Jsou mikroživiny a vitamíny opravdu tak důležité?

Jakmile se většina lidí ponoří hlouběji do stravovacích návyků, diet a dalších úprav svého životního stylu, tak velice rychle začnou objevovat základní prvky, jako jsou makroživiny. Pravidelně si ve stravě kontrolují příjmy bílkovin, sacharidů a tuků, dodržují při tom všem kalorický deficit, ale změny ve váze jsou v nedohlednu.

Čím to může být? Důvodů mohou být celé řady, ale jedním z těch nejčastějších jsou chybějící mikroživiny v těle. Pojďme se tedy společně podívat, co jsou makroživiny vlastně zač a proč jsou pro naše tělo (zejména při snaze zhubnout) tak důležité.

Co to jsou mikroživiny?

Základní makroživiny jsme si popsali výše a přehled mezi nimi není nijak složitý. V případě mikroživin je to ale naprostý opak. Jsou jich desítky, možná dokonce i stovky a každá z nich má svoje specifické vlastnosti, kterými může tělu prospět či naopak uškodit.

Ve zkratce se dá říci, že makroživiny jsou veškeré části stravy známé jako vitamíny a stopové prvky. Jsou velice specifické nejen dopady na organismus, ale také tím odkud jsou přijímány. Více než jednu třetinu mikroživin totiž bez suplementace nelze po celý rok získat.

Například vitamín B je součástí opravdu čerstvého ovoce, které v zimním období u nás nenajdeme. Proto máme jeho přirozený příjem pouze v letním období. Stejně tak nám tento vitamín může posloužit jako typický příklad v tom ohledu, že se řadí mezi vitamíny, které není lidské tělo schopno samostatně produkovat.

Jaké množství makroživin je ideální?

Množství mikroživin je otázka, která nemá jednoznačnou odpověď. Záleží pochopitelně na váze, pohlaví i věku. U žen dokonce i na části menstruačního cyklu a takhle bychom mohli pokračovat do nekonečna.

Naštěstí tu ale máme fakt, že se naprostá většina mikroživin váže na vodu. Proto se nemusíme bát v určitých ohledech přijímat větší počet vitamínů a stopových prvků, protože hypervitaminóze organismus předejte vylučováním v moči.

Kde najdeme makroživiny?

Odkud makroživiny sehnat? Ve své podstatně jde o jednoduchou záležitost. Odpovědí je pestrá strava. Pokud budeme pravidelně zapojovat do své stravy různé druhy příloh, masa a s tím pochopitelně i různé druhy ovoce a zeleniny, tak přijmeme takové množství mikroživin, které na běžné funkce těla stačí.

V mimosezonním období anebo při vysoké sportovní zátěži se pak doporučuje používat vitamínová suplementace. Proto se stačí zamyslet na rozmanité skladbě jídelníčku.

Především pro závodní sportovce platí fakt, že se v potu vylučuje mnohem více mikroživin, než jsme schopni do těla přirozenou stravou vpravit. Právě proto je doporučeno užívat vitamínové suplementy a spektra, která napomohou i vytěžovaným profesionálům udržet veškeré podstatné živiny v těle.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku