Energyfood. Gaja essence a Buddha essence. Reklama

Jak na zdravé grilování a co si připravit

jak na zdravé grilování
Zdroj: Unsplash.com

Probiosan Inovum

Reklama

Letní dlouhé a teplé večery přímo vybízí k tomu zapálit oheň a u grilování trávit čas se svými nejbližšími. Proto je důležité vědět, jak na zdravé grilování a předejít tak různým komplikacím a případným onemocněním. Chraňte své zdraví i zdraví vašich nejbližších a zjistěte, jak zdravě grilovat, proč marinovat maso a bez jakých pomůcek na grilování se neobejdete.

Čemu se při grilování vyhnout

Při grilování je nejrizikovější úprava a propichování masa při grilování. Při hoření odkapávajícího tuku z masa se začnou tvořit karcinogenní látky a dochází k následné kontaminaci pokrmu. Jestliže máte rádi tučné druhy masa, jako je například krkovička, bůček atd., pak zvolte takové pomůcky pro grilování, které omezí odkapávání tuku z masa do ohně, a díky tomu i vznik karcinogenních látek.

Doporučujeme volit spíše zdravější varianty masa, jako je kuřecí nebo jakékoliv libové hovězí a výborné jsou také ryby na ohni nebo grilovaná zelenina.

Gril a jeho vybavení

Výběr grilů a pomůcek je skutečně široký. Ať už zvolíte litinový či plechový, nezapomeňte se zaměřit kromě funkčnosti a ceny grilu také na další vybavení grilu. Například na odnímatelné rošty, ochranu grilu před větrem, manipulovatelnost s grilem (kolečka) a náročnost na údržbu.

Pokud grilujete klasicky na ohništi, doporučujeme dvojité grilovací mřížky. Ty jsou ideální pro jakékoliv grilování masa i ryb a manipulace je jednodušší a bez zbytečného propichování masa a hoření odkapávajícího tuku.

Pomůcky pro zdravé grilování

Při grilování rozhodně nepoužívejte vidličky, aby tak nedocházelo k již zmíněnému propichování masa a vytékání tuku do ohně. Výběr pomůcek v obchodech pro zdravé grilování je opravdu široký, na co se zaměřit?

  • Grilovací nářadí – kleště na obracení masa a manipulaci (díky kleštím nedojde k propíchnutí masa a zamezí se tak zbytečnému tvoření karcinogenních látek)
  • Špízy, které v této době najdete i v bambusovém podání. Špízy jsou ideální pro grilování vzhledem k tomu, že manipulace masa je díky nim zajištěna bez jakéhokoliv dalšího zásahu do masa
  • Kartáč na čištění grilu – po každém grilování je vždy nutné gril vyčistit a odstranit z něj připálené kousky a mastné nánosy
  • Kvalitní dřevěné uhlí
  • Podložka na grilování – především tučného masa, pro zamezení odkapávání tuku do ohně

Při grilování dávejte pozor, aby „maso nehořelo“, tedy plamen ohně se ho nedotýkal. Po ukončení grilovačky nechte gril vychladnout a odstraňte z něj připálené kousky a tuk vhodnými čisticími a ekologickými přípravky na gril.

Zdroj: Unsplash.com

Výběr a příprava masa na gril a jeho zpracování

Maso by mělo být především libové. Přebytečný tuk a kůži je potřeba z masa odřezat. Pokud chcete grilovat opravdu zdravě a nečekat zbytečně dlouho, než se hovězí či vepřové maso propeče, doporučujeme jakýkoliv druh ryb. Ať už zvolíte pstruha, okouna nebo kapra, zbavíte se okrajování tuku z masa a s využitím grilovací mřížky máte za chvilku skvělou a zdravou večeři.

Marináda na grilování pro šťavnatou chuť

V případě, že ryby nejsou podle vaší chuti a na grilu byste raději viděli vepřové, hovězí, skopové či kuřecí maso, pak nezapomeňte na marinádu. Tu si snadno vytvoříte doma z běžně dostupných ingrediencí. Maso je díky marinádě šťavnatější a chutnější.

  • Nejčastěji se pro marinádu využívá citronová šťáva, vinný ocet v kombinaci s olejem a bylinkami či kořením. Díky kyselému prostředí maso měkne a jeho výsledná chuť je pak více šťavnatá.
  • Marinádu si doma připravte dle vlastní chuti. Jako základ použijte již zmíněné kyselé ingredience, olej a přidat můžete i další bylinky a koření podle vlastní chuti.
  • Naložte maso před grilováním na 24 hodin a nechte v lednici odležet přes noc.
  • Před samotným grilováním marinádu nezapomeňte z masa otřít a v průběhu grilování již nepolévejte ani nenatírejte.

Grilování je především společenská záležitost, při které se chceme uvolnit od povinností a každodenního stresu. I to má také velký přínos pro naše duševní zdraví. V případě dodržení doporučených kroků a omezení vzniku zdraví nebezpečných látek, nás občasné grilování nemůže rozhodně nikterak vážně ohrozit.

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama