Minerály a vitamíny, kterým byste měli věnovat pozornost, pokud jste vegan

Trend veganství se v posledních letech těší stále větší oblibě a podléhá mu čím dál více lidí. Ačkoli s sebou veganská strava jistě přináší řadu výhod, co se týče minerálů a vitamínů, je potřeba mít se na pozoru. Kdo se totiž stravuje vegansky, může mít problém s doplňováním a přijímáním určitých vitamínů a minerálů – a na to je dobré dát si pozor.

Jaké vitamíny a minerály byste si měli pohlídat, pokud se stravujete vegansky?

Vitamíny a minerály, kterých můžete mít nedostatek

Vegani mohou mít problém s přijímáním určitých minerálů a vitamínů skrze potraviny, které konzumují. Pakliže se je nedaří doplnit přírodně ze stravy, je potřeba zamyslet se nad užíváním různých doplňků.

Minerály a vitamíny, které potřebujete:

  • vitamín D
  • vitamín B12
  • zinek
  • selen
  • jod
  • vápník

Vitamín D

S nedostatkem vitamínu D se nepotýkají pouze vegani – nízkou hladinu tohoto důležitého vitamínu mají i „všežravci“. Tak či onak je potřeba tzv. sluneční vitamín doplňovat a zajistit, že tělo nebude pociťovat jeho nedostatek.

Vitamín D čerpáme ze sluníčka. Pokud je ale sluníčka málo (což je problém především v zimě), pak je potřeba doplnit ho buď ze stravy, nebo s pomocí doplňků stravy.

Vitamín B12

Vegani nejčastěji trpí nedostatkem vitamínu B12 a to je špatně. Možná to nevíte, ale vitamín B12 je klíčový pro nervový systém, podílí se na tvorbě červených krvinek a je nepostradatelný pro správnou funkci metabolismu.

Nedostatek vitamínu B12 může mít za následek například onemocnění kostí, problémy se srdcem, chudokrevnost nebo poruchy nervového systému.

Zinek

Zinek je minerál, který naše tělo potřebuje pro správnou funkci imunitního systému. Pokud v těle zinek chybí, může to vést k jeho oslabené funkci a tím pádem vyšší náchylnosti těla na negativní vlivy bakterií a virů.

Dospělý člověk by měl denně přijmout cca 8-11 mg zinku denně.

Selen

Ačkoli tohoto minerálu každý z nás (bez ohledu na to, jestli jsme vegani nebo ne) pouze v malých dávkách, nicméně to nic nemění na tom, že mnoha lidem chybí i v této malé míře. A jak už asi tušíte, není to dobře.

Selen působí antioxidačně a je v těle důležitý jako prevence proti poškozování buněk vlivem nějaké infekce. Zároveň se jedná o klíčový minerál, pokud jde o plodnost. Zásluhy mu můžeme přičíst i ve funkci štítné žlázy.

Jod

Jod je velice důležitý minerál pro správné fungování štítné žlázy, ta je zase důležitá právě proto, že se podílí na kontrole metabolismu. Pokud je v těle nedostatek jodu, může to mít negativní dopad na jeho funkci.

Kromě doplňků stravy můžete jod přijímat z mořských řas.

Vápník

Jako poslední se zmíníme o vápníku. Ten je známý tím, že je naprosto nezbytný pro zdravé kosti a zuby, nepostradatelný je i při funkci svalů, zdraví srdce nebo přenosech nervových vzruchů.

Vegani potřebují méně vápníku nežli všežravci, přesto by měli přijímat cca 520 mg vápníku denně.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku