Makroživiny a jejich úloha v jídelníčku

Nastavit si opravdu ideální jídelníček může v určitých případech trvat celé měsíce. Každý z nás je totiž jiný a stejně tak nám mohou škodit anebo prospívat naprosto odlišné poměry stravování a životosprávy. Co je pro nás všechny ale stejné a naprosto podstatné? Jsou to makroživiny, bez kterých se zkrátka neobejdeme.

Velice jednoduše si je můžeme rozdělit do tří kategorií: bílkovin, tuků a sacharidů. Občas se setkáme se čtvrtou, za níž se považuje vláknina. Ta je ale druhem sacharidu. Jak jsou tyto makroživiny pro tělo podstatné a co nám přinášejí? Na to se společně podíváme v následujících řádcích.

Bílkoviny

Bílkoviny si velice jednoduše můžeme představit jako základní stavební kámen lidského organismu. Bez jejich přítomnosti totiž nedokážeme kvalitně štěpit celou řadu látek v zažívání.

Mnohem podstatněji ovšem figurují při výstavbě a regeneraci svalových tkání, kloubů a šlach. Bez jejich přítomnosti zkrátka nejsme schopní regenerovat poškozené tělo a už vůbec pak nezvládneme dokonce stavět a rozvíjet novou svalovou hmotu.

Poměr bílkovin by měl tvořit přibližně 30 % denního příjmu stravy. Opět je to odlišné, protože si s nimi u někoho zažívání poradí snadno a jiní se mohou cítit nafouknutí a neustále nacpaní. To je většinou projev příliš velkého množství bílkovin v lidském organismu. Najdeme je hojně v mase, různých druzích mléčných výrobků a zelené zelenině.

Tuky

Tuk je všeobecně považovaný za nezdravý. Ovšem není to tak lehké. Tuky jsou nejen zdravé, ale pro tělo také naprosto nepostradatelné jako zdroj energie. Ve všech ohledech záleží na tom, jaký tuk přijímáte. Tuky nelze házet do jednoho pytle a chce se mít na pozoru, o jaký tuk zrovna jde.

Tuky můžeme jednoduše rozdělit jako rostlinné a živočišné. Či jako nasycené, nenasycené a trans-mastné kyseliny. Živočišné tuky jsou pro nás přitom to nejlepší.

Nejen, že bez jejich přítomnosti nejsme schopni trávit celou řadu mikroživin, ale rovněž fungují jako velice efektivní zásoba energie. Oproti sacharidům totiž tuky uchovávají mnohem větší energetickou hodnotu a jejich spalování je delší.

Sacharidy

Sacharidy jsou poslední složkou, která má tvořit přibližně 50–60 % denního příjmu živin. Pro tělo mají zásadní význam především jako zásoby rychle zpracovávané energie. Ve speciálních případech jsou některé druhy sacharidů nazývané jako vláknina a aktivně podporují činnost trávicího traktu.

Dělení sacharidů je na rychlé a pomalé. Rychlé jsou například všechny druhy cukru jako fruktóza z ovoce anebo známý bílý rafinovaný cukr.

Ty pomalé jsou pak uchovávané v surovinách, jako jsou brambory, rýže, těstoviny a obiloviny a mnohé další. Pomalé sacharidy jsou pro tělo mnohem zdravější, protože nezvyšují produkci hormonu inzulinu.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku