Energyfood. Gaja essence a Buddha essence. Reklama

Chřestová sezóna se blíží! Dietní zelenina s rozmanitými účinky na zdraví

Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Přezdívalo se mu „bílé zlato“. V Polabí a na jižní Moravě se pěstoval už za Rakouska-Uherska a za první republiky byl běžně na stolech rodinných obědů, ale dnes většina dětí zhola netuší, že taková zelenina existuje. Řeč je o chřestu, jehož sezóna začíná v polovině dubna a končí před koncem června. Konkrétně by měla poslední sklizeň proběhnout do svátku svatého Jana. Na pultech obchodů je k mání chřest zelený, bílý a fialový, přičemž bílý se hodí místo přílohy, zelený zase do polévky nebo do salátu. Skvěle chutná, k tomu má silné protirakovinné účinky. Sáhnout by po něm měli i lidé toužící do léta zhubnout. Jakými dalšími výhodami se pyšní?

Asparagus neboli „špargl“

Naše babičky o chřestu mluvily jako o „šparglu“. Jméno chřest vychází z řeckého slova „asparagus“, přičemž značí mladý výhonek. Egypťané znali chřest už před více než 4 500 lety, Římané používali tuto zeleninu v gastronomii i pro bohaté léčebné účinky, do zásoby se výhonky sušily. Následně se chřest rozšířil po celé Evropě, v českých zemích je pak známý od 18. století, kdy se na jižní Moravě pěstoval dokonce pro císařský dvůr. V současnosti jsou největšími producenty chřestu Čína, Peru a Mexiko. V Česku upadl po druhé světové válce v zapomnění, byl totiž považován za buržoazní přežitek. Dnes se naštěstí navrací na stoly tuzemských strávníků pro svou lahodnou chuť i zdravotní benefity.

Zdroj: Freepik.com

Pro štíhlou linii a pro zdravé cévy

Proč vyzkoušet delikátní chřest a zahrnout ho do rodinného jídelníčku? Je pokladnicí zdraví prospěšných látek, především vitamínů A, C, E, K a skupiny B pro posílení nervové soustavy. Za zmínku stojí také obsah minerálů, jako jsou draslík, vápník, selen a hořčík. Významné je množství kyseliny listové a antioxidantů, mimo jiné quercetinu, isorhamnetinu a kaempferolu, které působí proti volným radikálům v těle a současně protizánětlivě. Chřest nepomáhá pouze v boji s rakovinou, ale rovněž zlepšuje fungování cévní soustavy. Tato zelenina je vhodná při potížích s kostmi, taktéž pro doplnění esenciálních aminokyselin. Výtečným doplňkem je při dietách, protože chřest obsahuje pouze 18 kcal na 100 gramů. Kromě těchto zdravotních benefitů je chřest také přírodním afrodiziakem.

Chřest zelený, bílý nebo fialový?

Křupavý chřest se skvěle kombinuje se sýrem, s pečeným masem nebo bešamelovou omáčkou. V tuzemských obchodech nebo na farmářských trzích se nejčastěji prodává zelený chřest, objevují se rovněž bílé a fialové druhy. Zatímco zelený a fialový se nemusí před konzumací loupat, bílý je nutné zbavit svrchní vrstvy.

  • Bílý je slaďounký, musí se ale konzumovat ideálně druhý den po sklizni.
  • Běžnější je chřest zelený, u něhož se odstraňuje pouze hlavička. Hodí se místo přílohy, do zeleninových salátů i zapečený s prosciuttem či parmskou šunkou a parmezánem.
  • Fialový chřest nebývá u nás běžně dostupný, řadí se ale k nejvybranějším druhům zeleniny vůbec, v minulosti byl považován za královskou lahůdku s afrodiziakálními účinky.

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama