Energyfood. Gaja essence a Buddha essence. Reklama

Inulin vám osladí život a vyváží váš střevní mikrobiom

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Inulin je známým polysacharidem. Často se o této látce mluví jako o rozpustné vláknině (nebo ještě lépe – jako o přírodním prebiotiku). Co všechno bílý prášek získávaný nejčastěji z kořene čekanky umí a proč ho mít doma?

Co je to inulin?

Inulin je druh rozpustné vlákniny, která patří do skupiny polysacharidů. Je tvořen molekulami fruktózy a odolává náročnému žaludečnímu prostředí, díky čemuž se dostane až do tlustého střeva, kde je jeho hlavní působiště. V tlustém střevě funguje jako potrava pro „hodné“ střevní bakterie. Je to přírodní prebiotikum, které podporuje zdravý střevní mikrobiom a usnadňuje vyprazdňování. Tato funkce má na zdraví nemalý efekt a vážou se na ni další zdravotní přínosy. Když si inulin koupíte, zjistíte, že má podobu bílého prášku.

Kde se využívá?

Inulin se využívá v oblasti zdraví pro jeho prebiotické působení. Protože výrazně ovlivňuje apetit a způsobuje pocit sytosti, má své místo také v oblasti hubnutí. Cenit si ho mohou i diabetici, protože dokáže korigovat hladinu krevního cukru. Využijete ho však také v kuchyni jako zdravější sladidlo nebo zahušťovadlo. Inulinem se zahušťují polévky i omáčky, pro jeho nasládlou chuť je však vhodnější pro zahušťování sladkých krémů. Často se přidává do jogurtů nebo do smoothie drinků pro jejich sladší chuť a zároveň pro zvýšení vlákniny ve stravě.

Jak inulin působí na zdraví?

Inulin působí na zdraví hned několika směry:

  • funguje jako prebiotikum, je potravou pro přátelské bakterie v tlustém střevě
  • posiluje střevní mikrobiom
  • příznivě působí na léčbu častých zánětů střev
  • upravuje zažívání
  • koriguje hustotu stolice (je prevencí průjmu i zácpy)
  • příznivě působí na hladinu cukru v krvi
  • posiluje imunitu
  • podporuje hubnutí tím, že zahání pocit hladu
  • zvyšuje vstřebatelnost minerálů v kostech
  • má velmi málo kalorií a nulový glykemický index
Zdroj: Freepik.com

Jak se projevuje jeho případný nedostatek?

Protože se inulin v menším množství nachází v širokém spektru potravin, k jeho akutnímu nedostatku většinou nedochází. Když už se tak stane, může jít o problémy s trávením, přemnožení škodlivých bakterií ve střevě a s tím spojenou sníženou imunitu.

Lze se inulinem předávkovat?

Doporučená denní dávka je stanovena na maximálně 15 gramů inulinu. Vyšší dávky by zejména u citlivějších jedinců mohly způsobit zažívací potíže, zejména pak plynatost. Výrazně životu nebezpečný však inulin není ani ve vyšších dávkách. Mezi citlivé jedince patří především lidé se zvýšenou citlivostí na fruktózu.

Potraviny, které obsahují inulin

Nejvýraznějším přírodním zdrojem inulinu je čekanka obecná. Inulin se získává z jejího kořene, který je na tuto látku opravdu štědrý. 100 gramů kořene čekanky obsahuje až 20 gramů inulinu. Proto se pro podporu zažívání a zdraví obecně doporučuje náhrada kávy alternativou z čekanky. Ta je známá jako cikorka.

Podobné množství inulinu jako v čekance se nachází v hlíze topinamburu – ve 100 gramech 14 až 19 gramů inulinu (podobné množství najdete také v hlízách jakonu – ne příliš známá kořenová zelenina). Další v pořadí je například česnek se 16 gramy inulinu na 100 gramů své hmoty. Cibuloviny jsou obecně bohaté na inulin. Podobně na tom je také artyčok, ten může svým obsahem inulinu přeskočit smetánka lékařská. Inulin najdete hlavně v jejích mladých listech a kořenu. Uvádí se, že ve 100 gramech této bylinky najdete až 16 gramů inulinu.

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama