Energyfood. Gaja essence a Buddha essence. Reklama

Když tělo volá o pomoc aneb jak si udržet acidobazickou rovnováhu

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Každý z nás občas zažívá nevolnost, únavu nebo bolesti hlavy či svalů. Co když za tím však nestojí viróza, ale chronické překyselení organismu? Tělo totiž potřebuje udržovat acidobazickou rovnováhu.

Co to je acidobazická rovnováha

Acidobazická rovnováha je velmi jednoduše řečeno rovnováha mezi zásaditými a kyselými látkami v těle. Pokud v organismu dlouhodobě převažují kyseliny, může to vést k vážným potížím. Proto je dobré sledovat varovné příznaky.

Příznaky překyselení

Mezi příznaky překyselení organismu patří: podrážděnost, nespavost, svalové křeče, vyrážky nebo akné. Pokud narůstají, může se dostavit i útlum, bolesti kloubů či zhoršení imunity. V krajním případě ohrožuje dlouhodobě překyselený organismus i funkci ledvin, srdce či kostí. Právě zásaditost nám může pomoci tělu vrátit vyváženost. Obsažené minerály neutralizují přílišné kyseliny a alkalizují prostředí.

Klíčové je udržet vyváženou acidobazickou rovnováhu

Pro zásaditost neboli alkalinitu potravin je měřítkem pH, což je logaritmická stupnice určující kyselost či zásaditost.

  • Čím je nižší hodnota pH, tím je potravina kyselejší.
  • Potraviny s pH nad 7 jsou naopak zásadité.

Klíčové je udržet vyváženou acidobazickou rovnováhu, která se pohybuje v rozmezí pH 7,35 – 7,45. Převaha kyselých látek může vést k jejímu narušení a vzniku acidózy. Zásadité potraviny napomáhají tuto rovnováhu udržet.

Zásadité potraviny

Mezi zásadité potraviny patří:

  • ovoce: banány, avokádo, citrusy, zelenina jako ředkev, červená řepa, brokolice
  • mléčné výrobky
  • ořechy
Zdroj: Freepik.com

Díky vysokému obsahu minerálů pomáhají tyto potraviny neutralizovat kyseliny a udržovat optimální pH tělesných tekutin. Dále podporují trávení díky svým alkalizujícím účinkům, neutralizují žaludeční kyselinu a urychlují průchod potravy trávicím traktem. Díky vysokému obsahu antioxidantů zpomalují procesy stárnutí buněk a tkání.

Ideální poměr zásaditých a kyselých potravin

Pro udržení acidobazické rovnováhy by měl být poměr zásaditých a kyselých potravin přibližně 2:1. Toho lze snadno dosáhnout zařazením zeleniny a ovoce do jídelníčku.

  • Obohatit lze snídaně o banány, granolu nebo jogurt.
  • Mezi jednoduché tipy patří přidat na talíř ředkev, rajčata či brokolici k masu.
  • Do salátu lze přimíchat citrusy nebo sušené ovoce.
  • Velkou dávku zásaditosti poskytne smoothie s banány, šťávou ze zeleniny či avokádem.

Do polévek využijte listovou zeleninu.

Příklady zdravých receptů:

  • rýže s hráškem a řepou
  • quesadilla s využitím zeleniny
  • ovocný koláč se šťávou z citrusů
  • vyvážené zeleninové smoothie

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama