Mladá paní - lifestyle magazínReklama

Intuitivní stravování aneb dieta na míru šitá pro vaše tělo

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Intuitivní stravování je typ stravování, kdy nasloucháme potřebám svého těla. Jedná se o potřeby psychologické i fyziologické. Člověk jí pouze tehdy, když má hlad, nepřejídá se, ale jí do pocitu sytosti, vybírá si potraviny, na které má chuť a které dodají jeho tělu potřebné živiny. Jak postupovat při intuitivním stravování, abychom nepřibrali, ale dali tělu pouze tolik živin, kolik opravdu potřebuje? To se dozvíte v dnešním článku.

Intuitivní stravování není o přejídání

Často si pleteme pravý význam tohoto typu stravování, nejedná se o přejídání či o zajídání problémů. Po těžkém a náročném dni v práci možná máte chuť na nezdravý kebab nebo čokoládový dort, z psychologického hlediska vaše tělo tuto neřest požaduje, ale není to pokrm, který tělu dodá ty správné živiny a kalorické hodnoty. Často se říká „jídlo je jen jídlo“ a je tomu tak, ovšem je důležité při intuitivním typu stravování přistupovat k jídlu včetně živin a kalorických hodnot a po náročném tréninku si nedopřát čokoládu, která tělu dodá maximálně rychlé cukry, ale raději si dát pořádné a vydatné jídlo bohaté na bílkoviny a sacharidy.

Chce to čas

V tomto případě „diety“ to platí dvojnásob. Doporučuje se začít nejprve s dietou – výživovým přístupem IIFYM (it if fits your macros) a postupně přecházet k intuitivnímu stravování. V rámci IIFYM je zapotřebí vážení a počítání váhy, množství a kalorií, v tomto období se tedy naučíte poslouchat své tělo, připravovat si adekvátní porce, vychytat množství a potraviny, po kterých se cítíte dobře. Následně lze přejít k intuitivnímu stravování, ve kterém už budete znát své tělo, budete znát jeho potřeby a daleko lépe budete k intuitivnímu stravování přistupovat.

Zařazujte potraviny bohaté na živiny

Největší dietní chybou je nedostatečný kalorický příjem (ano, je tomu opravdu tak). Lidé při dietách trpí hlady a nedopřávají svému tělu dostatek živin, tím si postupně zpomalují metabolismus, až dojdou do stavu, kdy i na velmi nízkém kalorickém příjmu nehubnou. V intuitivním stravování je dvojnásob důležité hlídat si dostatečný kalorický příjem. Během pracovní doby, rodinné vytíženosti nebo kvůli jakékoliv jiné práci často zapomínáme na jídlo a hlad nemáme (nebo hlad zaženeme kávou či sladkým nápojem), proto je důležité vybírat nutričně bohaté potraviny, které tělu dodají potřebné živiny. Nebojte se zařadit tučné ryby, přílohy, mléčné produkty včetně sýrů a také ovoce.

Zdroj: Freepik.com

A jakých pravidel je dobré se držet?

Nemusíte jíst pět jídel denně, ale doporučuji zařadit tři velká jídla denně. Ideálně snídani, oběd a večeři. S tím přichází druhá otázka – snídat či nesnídat? V intuitivním stravování určitě snídani doporučuji zařadit, a to vydatnou.

Snídaně může být ovesná kaše včetně proteinu, ořechů a ovoce nebo slaná verze v podobě míchaných vajíček s kuřecí šunkou, zeleninou a žitným pečivem. Pokud pravidelně sportujete, věnujte pozornost také jídlu před a po tréninku, které by opět mělo být vydatnější.

Nezapomínejte na dostatečný pitný režim a vynechte ve svém jídelníčku slazené nápoje.

Nezdravé potraviny by měly tvořit maximálně dvacet procent, proto pokud máte pocit, že vaše tělo vyžaduje velké množství nezdravých pokrmů, je to pouze pocit, který je nutné zahnat vydatným zdravým pokrmem.

Zapojit do jídelníčku můžete také zdravé zelené potraviny, jako doplněk stravy. Chlorella či spirulina vám dodají energii a udrží vás ve formě. Vhodné jsou nejen pro sportovce, ale pro každého, kdo se chce udržovat fit a v kondici.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama