Energyfood. Gaja essence a Buddha essence. Reklama

Kofein a jeho zdravé dávkování – účinky i důsledky nadměrné konzumace

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Kofein je alkaloid obsažený v kávě, čaji, maté a řadě jiných potravin. Jedná se o xantinový stimulant, který působí na centrální nervový systém a podporuje bdělost, zvýšenou pozornost a psychomotorické funkce. Současně má kofein i diuretický efekt, tudíž zvyšuje vylučování moči, což vede ke ztrátě tekutin a solí z organismu. Díky těmto účinkům se kofein stal nepostradatelnou složkou mnoha lidí především pro zlepšení výkonu a produktivity. Příjem kofeinu však musí být regulován, aby nedošlo k negativním zdravotním dopadům.

Kofein jako stimulant

Kofein jako stimulant aneb jak působí kofein na náš nervový systém a jaké jsou důsledky jeho nadměrné konzumace.

Vliv na nervovou soustavu

Kofein blokuje adenosinové receptory, čímž dochází k uvolnění aktivace neuronů akčního potenciálu.

  • Zvýšená aktivita neuronů se projevuje zlepšením bdělosti, pozornosti a nálady.

Jaké jsou účinky na koncentraci, pozornost a výkonnost

Kofein zlepšuje kontrolu pozornosti, rozšiřuje zorné pole a snižuje únavu. V důsledku toho se zvyšuje produktivita práce, schopnost řešit problémy a pracovní paměť.

  • Kofein podávaný v dávkách 80-200 mg zlepšuje psychomotorické funkce, fyzickou výkonnost a spokojenost.

Důsledky nadměrné konzumace kofeinu

  • Insomnie, nervozita, třes, zvýšené bušení srdce a krevní tlak.
  • Gastrointestinální potíže jako nevolnost, zvracení či průjem.
  • Závislost na kofeinu a abstinenční příznaky po vysazení.
  • V těhotenství může ovlivnit vývoj plodu.
  • Snižuje absorpci železa a jiných minerálních látek.
  • Provokuje úzkostné a paranoidní symptomy u slabě stabilizovaných osob.

Tip: Milujete ranní kávu a začátek dne si bez ní neumíte představit? Nahraďte kofeinovou kávu za Qi Coffee a poznejte sílu přírodních látek, které vás udrží bdělé dlouhé hodiny.

Kofein jako diuretikum

Je obecně známo, že kofein podporuje vylučování vody a solí močí. Každý milovník kávy ví, o čem je řeč. Návštěva toalety je tedy při častém pití kofeinové kávy nevyhnutelná. Jaké jsou tedy účinky kofeinu na ledviny a s tím související močení a dehydrataci?

Vliv na ledviny

  • Kofein stimuluje funkci ledvin a zvyšuje filtraci krve.
  • Zvyšuje se aktivita arteriol v kůře ledvin, což způsobuje vazodilataci a zvýšený průtok krve ledvinami.

Vliv na vylučování moči a dehydrataci

  • Zvýšení filtrace krve v ledvinách se projevuje zvýšeným vylučováním vody a solí močí.
  • Čím vyšší dávka kofeinu, tím více vody je vyloučeno močí.
  • Díky močopudnému efektu kofeinu dochází ke snížení objemu tělních tekutin a dehydrataci.

Důsledky nadměrné konzumace kofeinu

  • Dehydratace, žízeň, sucho v ústech, zácpy.
  • Bolesti hlavy (migréna) v důsledku sníženého krevního tlaku.
  • Poruchy spánku z důvodu dehydratace.
  • Zvýšení krevního tlaku.
  • Ukončení těhotenství – negativní vliv na plod (vysoké dávky kofeinu v těhotenství).
  • Osteoporóza a zvýšená mineralizace kostí – vylučováním vápníku močí.
Zdroj: Freepik.com

Další účinky kofeinu

A nesmíme zapomínat ani na další účinky kofeinu, jako je hubnutí, kardiovaskulární systém či spánek.

Vliv na metabolismus a hubnutí

  • Kofein mírně zvyšuje bazální metabolismus a počet kalorií spálených během aktivity.
  • V menších dávkách může kofein podporovat ztrátu tělesného tuku.
  • Není však účinný pro redukci tělesné hmotnosti a jeho účinek na hubnutí je sporný.

Vliv na kardiovaskulární systém

  • Kofein způsobuje dočasné zvýšení frekvence srdečního rytmu, tlaku krve a přenosu krevních elementů tkáním.
  • Vyšší konzumace kofeinu může způsobovat poruchy srdečního rytmu.
  • Kofein je kontraindikován u srdečního onemocnění, hypertenze a cukrovky.

Vliv na trávení a střevní mikrobiom

  • Má mírné protizánětlivé účinky a může snížit riziko některých onemocnění.
  • Nadměrný příjem kofeinu zhoršuje trávení, způsobuje nevolnost a průjem.
  • Střevní mikrobiom je ovlivněn konzumací kofeinu, je však otázkou dlouhodobého vlivu.

Vliv kofeinu na spánek a spánkové poruchy

  • Působí psychostimulačně a během dne zlepšuje bdělost, ale v noci způsobuje nespavost.
  • V nadměrném množství či v blízkosti večerního spánku ztěžuje usnutí a snižuje jeho kvalitu.
  • Chronická nespavost způsobená kofeinem má vážné zdravotní důsledky.

Zhodnocení účinků kofeinu na lidský organismus

Kofein v malých dávkách má pozitivní psychoaktivní účinky – zlepšuje náladu, zvýšenou pozornost, koncentraci a výkon. Stimulace ledvin však vede ke ztrátám tekutin a močopudné účinky mohou způsobovat dehydrataci. Kofein ovlivňuje metabolismus, srdeční činnost, krevní tlak, hormonální rovnováhu a spánek. Negativní dopady proto hrozí zejména při pravidelném užívání vysokých dávek.

Doporučení pro konzumaci kofeinu v rámci zdravého životního stylu

  • Užívejte kofein v míře a nepřekračujte doporučenou denní hladinu 400 mg (asi 4 šálky kávy).
  • Omezujte kofein večer, aby nedošlo k narušení spánku.
  • Dodržujte správnou hydrataci, protože kofein zvyšuje vylučování tekutin.
  • Zvažte individuální tolerance – pro někoho je přijatelná nižší dávka, pro jiného vyšší.
  • Zamezte kofeinu u dětí, těhotných a osob se zdravotními problémy.
  • Nepoužívejte doplňky stravy s obsahem kofeinu.
  • Kofeinu se raději vyhněte, pokud trpíte nespavostí, úzkostí, vysokým krevním tlakem, srdečními problémy, osteoporózou nebo žaludečními vředy.

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama