Mladá paní - lifestyle magazínReklama

Jak si udržet dobrou náladu a přirozeně zvýšit hladinu serotoninu v těle

jak zvýšit serotonin v těle a udržet si dobrou náladu
Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Každý z nás občas vstane, jak se říká „levou nohou“ a ať se děje cokoliv, jako bychom měli na očích černé brýle. V čem vězí tajemství dobré nálady a jak si ji udržet? V článku si povíme, co je to serotonin, jaký vliv má na naši náladu a jakým způsobem si udržovat jeho hladinu v mozku v optimálním množství.

Co je to serotonin

Serotonin je látka, která přenáší informace mezi neuronovými buňkami a souvisí s tím, jak se cítíme. Serotoninu se také říká „hormon štěstí“, způsobuje pocit lepší nálady a náš pohled na život je mnohem pozitivnější. Nedostatek serotoninu naopak způsobuje, že se necítíme dobře. Přepadají nás stavy úzkosti, pocity smutku až deprese. Proto je dobré vědět, jak si ho přirozeným způsobem zvýšit.

Serotonin se může zvýšit i pomocí léků či nelegálních drog. Tuto cestu nedoporučujeme. Vysoká hladina serotoninu může vyvolat život ohrožující stavy a nastat může právě po aplikaci léku či předávkování. Takový stav se nazývá serotoninový syndrom a projevuje se nadměrným pocením, zvýšenou srdeční frekvencí, stavy úzkosti a třesem. Nastat může také stav bezvědomí.

Serotonin v těle lze udržovat i přirozenou a přírodní formou. Stačí upravit jídelníček a změnit nevhodné návyky. Pojďme se podívat detailněji na přírodní zdroje serotoninu.

Potraviny obsahující tryptofan – aminokyselina dobré nálady

V první řadě je důležité říct, že serotonin je odvozen od aminokyseliny tryptofan, která se nachází v některých potravinách, které je vhodné při nedostatku dobré nálady zařadit do jídelníčku. Které to jsou?

  • Ryby
  • Drůbež a libové maso
  • Ovesné vločky
  • Luštěniny
  • Semínka dýňová, slunečnicová, sezamová, lněná či konopná
  • Ořechy – mandle, kešu
  • Sója
  • Vejce
  • Špenát
  • Banány

Vidíte, že se jedná o běžně dostupné potraviny, proto není nic jednoduššího, než si je nakoupit a pravidelně konzumovat. Rozhodně váš den bude veselejší.

Zdroj: Unsplash.com

Dostatečný příjem zdravých tuků

Pokud držíte dietu a místo pocitů štěstí z ubývajících kil vás přepadají pocity nespokojenosti, pak za to může nedostatek tuků v těle. Proto se jim rozhodně nevyhýbejte a snažte se je pravidelně doplňovat. Mezi organické oleje, které můžeme doporučit, patří například olivový olej, kokosový olej nebo olej z lněného semene, ale i máslo je dobrá volba.

Dostatek spánku je klíčem k úspěšnému dni

Dostatek kvalitního spánku je klíčový pro váš následující den a dobrou náladu. Určitě znáte situace, kdy spíte jen pár hodin denně a druhý den máte pocit, že je vše špatně. Každý dospělý člověk by měl strávit spánkem minimálně 7-8 hodin. V té době se v těle vytváří látka zvaná melatonin. Ten se tvoří pouze v noci a dá se říct, že je to noční verze serotoninu. Podpořit tvoření melatoninu můžete také doplňky stravy obsahujícími vápník nebo hořčík.

Zdroj vitamínu D a serotoninu je slunce

Slunce je obrovským přírodním zdrojem serotoninu. V podstatě pokaždé, když vyjdete na slunce, dáváte tím svému tělu zelenou pro jeho tvorbu. Stačí si vzít knihu a číst si na zahradě nebo vyrazit na piknik s dětmi do přírody či k bazénu. Sportujte a hýbejte se na sluníčku a špatná nálada rozhodně bude ta tam.

Doplňujte vitamín B

A v neposlední řadě se zaměřte na dostatek vitamínu B ve všech jeho formách. Vzhledem k tomu, že vitamín B je velmi rozsáhlé téma, věnovali jsme mu samostatný článek „Znáte všechny vitamíny skupiny B? A víte, kde je najdete?“, ve kterém zjistíte od A-Z vše o vitamínu B a v jakých potravinách je obsažen nejvíce.

Udržujte se v dobré náladě přirozenou cestou bez využívání léků a chemie, která vás může zdravotně poškodit a vyzkoušejte tyto jednoduché, ale účinné rady pro váš lepší den.

Zdroje:

https://www.wikiskripta.eu/w/Serotonin

https://www.wikiskripta.eu/w/Tryptofan

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Relaxin

Reklama

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Více informací: Podrobnosti o cookies.