Mladá paní - lifestyle magazínReklama

Jak dlouhé by mělo být správné kardio cvičení?

kardio cvičení

Probiosan Inovum

Reklama

Kardio cvičení je druh cvičení, které si nenašlo příliš velkou oblibu mezi rekreačními sportovci. Je plné spousty potu a spousty dýchání, většinou je právě tím nesnášeným doplňkem při cestě za svojí vysněnou postavou.

Kardio cvičení je ale zajímavou a nezbytnou součástí kvalitního tréninku a má své zákonitosti, kterých bychom se měli držet. Dnes se podíváme na to, jak dlouhé kardio může být.

Trénink o nízké tepové frekvenci

Pokud se pohybujeme v nízkých číslech ohledně maximální tepové frekvence, tak se nám otevírají brány k delšímu a příjemnějšímu tréninku. Kardio trénink postavený na nízké frekvenci většinou uvádíme jako takzvaný vytrvalostní.

Typickým zástupcem takového tréninku může být například jízda na kole, či běh. U všech těchto aktivit platí pro nízkou frekvenci jednoduché pravidlo. Nemusíme mít žádné sportovní hodinky ani sportovní testery na rukou.

Pokud jsme schopni dýchat plynule a bez „funění“ s tím, že si dokážeme například broukat písničku, či povídat s kamarádem na tréninku, tak se pohybujeme právě v nízké tepové frekvenci. Délka tréninku na této úrovni může mít délku v rámci desítek minut, a dokonce i celých hodin. Záleží na všech okolnostech tréninku, a především na kondici sportovce.

Tip: vyzkoušejte cviky na ruce s činkami i bez nich

Střední tepová frekvence

Pro tréninky ve střední tepové frekvenci se stále bavíme o příkladech z předchozích frekvencí. Jedná se tedy o vytrvalostní běhy, cyklistiku anebo například plavání. Zpravidla se jedná o naprosto stejnou aktivitu, která je v určitém způsobu vykonávána ve větší frekvenci či rytmu.

Například rychlejší jízda na kole, ostřejší klus a další. Dýchání je u střední tepové frekvence už složitější, ale stále je potřeba držet plynulé a hluboké dýchání. Tentokrát už rozhodně bez povídání a se soustředěním na dobrý dechový rytmus. Cvičení v této frekvenci netrénovaní jedinci vydrží maximálně desítky minut.

Vysoká a střídavá frekvence

Jakmile se přesuneme k vysoké tepové frekvenci, tak se musí výrazně zkrátit časový úsek, během kterého nějakým způsobem cvik vykonáváme. Typickými příklady mohou být například výběhy kopců a sprinty na dráze.

Pokud má takový trénink přinést jakýkoliv výsledek ve zvýšení síly či kondice, tak je nezbytné po krátké zátěži, která má trvat maximálně v rámci minut navrátit tepovou frekvenci zpět do klidné hladiny a teprve poté pokračovat dál.

Střídavá frekvence u tréninků je pak specifickou záležitostí, kterou většinou preferují již trénování sportovci jako cestu k lepší kondici. Běžci ji například dokonale znají jako takzvaný fartlek.

V jeho průběhu se běžec snaží zvýšit rychlost a tempo na vysokou na tak dlouhou dobu, na kterou je toho schopen. Poté přichází krátké období, kdy nezastaví, ale jen zlehka kluše, dokud se tepová frekvence a dech neuklidní. Pak přichází další kolo.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Relaxin

Reklama

Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejsnadnější použití našeho webu. Více informací: Podrobnosti o cookies.