Mladá paní - lifestyle magazínReklama

Udržujte cévy zdravé. Poradíme vám, které potraviny vám s tím pomohou

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Kardiovaskulární onemocnění je v ČR jednou z hlavních příčin úmrtí. Podle informací zveřejněných na stránkách zdravotnickydenik.cz dokonce počet úmrtí v ČR stoupá. Zhruba 40 – 50 % Čechů umírá na kardiovaskulární choroby, z nichž je nejvýznamnější ateroskleróza (kornatění tepen) – ucpané cévy. Ta vzniká na základě ukládání tukových látek (cholesterol) do stěny tepny, kde na základě toho začnou vznikat tzv. ateromy (aterosklerotické pláty).

Při prasknutí plátu ve většině případů dojde k infarktu či mrtvici. Hned na začátku musíme upozornit, že samotné potraviny nejsou lékem na aterosklerózu, ale jako prevence fungují dobře. Pečujte o své cévy a zjistěte, jaké potraviny vám je pomohou pročistit.

Potraviny pro zdravé cévy

Pojďme se podívat na zdravé potraviny, které jsou běžně dostupné v českých obchodech a v českých kuchyních často využívané při vaření. Tyto potraviny v syrovém stavu vám pomohou vyčistit ucpané cévy, ale samozřejmě je nutné k tomu užívat i doporučenou léčbu doktorem.

Které to jsou?

1) Cibule

Cibule má mnoho významných benefitů pro naše zdraví, a jedním z nich je také, že její jedení pomáhá udržovat cévy zdravé. Obsahuje totiž tzv. flavonoidní antioxidanty, které chrání naše tělo proti škodlivým volným radikálům. Má protizánětlivé účinky, které v případě již vzniklého zánětu ho pomohou snížit a udržovat cévy v té nejlepší formě.

Protizánětlivé účinky cibule se často využívají i při nachlazení a kašli. Proto doporučujeme tuto nenápadnou zeleninu z čeledi lilkovitých zapojit do jídelníčku (ideálně v syrovém stavu), jako inspiraci vám můžeme doporučit recept na zelný salát s ředkvičkami, rajčaty, uzeným tofu a vlašskými ořechy.

2) Česnek

Česnek má přezdívku přírodní antibiotikum, a proto se není čemu divit, že je na seznamu doporučovaných potravin pro zdravé cévy. Česnek totiž obsahuje organickou sloučeninu síry nazývanou alicin. Tato organická sloučenina alicin má antibakteriální, antibiotické i protiplísňové účinky a je strůjcem štiplavé chuti česneku. Je prokázáno, že alicin v česneku dokáže zvýšit prokrvení tkání a snížit krevní tlak uvolněním cév.

Připravte si česnekovou tinkturu a užívejte ji jako prevenci proti kornatění cév.

Co budete potřebovat?

  • 400 g česneku
  • 350 ml 40 % – 80 % alkoholu – líh, nebo můžete použít i vodku

Postup:

  • 400 g česneku oloupejte a na struhadle nastrouhejte.
  • Zalijte alkoholem, nalijte směs do tmavé nádoby a pevně ji uzavřete.
  • Nechte takto uzavřené 10 – 14 dnů na místě o teplotě cca 20 stupňů. Každý den je nutné směs protřepat.
  • Po 10 dnech přeceďte a užívejte po kapkách.

Tato tinktura by se měla užívat před jídlem, po kapkách přidaná do mléka. Začít byste měli jednou kapkou před prvním jídlem, pak navýšit na dvě kapky atd. Maximálně však dávkujte vždy před jídlem 25 kapek do mléka.

Zdroj: Freepik.com

3) Olivový olej

Olivový olej je v ČR běžně k dostání, ale zatím v českých domácnostech není tolik používaný jako např. slunečnicový olej. Proč bychom měli v obchodě sáhnout spíše po olivovém než slunečnicovém oleji? Odpověď je jednoduchá. Olivový olej totiž obsahuje antioxidant oleocanthal, který má protizánětlivé účinky, a nejen to. V článku, „V čem tkví zázračná síla olivového oleje“ najdete všechny jeho zdravotní benefity.

Vyzkoušejte recept na řecký salát, kde olivový olej samozřejmě nesmí chybět a ochutnejte typicky řeckou specialitu.

4) Listová zelenina

Z listové zeleniny můžeme doporučit špenát, na který už Pepek námořník nedal dopustit. Špenát obsahuje dusičnany. Ty se v těle přetvoří na oxid dusnatý, který pak působí jako vazodilatátor – tudíž rozšiřuje cévy a stimuluje krevní oběh.  Připravte si zelené smoothie se špenátem, kiwi, okurkou, limetkou a mandlemi a vyzkoušejte sílu špenátu.

5) Červená řepa

Červená řepa je zelenina nabitá dusičnany stejně jako špenát. Obsahuje také látku betanin, která má vliv na zpevnění cév, a další vitamíny a minerály, které jsou pro správné fungování našeho organismu nezbytné. Právem se jedná o superpotravinu, která je běžně dostupná, levná a často opomíjená. Vyzkoušejte rychlou a navíc výbornou pomazánku z červené řepy a dopřejte si nálož vitamínů a minerálů.

Dále se doporučuje nastavit zdravý životní styl. Nekouřit, pravidelně cvičit, pomáhají také humátové koupele a koupelové soli.  A v neposlední řadě také zapojit zdravou stravu a hýčkat své tělo nejen na povrchu, ale i uvnitř.

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama