Mladá paní - lifestyle magazínReklama

Potraviny pro dobrou náladu aneb zlepšete si den dobrým a zdravým jídlem

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Zlepšete si náladu dobrým jídlem a zapojte do svého jídelníčku ty správné potraviny pro dobrou náladu. Nutriční psychiatrie je obor, který se zabývá souvislostmi mezi jídlem a tím, jak působí na náš mozek. Díky tomu už v dnešní době můžeme jednoduše určit potraviny, které dokáží ovlivnit produktivitu, duševní i fyzické zdraví. Pokud je tedy zařadíte do svého jídelníčku a změníte své stravovací návyky, ovlivníte tak nejen to, jak se cítíte, ale i např. váš pracovní výkon a hladinu energie v mozku.

1) Zdravé tuky

Omega-3 mastné kyseliny a jejich vliv na psychické zdraví jsou podloženy vědeckými studiemi. Pokud je zařadíte do své stravy na denní bázi, zvýšíte si tak serotonin v mozku, a tím i svou náladu. Přírodními zdroji či potravinami, ve kterých omega-3 mastné kyseliny najdete, jsou ryby, semínka, ořechy atd.

Konkrétní potraviny:

  • Losos
  • Sardinky
  • Makrela
  • Mořské plody
  • Lněná semínka
  • Vlašské ořechy
  • Avokádo
  • Tofu
  • Hořká čokoláda
  • Olivy

2) Komplexní sacharidy

Komplexní sacharidy oproti těm jednoduchým obsahují více živin a díky vysokému obsahu vlákniny se tak rozkládají delší dobu. Stabilizují hladinu cukru v krvi. Nízká hladina cukru v krvi má za následek rychlou změnu nálady a můžete se cítit podráždění, unavení a prostě pod psa.

Potraviny, které komplexní sacharidy obsahují:

  • Ovesné vločky
  • Quinoa
  • Brambory
  • Batáty
  • Dýňová semínka
  • Jahody
  • Jablka
  • Cizrna

3) Folát – kyselina listová (vitamín B9)

Folát neboli kyselina listová (vitamín B9) je obsažena v rostlinné i živočišné stravě. Naše tělo si tento vitamín nedokáže vyrobit samo a ani skladovat. Proto bychom ho neměli v každodenním jídelníčku zanedbávat. Folát je totiž důležitý pro produkci dopaminu, serotoninu a noradrenalinu a pozitivně také ovlivňuje spánkové vzorce. V případě nedostatku vitamínu B9 dochází k depresím i demenci.

Potraviny obsahující folát:

  • Čočka
  • Špenát
  • Brokolice
  • Zelí
  • Růžičková kapusta
  • Chřest
  • Granátová jablka
  • Červená řepa
  • Hrášek
Zdroj: Freepik.com

4) Železo

Nízká hladina železa v těle ovlivňuje nejen naši náladu, ale především se cítíme unavení a bez energie. Nízká i vysoká hladina železa v krvi může ovlivnit adaptivní imunitní funkce. V článku „Jak rychle doplnit železo“ najdete informace nejen o potravinách, které ho obsahují nejvíce, ale také druhy železa a příznaky jeho nedostatku.

5) Aminokyselina L-tryptofan

Zdraví prospěšná kyselina, která pomáhá při produkci serotoninu, a tím i k dobré náladě. Ne nadarmo se jí přezdívá aminokyselina dobré nálady.

Potraviny s obsahem tryptofanu:

  • Banány
  • Kešu ořechy
  • Dýňová semínka
  • Fazole
  • Tuňák
  • Špenát
  • Krůtí maso
  • Hovězí maso

6) Melatonin

Melatonin se nazývá také spánkový hormon a kromě vápníku, vitamínu B6 a tryptofanu ho můžete získat i ze stravy. Pomůže k lepšímu usínání bez stresujících myšlenek. Konzumace potravin se doporučuje před spaním pro zvýšení tohoto hormonu.

  • Třešně
  • Brokolice
  • Pistácie
  • Ječmen
  • Hroznové víno

Vyzkoušejte zdravé recepty z naší kuchyně a dobijte se dobrou náladou na celý den.

Zdroj: https://www.cnbc.com/

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama