Jak často během dne jíst aneb kolik jídel denně je tak akorát?

Co se počtu jídel za den týče, názory se hodně liší. Zatímco někdo se drží přesvědčení, že nejlepší je jíst alespoň 5-6x za den, jiný je naopak toho názoru, že mnohem lepší jsou 3 velká jídla během dne. Možná i vy tuhle otázku řešíte a nevíte, na stranu kterého tábora se máte postavit. Kolem ideálního počtu jídel během dne navíc koluje celá řada mýtů, kterým ale mnoho lidí naivně věří.

Co je tedy pravda? A jak často během dne jíst, aby to bylo tak akorát?

Vždy záleží na kaloriích

Ať už se snažíte zhubnout, udržet si svou stávající váhu, nebo prostě jen žijete zdravě a chcete ke svému tělu a stravě, kterou mu dopřáváte, přistupovat s rozumem, pak určitě víte, že člověk by měl během dne sníst určité množství kalorií.

Každý z nás má určitou hodnotu BMR neboli hodnotu bazálního metabolismu, kterou tělo spotřebuje jen proto, aby mohlo fungovat. Pod tuto hodnotu se nikdy nesmíte dostat, ohrozili byste tím své zdraví!

K hodnotě BMR se dále připočítává aktivita, která se liší člověk od člověka: kdo sportuje má tuto hodnotu logicky vyšší nežli ten, kdo se na sport dívá jen v televizi. Vypočítáte si denní příjem, což je takové množství kalorií, při kterém nebudete ani hubnout, ani přibývat na váze.

Kdo bude chtít váhu redukovat, odečte od této hodnoty 15 %, kdo naopak bude chtít hmotnost nabírat, připočte k této hodnotě 10 %. Tím získá údaj o množství kalorií, které by měl během dne sníst.

5-6 porcí menších jídel nebo 3 velká?

Teď se konečně dostáváme k tomu, co vás zajímá ze všeho nejvíce a co je vlastně i středobodem dnešního článku: je lepší jíst 5-6 jídel denně, nebo se najíst pouze 3x, ale zato vydatně? Možná se budeme opakovat, ale opět řekneme to, co již bylo zmíněno výše: vždy záleží na kaloriích.

Je tedy úplně jedno, jestli si svůj příjem rozložíte mezi 5-6 menších jídel během celého dne (snídani, svačinu, oběd, svačinu, večeři a případně druhou večeři), nebo jestli si jídla v závislosti na přijatých kaloriích rozvrhnete tak, aby vám stačila pouze 3 hlavní jídla (snídani, oběd a večeři). Každý ať si to udělá po svém.

Malé porce častěji během dne udrží hladinu cukru v rovnováze: omyl!

Někteří lidé jedí častěji během dne z toho přesvědčení, že častější a menší porce udrží optimální hladinu cukru v krvi. Není to ale tak úplně pravda a rozhodně to neznamená, že by lidem, kteří se stravují jen třemi hlavními jídly za den, lítal cukr nahoru a dolů jako na horské dráze.

Naopak díky studiím vyšlo najevo, že právě ti, kteří vsadili pouze na tři jídla denně, měli v průměru nižší hladinu cukru v krvi – jasně, stále mohou mýt větší výkyvy, to ano, ale z celkového hlediska je jejich hladina cukru nižší nežli u lidí, kteří se stravují 5-6x během dne.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku