřebovávání a uvolňování do těla je pozvolné a trvalé. V kombinaci s kvalitními tuky tak mohou tyto sacharidy působit jako dokonalý zdroj energie pro lidi s psychicky i fyzicky aktivní prací, či pro sportovce s vytrvalostními preferencemi.

Každý zdroj těchto sacharidů je odlišný a je potřeba si jej vyzkoušet. Někteří se naopak cítí po rýži nafouklí a vnímají pomalejší trávení, jiní zase preferují těstoviny a brambory. Zkrátka každý organismus je odlišný a ochutnávat je to nejlepší, co můžete udělat.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku